Ved siden av elektrifisering av bilparken, blir selvkjørende teknologi stadig vanligere fra verdens bilprodusenter.

Tesla var tidlig ute på området, men nå ser vi det også hos mange andre. Både Audi, BMW, Mercedes, Ford og Volvo er blant de som har satset mye på førerassisterende systemer de siste årene.

På lang sikt er målet at bilene skal kunne kjøres helt uten menneskelig hjelp, men inntil videre er det altså kun snakk om assistanse.

Flertallet er skeptisk

I en ny undersøkelse utført av amerikanske J.D. Power, med over 5.000 respondenter, kommer det tydelig frem at et stort flertall er skeptisk til selvkjørende biler.

På spørsmål om tilliten til selvkjørende biler, er responsen heller laber – med en score på kun 36 av 100 mulige.

Årsaken til den lave poengsummen er sammensatt. For det første mener respondentene at de ikke føler seg komfortable med å dele veien med andre selvkjørende biler.

Nå kjører Broom-Benny dieselbil igjen

Dette er slik Volvo kan se for seg fremtiden i en bil. Her fra konseptet Volvo 360c.
Dette er slik Volvo kan se for seg fremtiden i en bil. Her fra konseptet Volvo 360c.

Redd for tekniske feil

Videre sier hele 71 prosent at de frykter tekniske feil.

57 prosent av de spurte sier de er redd for at systemet skal bli hacket, mens 55 prosent er skeptisk i forhold til det juridiske ansvaret ved en eventuell kollisjon.

Hjemme i Norge er også mange nordmenn skeptiske til selvkjørende biler. Det viser en tidligere undersøkelse utført av Continental.

Totalt sett sier 42 prosent av de spurte at de ville våget å sitte på i en selvkjørende bil. I denne undersøkelsen kommer det også frem en signifikant forskjell mellom kjønnene.

For mens andelen menn som svarte ja har økt fra 46 prosent til 53 prosent, er det fortsatt vesentlig færre kvinner som ville turt å sitte på med en selvkjørende bil.

Les mer om undersøkelsen her.

Fem ulike nivåer

En internasjonalt anerkjent skala fra null til fem definerer nøyaktig hvilke autonome funksjoner en bil kan utføre. Systemet er utviklet av SAE International (Society of Automotive Engineers), en organisasjon som samler eksperter innen luftfart-, bil- og transportindustrien.

Nivå 0 - Ingen automasjon:

Føreren må ha all oversikt og treffe alle nødvendige tiltak.

Nivå 1 - Føreassistanse:

Føreren overvåker miljøet, mens systemet kan ta seg av noe styring, eller aksellerasjon og bremsing. Typisk adaptiv cruisekontroll eller lignende.

Nivå 2 - Delvis automatisering:

Kontrollerer to primære kontroller, som hastighet og styring, mens føreren fremdeles har ansvaret for å overvåke omgivelsene, og må ta over kontroll dersom systemet ikke kan utføre oppgavene.

Nivå 3 - Automasjon under visse omstendigheter:

Det første hvor systemet overvåker omgivelsene, tar avgjørelser om for eksempel at bilen skal foreta en forbikjøring, sette på blinklys og annet, og kan brukes i alle situasjoner. Biler på dette nivået kan utføre kjøringen på egenhånd, men det forventes at føreren skal kunne ta over kontrollen ved behov.

Nivå 4 - Høy automasjon:

Som nivå 3, med unntak av at systemet på egen hånd vil kunne treffe tiltak dersom føreren ikke reagerer. Det kan for eksempel være å stanse bilen.

Nivå 5 - Full automasjon:

Systemet tar seg av alle oppgaver, overvåker omgivelsene, og fungerer i alle situasjoner. Kan gjøre alle oppgaver en menneskelig fører normalt vil gjøre. Nivå 5-biler kan i praksis designes uten ratt og pedaler.

Kilde: TU.no

Vi tester hva som skjer dersom du ikke gjør som bilen sier