Subaru Impreza. Mange tenker nok fortsatt på Petter Solberg og hans tidligere vinnerbil i WRC når vi hører det navnet.

Etter Solbergs VW-tittel i 2003, fikk modellen spesielt mye oppmerksomhet. I dag er derimot Impreza ganske glemt, noe som også bekreftes i nybilsalget. Her gjør ikke bilen mye ut av seg…

Det gjør derimot Impreza i WRX STI-versjon. Ikke i form av salg, men oppmerksomhet!

På bruktmarkedet her hjemme finnes det kun et fåtall av slike biler til salgs.

Eneste av sitt slag

Nå har vi kommet over en helt unik versjon, som tar utgangspunkt i en 2008-modell Impreza WRX STI, altså tredje generasjon.

Man ser med en gang at dette er noe spesielt. Det avslører først og fremst folien, som er spesiallaget.

Ifølge selgeren, Mats Lian, tok det flere måneder å utvikle designet akkurat slik de ønsket. På grunn av alle detaljene, og ulike utforminger i karosseriet, tok det dessuten tre ganger så lang tid å montere folien, sammenlignet med en standard Impreza.

– Dette er helt klart den eneste av sitt slag i Norge. Sannsynligvis også den eneste i verden, med dette oppsettet, forteller Mats.

Felgene er spesialtilpasset akkurat denne bilen, og som du ser, har den også fått luftfjæring.
Felgene er spesialtilpasset akkurat denne bilen, og som du ser, har den også fått luftfjæring.

Steindyrt pickup-monster – utsolgt på et øyeblikk

Påkostet 600.000 kroner

Det er ikke bare det visuelle som er nytt på bilen. Under panseret har det også skjedd ting.

– Bilen har en nybygd, smidd motor som yter rundt 400 hk. I tillegg lader turbotrykket «maks», så det blir mye plystring og ikke minst lyd fra dumpventilen. Prikken over i-en, er nok det nye eksosanlegget som virkelig får frem den herlige og gromme boxerlyden.

På innsiden dominerer alcantara og brunt skinn.
På innsiden dominerer alcantara og brunt skinn.

Originalt leverer bilen 300 hk og 407 Nm, fra 2,5-literen til Subaru. At bilen har fått minst 100 hk ekstra, merkes godt på veien.

– Absolutt. Bilen er jo helt rå å kjøre, og det skal godt gjøres å ikke smile bak rattet her. Ellers er den forholdvis behagelig å kjøre, noe man kanskje ikke forventer på en slik bil, sier Mats, og legger til at bilen totalt er påkostet rundt 600.000 kroner.

I tillegg til oppgradering av motor, har bilen spesialbygde felger, body-kit, heltrukket interiør i alcantara og et brutalt lydanlegg i bagasjen.

Toyota Supra har blitt ny – les den første testen

– Alt kan selges til riktig pris

Til Broom forteller Mats at showbilen ville kostet rundt én million, dersom man skulle kjøpt bilen og utført modifiseringene i dag.

Nå ligger bilen til salgs, med en prisantydning på 850.000 kroner.

– Bilen fungerer som en showbil for oss. Oppmerksomheten den trekker er helt enorm. Slik sett har vi oppnådd akkurat det vi ønsker. Vi ser heller ingen grunn til å selge den, med mindre vi får det vi ønsker. Alt kan jo selges til riktig pris, avslutter Mats i Lian Bil.

Se hele annonsen her

2008-modellen har gått 150.000 kilometer, og er priset til 850.000 kroner...
2008-modellen har gått 150.000 kilometer, og er priset til 850.000 kroner...

Broom tester Subaru Impreza WRX STI på isen!

Kjøreglad

Subaru Impreza ble lansert tilbake i 1992, og erstattet datidens Leone. Siden den gang har bilen lenge blitt assosiert med motorsport – spesielt WRX STI-utgavene.

Her har Subaru helt klart lykkes i å bygge en kjøreglad bil, som byr på mye moro.

Gode kjøreegenskaper, kombinert med relativt lav vekt, stor motor, firehjulstrekk og manuell girkasse, er noen av bidragsyterne.

At bilen leverer en helt spesiell kjørefølelse, fikk vi også bekreftet da vi som de første i Norge, testet nye WRX STI tilbake i 2014.

Det møtet kan du lese mer om her.

^

Her kan du bli med på tur, når vi får sitte på i selveste Il Tempo Gigante.