Droppet Porsche for Tesla – nå angrer han

– Jeg føler jeg har gått litt i fella.

Det er kanskje rart å tenke på at dette kan bli resultatet, når du egentlig hadde tenkt å kjøpe en Porsche Cayenne. Men sånn gikk det, og nå er ikke eieren av bilen helt fornøyd ... Illustrasjonsfoto
Det er kanskje rart å tenke på at dette kan bli resultatet, når du egentlig hadde tenkt å kjøpe en Porsche Cayenne. Men sånn gikk det, og nå er ikke eieren av bilen helt fornøyd ... Illustrasjonsfoto

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Jeg føler jeg har gått i fella. Brukte litt tid på å selge min gamle Skoda Superb 4x4, 170 hk, og har lenge drømt om en Porsche Cayenne.

Hadde satt av nesten 500.000 kroner, men fant da at Cayenne i det prissegmentet var begynt å dra på årene (2012-2013), og mange klager på diverse problemer med foringer i forstilling, kompressorer til luftfjæring.

Jeg dro og kikket på noen stykker, men fant liksom ikke den rette. I stedet, fant jeg ut at jeg kunne dekke mange behov som en Cayenne også kunne, ved å gå for en Tesla Model 3.

Den har OK bagasjeplass, tilhengerfeste, 4-hjulstrekk, lang nok rekkevidde til å ta familien til fjells på vinteren – og prisen var lavere enn en 5-6 år gammel Cayenne...

Jeg bestilte i slutten av mai, og fikk levert en sort Model 3 midt i juni... Da jeg kom hjem, etter å ha hentet bilen, ser jeg at det mangler lakk på flere steder rundt på bilen; rundt alle hengsler til dører, panser og bagasjeluke, i tillegg i innserskjermene mot døråpningene til fremdørene.

Jeg har klaget til Tesla Kristiansand, og blitt avfeid. Jeg føler meg litt lurt av Tesla, og bekymret for vinterens turer til fjells på strødde veier. Har jeg kjøpt en bil som ikke tåler å kjøre vinterstid? Tesla vil ikke dekke lakkskader med påfølgende rust som skyldes ytre påvirkning, som for eks. steinsprut, fikk jeg som svar.

Godt jeg har piggdekk til min gamle 911.

Heisann!

For det første gratulerer med ny bil! Jeg synes det er ganske så sprekt å gå fra å ville kjøpe en stor SUV, som Porshce Cayenne, til å gå for en kompakt elbil. Men som du sier: Tesla Model 3 dekker jo faktisk mange av de områdene en Cayenne gjør. Samtidig får du en helt ny bil, med nybilgaranti - som dessuten er råsprek!

Ikke vanskelig å skjønne at det kan være ganske fristende.

Bekymringen din for manglende lakk, er imidlertid ikke noe du er alene om. Dette har både vi i Broom og Tesla Norge fått en rekke henvendelser om.

Ikke så rart, heller, spør du meg. For man forventer gjerne at en ny bil er lakkert rund baut.

Som du helt riktig påpeker, kan det at den ikke er det, skape en del utfordringer.

Porsche Cayenne er ganske langt unna å være en Tesla Model 3 ...
Porsche Cayenne er ganske langt unna å være en Tesla Model 3 ...

Tesla: Snart kan du sove bak rattet

Spare penger

Forklaringen på den litt forsiktige bruken av lakk, er naturligvis økonomi. Model 3 skal være en rimelig bil, og Tesla har tydligvis tatt noen snarveier underveis, for å sikre seg at det faktisk blir tilfellet.

I mange land er det ikke sikkert at den manglende lakken er så prekært. Da er det kanskje mest en kosmetisk greie. Men ikke i Norge, der vi har masse dårlige veier med løs grus, steiner og sand, er det annerledes. For ikke å snakke om hva som skjer på vinterstid, når det blir saltet.

Bli med på omvisning i Tesla Model 3

Rustbeskyttelse

Såvidt jeg har skjønt, er det veldig få som har oppnådd noe ved å kontakte Tesla om denne problemstillingen. Derfor er mitt råd, at du sikrer deg på egenhånd. Én mulighet er å få rustbeskyttelse på bilen. Det kan være smart, uansett, siden det er langt mindre aluminium på Model 3 enn Model S.

Det trenger ikke å koste fryktelig mye, men kan være gull verdt for bilen din etter noen år på norske veier. Det vil også være et pluss den dagen du skal selge den igjen. Men som beskyttelse vil jo ikke en rustbehandling helt kunne erstatte manglende lakk, helt.

Slik kommer du lenger med elbilen

Vedlikehold

Når det kommer til vedlikehold, blir naturligvis det ekstra viktig på denne bilen om vinteren. Her gjelder det å spyle godt inn i kriker og kroker, så du får tatt bort i alle fall de verste ansamlingene. Polering blir også ekstra viktig her.

Det mest positive og gledelig med dette, og dette mener jeg fra bunnen av hjerterota, er at du nå har en god grunn til å bruke 911-en din litt også!

Uansett, lykke til med eierskapet av Model 3.

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Klart du kan oppfylle denne bildrømmen!

Video: Vi har testet Tesla Model 3 – også på vinterføre: