Smeller til med ny og spinnvill familiebil
Får verdens kraftigste motor av sitt slag.
Du skal følge relativt godt med for å holde oversikten over nye Mercedes-modeller om dagen.
Nå er det ikke lenge siden CLA Shooting Brake hadde premiere – i en helt ny generasjon. Så langt har AMG CLA 35 tronet øverst på rangstigen, men nå er storebroren klar.
Som vi kjenner fra nyeste generasjon A-Klasse, er det tallkombinasjonen 45 som bekrefter den nye toppmodellen.
Over 400 hk
Shooting Brake er forresten Mercedes sin betegnelse på «stasjonsvogn». Nye CLA Shooting Brake har vokst i alle retninger, og har helt klart blitt mer anvendelig og familievennlig enn det første generasjon var.
Nå har AMG fulgt samme oppskrift som i nye A45 S. Det betyr at den helt ferske og verdens kraftigste serieproduserte 2-liters turbomotor, er på plass under panseret.
Motoren, som har fått internkoden M139, leveres i med to ulike «oppsett». Den heftigste yter 421 hk og 500 Nm. Den blir å finne i CLA 45 S. Den andre utgaven heter kun CLA 45. Den får samme motor, men med en liten effektreduksjon, ned til 387 hk.
Firehjulstrekk og drift mode
Skal du først klinke til med en AMG i 45-versjon, vil nok de fleste gå for S-en på bakluka. Da får du altså 421 hk, noe som tar CLA Shooting Barke fra stillestående til 100 km/t på fire sekunder blank!
Det er 0,1 bak A45 S, men her har du samtidig mer plass (og design!) til rådighet.
Akkurat som i A-Klassen, pares motoren sammen med en helt nyutviklet 8-trinns dobbelclutch-kasse. AMG sitt firehjulstrekksystem er også på plass. Det innebærer at du kan velge mellom trekk på alle hjulene, eller gå for den rampete modusen «Drift Mode».
Da sendes absolutt alle kreftene rett til bakhjulene, og du kan drifte deg gjennom svingene. På bane selvsagt…
Millionbil? Nei – den starter på under halvparten
Mister lyd
Sammenlignet med en vanlig CLA Shooting Brake, fremstår AMG-utgaven som en skikkelig frekkas i forhold. Blant annet domineres frontpartiet av store luftinntak og den etter hvert velkjente Panamericana-grillen, med vertikale riller.
Bak er en ny og kraftig diffusor på plass, sammen med fire enderør. De vil naturligvis gi lyd fra seg, men like røft som de tidligere AMG-modellene blir det faktisk ikke.
Det skyldes nye og strengere EU-krav til lyd. I praksis vil mange av de ukontrollerte smellene man hørte tidligere – bli borte på den nye modellen.
Nå skal bilen bestemme hvor fort du kan få kjøre
Tilpasser seg stressnivå og søvnkvalitet
CLA Shooting Brake, inkludert den nye AMG-versjonen, har assistansesystemene man finner i dagens S-Klasse, noe som gir den høyeste graden av aktive sikkerhetsfunksjoner i dette segmentet.
Denne råtassen har aldri vært billigere
Takket være økt datakraft og nye sensorer kan bilen kjøre semiautonomt i kø og på motorvei. Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.
En annen fiffi løsning er Mercedes sin Energizing komfortkontroll. Den kobler sammen alle bilens komfortsystemer, som klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje, duft og musikk.
Her kan føreren konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer deres humør og behov. Dersom man har en smartklokke som er koblet til bilen vil Energizing Coach komme med anbefalte oppsett basert på stressnivåer, søvnkvalitet og puls, i tillegg til bilens telemetridata.
Nytt råskinn fra Mercedes – denne blir billigst
Fra 432.000 kroner
I Norge starter nye CLA Shooting Brake på 432.000 kroner. Da får du miste bensinmotor på 136 hk og manuell kasse.
Prisen på nye CLA 45 er ikke kjent, men CLA 35 begynner på rett i overkant av 700.000 kroner. At den kommende toppmodellen vil nærme seg én million med litt utstyr, er derfor ikke utenkelig.
Her kan du lese mer om den nye motoren som kommer i både A45 og CLA 45.
Se mer av nye A45 her: