Smeller til med ny og spinnvill familiebil

Får verdens kraftigste motor av sitt slag.

Denne er like brutal som den ser ut. Bilen har fått det korte og konsise navnet: Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake.
Denne er like brutal som den ser ut. Bilen har fått det korte og konsise navnet: Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake.

Du skal følge relativt godt med for å holde oversikten over nye Mercedes-modeller om dagen.

Nå er det ikke lenge siden CLA Shooting Brake hadde premiere – i en helt ny generasjon. Så langt har AMG CLA 35 tronet øverst på rangstigen, men nå er storebroren klar.

Som vi kjenner fra nyeste generasjon A-Klasse, er det tallkombinasjonen 45 som bekrefter den nye toppmodellen.

Over 400 hk

Shooting Brake er forresten Mercedes sin betegnelse på «stasjonsvogn». Nye CLA Shooting Brake har vokst i alle retninger, og har helt klart blitt mer anvendelig og familievennlig enn det første generasjon var.

Nå har AMG fulgt samme oppskrift som i nye A45 S. Det betyr at den helt ferske og verdens kraftigste serieproduserte 2-liters turbomotor, er på plass under panseret.

Motoren, som har fått internkoden M139, leveres i med to ulike «oppsett». Den heftigste yter 421 hk og 500 Nm. Den blir å finne i CLA 45 S. Den andre utgaven heter kun CLA 45. Den får samme motor, men med en liten effektreduksjon, ned til 387 hk.

Nye Mercedes CLA Shooting Brake byr på mye design, men den har også vokst seg større og romsligere.
Nye Mercedes CLA Shooting Brake byr på mye design, men den har også vokst seg større og romsligere.

Firehjulstrekk og drift mode

Skal du først klinke til med en AMG i 45-versjon, vil nok de fleste gå for S-en på bakluka. Da får du altså 421 hk, noe som tar CLA Shooting Barke fra stillestående til 100 km/t på fire sekunder blank!

Det er 0,1 bak A45 S, men her har du samtidig mer plass (og design!) til rådighet.

45 S betyr 0-100 km/t på fire sekunder.
45 S betyr 0-100 km/t på fire sekunder.

Akkurat som i A-Klassen, pares motoren sammen med en helt nyutviklet 8-trinns dobbelclutch-kasse. AMG sitt firehjulstrekksystem er også på plass. Det innebærer at du kan velge mellom trekk på alle hjulene, eller gå for den rampete modusen «Drift Mode».

Da sendes absolutt alle kreftene rett til bakhjulene, og du kan drifte deg gjennom svingene. På bane selvsagt…

Millionbil? Nei – den starter på under halvparten

Mister lyd

Sammenlignet med en vanlig CLA Shooting Brake, fremstår AMG-utgaven som en skikkelig frekkas i forhold. Blant annet domineres frontpartiet av store luftinntak og den etter hvert velkjente Panamericana-grillen, med vertikale riller.

Bak er en ny og kraftig diffusor på plass, sammen med fire enderør. De vil naturligvis gi lyd fra seg, men like røft som de tidligere AMG-modellene blir det faktisk ikke.

Det skyldes nye og strengere EU-krav til lyd. I praksis vil mange av de ukontrollerte smellene man hørte tidligere – bli borte på den nye modellen.

Nå får du samme teknologi i CLA som man finner i flaggskipet S-Klasse. Slik var det ikke før...
Nå får du samme teknologi i CLA som man finner i flaggskipet S-Klasse. Slik var det ikke før...

Nå skal bilen bestemme hvor fort du kan få kjøre

Tilpasser seg stressnivå og søvnkvalitet

CLA Shooting Brake, inkludert den nye AMG-versjonen, har assistansesystemene man finner i dagens S-Klasse, noe som gir den høyeste graden av aktive sikkerhetsfunksjoner i dette segmentet.

Takket være økt datakraft og nye sensorer kan bilen kjøre semiautonomt i kø og på motorvei. Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

En annen fiffi løsning er Mercedes sin Energizing komfortkontroll. Den kobler sammen alle bilens komfortsystemer, som klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje, duft og musikk.

Her kan føreren konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer deres humør og behov. Dersom man har en smartklokke som er koblet til bilen vil Energizing Coach komme med anbefalte oppsett basert på stressnivåer, søvnkvalitet og puls, i tillegg til bilens telemetridata.

En av hemmelighetene til den nye AMG-motoren handler om turboene. De har fått nye lagre, som sikrer at turboen jobber lettere enn før, og dernest oppnår maks hastighet på 169.000 (!) omdreininger i minuttet raskere. Dessuten lader de 2,1 bar – som er høyt til en produksjonmodell å være.
En av hemmelighetene til den nye AMG-motoren handler om turboene. De har fått nye lagre, som sikrer at turboen jobber lettere enn før, og dernest oppnår maks hastighet på 169.000 (!) omdreininger i minuttet raskere. Dessuten lader de 2,1 bar – som er høyt til en produksjonmodell å være.

Nytt råskinn fra Mercedes – denne blir billigst

Fra 432.000 kroner

I Norge starter nye CLA Shooting Brake på 432.000 kroner. Da får du miste bensinmotor på 136 hk og manuell kasse.

Prisen på nye CLA 45 er ikke kjent, men CLA 35 begynner på rett i overkant av 700.000 kroner. At den kommende toppmodellen vil nærme seg én million med litt utstyr, er derfor ikke utenkelig.

Her kan du lese mer om den nye motoren som kommer i både A45 og CLA 45.

Dersom du velger AMG Driver's package, er toppfarten på bilen 270 km/t.
Dersom du velger AMG Driver's package, er toppfarten på bilen 270 km/t.

Se mer av nye A45 her: