Så langt i år er det registrert 78.209 nye personbiler i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Blant de nærmere 80.000 nybilene, utgjør elbilene alene 45 prosent, noe som er en kraftig økning fra samme periode i fjor.

At norsk elbil-politikk fungerer svært godt, er det derfor ingen tvil om. Det bekreftes dessuten hvis vi ser på nybil-salget i andre land. Her er ikke elbil-andelen i nærheten av den vi ser i Norge.

2 prosent i Europa

Blant 15,6 millioner solgte nybiler i Europa i 2018, utgjør hele 92,6 prosent av salget rene bensin- eller dieselbiler.

Fordelingen mellom bensin og diesel er henholdsvis 56,7 og 35,9 prosent. I stor kontrast til det norske markedet, utgjør elbilene kun 2 prosent av salget, mens hybridbilene står for 3,8 prosent. Det viser tall den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA.

Også i nabolandet vårt Sverige er elbil-salget nærmest fraværende.

Nissan Leaf er så langt i år Norges fjerde mest solgte bil. I Sverige er samme modell helt nede på en 44. plass. Foto: Scanpix
Nissan Leaf er så langt i år Norges fjerde mest solgte bil. I Sverige er samme modell helt nede på en 44. plass. Foto: Scanpix

Se hva BMW overrasker med nå

Knapt 5 prosent

Så langt i år er det registret 167.882 nybiler i Sverige, altså over dobbelt så mange som her hjemme. Det viser tall fra Bilsweden.se.

Til forskjell fra Norge, utgjør elbilene i nabolandet vårt kun 5 prosent av det totale bilsalget gjennom årets seks første måneder.

Elbil-salget utenfor Norges grenser er heller labert. Foto: Scanpix.
Elbil-salget utenfor Norges grenser er heller labert. Foto: Scanpix.

For eksempel ligger Nissan Leaf helt nede på en 44. plass på modelloversikten, mens samme bil i Norge er den fjerde mest solgte.

Også BMW i3 gir et tydelig bilde på differansen i nybilsalget mellom oss. I Norge er i3 den tredje mest solgte modellen så langt i år, mens den ligger nede på en 64. plass i Sverige.

Svakeste bilsalg på 10 år

Flere årsaker

Videre er bensinandelen i Sverige 49,9 prosent mot 16,9 prosent i Norge. Dieselsalget ender på 36 prosent. Det er betydelig høyere enn i Norge, hvor dieselbilene kun utgjør 15 prosent så langt i år.

Selv om Sverige også premierer biler med lave eller ingen utslipp til en viss grad, er de ikke i nærheten av de godene vi ser i Norge.

– Jeg tror det er flere årsaker til at elbilsalget i Sverige er lavere enn i Norge. De har de ikke det samme, gode «belønnings-systemet» som oss, i form av fravær av avgifter og andre intensiver. Det er nok hovedårsaken, mener Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Det er Volvo V60 og S60 som er bestselgene i Sverige om dagen.
Det er Volvo V60 og S60 som er bestselgene i Sverige om dagen.

Mener overgangen til elbil vil ta tid

Dårligere infrastruktur

Han legger til at Volvo muligens også kan ha en innvirkning.

– Svenskene er naturlig nok tro mot sitt eget merke, og de har i dag ingen elbiler. Det skal derfor bli spennende å følge utviklingen når Volvo etter hvert kommer med sin første elbil i løpet av bare noen få måneder, mener Benny og legger til:

Broom-Benny er tydelig på at Norges elbil-fordeler er forklaringen på det suverene el-salget i Norge.
Broom-Benny er tydelig på at Norges elbil-fordeler er forklaringen på det suverene el-salget i Norge.

– Kanskje svenskene er også litt mer tilbakeholdne med å teste ut nye ting, enn det vi nordmenn er? Vi er jo langt framme på det meste, enten det er netthandel, betalingsløsninger, bruk av mobiltelefon og ulike apper. Svenskene har heller ikke like godt utbygd infrastruktur når det kommer til lading som det vi har i Norge. Dette i sum tror jeg nok forklarer mye, sier Benny.

Dette må du vite før du kjøper brukt elbil

Stigende

Selv om elbil-andelen så langt bare utgjør 5 prosent i Sverige, er tallet i vekst. Sammenlignet med samme periode i fjor har nemlig ladbare modeller økt med 83 prosent.

Dette inkluderer også ladbare hybrider, hvor Mitsubishi Outlander PHEV er den mest solgte ladbare bilen i Sverige – med så langt 2.647 solgte eksemplarer i år.

– Svenskene har kanskje, og tross alt, en mer normal tilnærming til dette enn oss. Det er vel vi som er «elbil-gale», mener Benny.

Tror flere nordmenn vil abonnere på bilen sin

Broom-Benny oppsummerer de viktigste rådene for deg som skal kjøpe ny elbil.