Syklisten ser på bilen – så bare rister hun på hodet

Mens andre filmer og viser tommel opp. Denne vekker oppsikt!

En av de heftigste bilene Mercedes og AMG har laget: Nå har GT C fått en facelift og er på plass i Norge.
En av de heftigste bilene Mercedes og AMG har laget: Nå har GT C fått en facelift og er på plass i Norge.

– Hey – kul bil!

Guttegjengen i ungdomsskolealder har hørt lyden i god tid før de fikk se bilen. Nå har de bråstoppet og snudd – og står og beundrer bilen mens jeg venter på å smette ut på hovedveien.

En ting er sikkert: Hvis du liker oppmerksomhet, er det en sikker vinner å bla opp et sted mellom 2 og 2,5 millioner kroner og kjøpe deg en AMG GT C Roadster. For det meste hyggelig oppmerksomhet, som alle de som viser tommel opp, tar bilder og filmer bilen. Men som jeg skal finne ut etter hvert: Ikke bare det heller.

Hvilken bil er så dette? Jo, noe av det minst fornuftige, men også desidert morsomste som kommer fra de ellers så seriøse herrene i Mercedes-Benz. Som navnet sier, er dette en toseters roadster. Under panseret bor det et V8-kraftverk som banker ut ikke mindre enn 557 hestekrefter og har et dreiemoment på voldsomme 680 Nm.

Og som en ekstra bonus: Denne motoren høres! H Ø Y T! Alle støydempingsfolkene må ha hatt fri da GT C ble utviklet. I stedet har AMG jobbet med både motorlyd og eksos. Resultatet er at naboene vil høre deg hver gang du drar avgårde eller kommer hjem. Taket nede og full gass i tunneler er bare hysterisk morsomt, i alle fall de par hundre første gangene.

For to år siden var redaksjonens yngstemann Mats på Vestlandstur med denne bilen og kom hjem med digre Mercedes-stjerner i øynene. Nå har GT C fått en facelift og jeg har tatt på meg den tunge jobben med å finne ut hva den består i.

Under folien er bilen sølv metallic. Da hadde den kanskje vakt litt mindre oppsikt. Kanskje...
Under folien er bilen sølv metallic. Da hadde den kanskje vakt litt mindre oppsikt. Kanskje...

Hva er nytt?

Jeg har en mistanke om at selve facelift-biten handler litt om pliktløp. Det er nå en gang høytidelig vedtatt at bilene til Mercedes skal ha en midtlivsoppdatering, og når tyskere vedtar noe blir det naturligvis fulgt opp. Noe annet skulle tatt seg ut!

Så GT C har nå fått nye lykter foran og bak, med mer markert LED-stripe på frontlyktene. Innvendig har det kommet digitale instrumenter, den har også fått nye touch-knapper i midtkonsollen, der du velger ulike kjøremodus, eksoslyd etc. Også rattet har fått touch-brytere og i tillegg har det kommet inn en større infotainmentskjerm.

Der Mercedes nå går over til å bruke samme dashbord i en rekke modeller, har de heldigvis ikke bare løftet over noe fra E- eller S-klassen til denne. Det er gjennomført sportsbilfaktor også innvendig, inkludert seriøst gode seter.

Litt nerdinfo: GT C er eneste GT-modell fra Mercedes som i facelift-utgave beholder samme effekt som før, altså 557 hestekrefter. De øvrige har fått effektøkning.

Her er den – verdens raskeste Mercedes!

Førermiljø som virkelig understreker at her skal det kjøres bil!
Førermiljø som virkelig understreker at her skal det kjøres bil!

Hva er styrker og svakheter her?

Styrkene kan kjapt oppsummeres slik: Alt du ser, alt du hører – og alt du opplever bak rattet. Dette er reinspikka morobil, samtidig som den er overraskende kompromissløs.

Før jeg satte meg bak rattet første gang, ventet jeg litt mer luksuscruiser. Men nei: Her handler det om å gi en optimal kjøreopplevelse.

Det overrasker ikke at Mercedes sørger for nydelig balanse og sylskarpe kjøreegenskaper i en bil som dette. Men vi hadde ventet mer hakket mer komfort og ikke minst: Mer støydemping. Men på en bil som dette betyr det siste flere kilo og dermed også flere kompromisser på kjøreegenskaper. Det har Mercedes styrt unna og vi har sans for prioriteringen.

Bare en liten detalj overrasker litt: Styringen er faktisk overraskende lett. Den er presis og kjapp, men kunne etter vår mening godt vært litt tyngre, for virkelig å understreke sportsbilfølelsen.

Ut over det: 4,55 meter lang bil som veier 1.660 kilo og har 557 hestekrefter under panseret. Og har du anledning til å la den strekke skikkelig ut, stopper det ikke før du når 316 km/t. Det får ikke blitt feil!

Dette skjer når den selvkjørende bilen tror du har sovnet

Den håndlagde kraftverket under panseret er signert, det er en AMG-tradisjon vi har sans for!
Den håndlagde kraftverket under panseret er signert, det er en AMG-tradisjon vi har sans for!

Hva koster den?

Dette er naturligvis ikke billig moro. Startprisen på GT C er 2.239.900 kroner. Testbilen har i tillegg fått en rikelig dose ekstraustyr og -pakker. Dermed ender vi nesten på 2,5 millioner kroner, nærmere bestemt 2.450.000,-.

Isolert sett mye penger. Men dette er ikke bare en bil, det er også en investering i egen velvære, hver gang du tar den med ut på tur!

Topp 5: Norges billigste med 4x4

Hvem er konkurrentene?

Audi ypper seg med sin R8 i dette selskapet. BMW har sin M850i, der får du 530 hestekrefter og en lavere prislapp (1,9 millioner).

Jaguar F-Type har også mye lavere startpris, hvis du ikke trenger superkrefter. Den starter faktisk på under en million. Men drar du på og kjøper med 5-liters V8-motor, nærmer vi oss to millioner kroner her også.

Aston Martin Vanquish Volante stiller med V12-motor og 603 hestekrefter og den får GT C til å fremstå som rene billigbilen. 3,5 millioner er startprisen på denne.

Porsche har ikke overraskende flere kandidater. Går du for 911 Carrera S cabriolet, starter den moroa på 1,78 millioner kroner.

Laangt panser, her snakker vi helt riktige roadster-proporsjoner.
Laangt panser, her snakker vi helt riktige roadster-proporsjoner.

Vil naboen bli imponert?

Ja, gjett om! Her får du bilen som med stor sannsynligvis gruser alt annet i nabolaget. Ikke bare ser den rå ut, den høres også svært godt hver gang du kommer kjørende.

Bor du i et område med høy Miljøpartiet De Grønne-faktor er det nok også gode muligheter for at du kjapt opparbeider deg et versting-stempel. Så får du jo vurdere hvor mye du bryr deg om slike ting...

Jeg opplever faktisk noe som jeg aldri har gjort før med en bil, selv om jeg har vært så heldig å få kjøre ganske mye gromt og utagerende etter hvert. I Oslo sentrum blir jeg stående på rødt lys. Motoren buldrer godt og flere snur seg etter bilen.

Der kommer en dame i 50-årene på sykkel, hun er av typen som ser ut som hun sykler minst fire mil til jobben, hver dag. Nå stopper hun opp, ser på bilen så på meg – og så bare rister hun på hodet før hun sykler videre igjen. Og jeg – jeg klarer ikke å dy meg og gir på litt ekstra når det straks etter blir grønt lys!

Naboen vil neppe tro hva du har betalt for denne

Den vekker oppsikt, både på godt og vondt...
Den vekker oppsikt, både på godt og vondt...

Broom mener:

Det er få av oss som noen gang får anledning til å kjøpe en bil som denne. Har du familie, boliglån og andre forpliktelser, blir det gjerne med drømmen. Men for en drøm!

Tilfeldighetene gjør at jeg er invitert i 40-årslag på Hvaler samtidig som vi har denne bilen (Hei Haakon!). Når jeg svinger av fra E6 og legger utover denne sommeridyllen (naturligvis med taket nede), kjenner jeg virkelig på følelsen av å få kjøre noe helt spesielt. Lyden, den fantastiske responsen i motoren, 557 hestekrefter som i korte perioder får slippe seg løs, varm sommervind og lukten av sjø. Det er lykke, av den sorten som faktisk kan kjøpes.

Og så gjelder det også å holde seg litt i skinnet, ikke bare på grunn av førerkortet. Som kollega Mats skrev da han tok den med til svingete Vestlandsveier:

Å kombinere over 550 hk med bakhjulstrekk er i grunn ganske dristig. Våger du å koble av de elektroniske hjelpemidlene, har du virkelig et skummelt leketøy mellom hendene.

Skyvet fra motoren er så brutalt at det nesten er nødvendig å kjøre med taket nede, for å sikre nok surstoff til hjernen. Det beste med AMG GT C Roadster et at den ved få tastetrykk kan gå fra å være en brutal og herlig sportsbil, til å bli en roligere og mer elegant cruiser.

Det bor et ekte råskinn i denne bilen. Så får det heller våge seg at det nok finnes mer komfortable og stillegående sportsbiler, hvis du skulle få lyst til å for eksempel ta en kjøretur ned til Rivieraen.

Norges råeste taxi: Sjekk hva Tomm kjører

En av de lekreste hekkene signert Mercedes så langt.
En av de lekreste hekkene signert Mercedes så langt.

Hva mener eierne?

Svært mange Mercedes-eiere har lagt inn vurdering av bilen sin i Brooms bilguide. Her finner du også flere AMG-modeller, klikk her for å lese mer:

Visste du at:

– GT C er basert på lillebror GT, men har hentet flere designelementer fra verstingen GT R.

– Den norske Mercedes-importøren nå tilbyr til sammen 58 (!) AMG-utgaver. Prismessig er spennet stort, fra drøyt 600.000 til over 3 millioner kroner.

– Stofftaket kan heves og senkes i hastigheter opptil 60 km/t – og øvelsen tar bare 11 sekunder.

Dette var noe av det flotteste du kunne bli kjørt i

Mercedes-AMG GT C Roadster

Motor: 4-liter, V8, biturbo Effekt: 557 hk / 680 Nm 0-100 km/t: 3,7 sek. Toppfart: 316 km/t Forbruk: 1,25 liter/mil Bagasjerom: 165 liter Lengde x bredde x høyde: 455 x 193 x 128 cm Egenvekt: 1.660 kg Pris: Fra 2.239.900 kroner

Heftige saker: Se video under