Kan bli en ny storselger – se de første bildene

Romslig og praktisk kompakt-SUV fra Mercedes.

Dette er den nyeste SUV-en i Mercedes-familien. GLB leveres i første omgang med fire ulike motoralternativer, og mulighet for firehjulsdrift.
Dette er den nyeste SUV-en i Mercedes-familien. GLB leveres i første omgang med fire ulike motoralternativer, og mulighet for firehjulsdrift.

Det er ikke bare vi nordmenn som har kastet oss på SUV-bølgen. Dette er også bli-klassen som selger klart best i verden om dagen.

Da er det ikke vanskelig å skjønne at bilprodusentene følger etterspørselen, og stadig slipper nye modeller på markedet.

Akkurat nå har Mercedes gitt oss de første bildene av det som kan bli en ny storselger her hjemme. Vi snakker kompakt-SUV, som tar med seg flere av suksesselementene fra både nyeste generasjon A- og B-Klasse.

Historisk grep

I praksis plasserer nykommeren seg mellom dagens kompakt-SUV GLA og den mellomstore GLC. Men hvis vi ser på de faktiske målene, er GLB nesten på størrelse med sistnevnte. Med sine 463 cm er den fattige to centimeter kortere enn GLC.

Det er med andre ord en romslig kompakt-SUV vi snakker om her. GLB blir forresten Mercedes sin første bil i dette segmentet som kan konfigureres som sjuseter.

Dette kombinert med andre fleksible seteløsninger, og et bagasjerom på 560 liter, håper Mercedes mange vil sette pris på.

Mercedes kaller den en kompakt-SUV, men egentlig er den omtrent på størrelse med dagens GLC.
Mercedes kaller den en kompakt-SUV, men egentlig er den omtrent på størrelse med dagens GLC.

Se hvilke Mercedes-modeller Bendik oppdaget på E6

Barsk

Som navnet tilsier, bygger nykommeren på flerbruksbilen Mercedes B-Klasse. Den er ikke kjent for å være blant de lekreste modellene til Mercedes, derfor har mange vært spent på hvordan nye GLB vil bli seende ut.

For første gang i Mercedes-historien kommer en bil i denne klassen som 7-seter.
For første gang i Mercedes-historien kommer en bil i denne klassen som 7-seter.

På utsiden er det ikke mange likhetstrekk. Tvert i mot ser vi at fronten minner mye om SUV-flaggskipet GLS. Her har Mercedes smelt til med omtrent samme type grill og luftinntak.

Krysser du av for AMG-pakke, ser den praktiske GLB-en rett og slett ganske barsk ut.

Familiebilen får flere viktige nyheter

Teknologibombe

På innsiden kjenner vi derimot mye igjen fra B-Klasse. Interiøret er nærmest identisk, med widescreen cockpit og de tre runde luftdysene plassert i midtkonsollen.

I likhet med B-Klasse får GLB sikkerhetssystemer hentet fra S-Klasse, som innebærer både oppdaterte kamera- og radarsystemer. GLB kan blant annet se veien 500 meter frem, og støtter delvis autonom kjøring. Line-assist, adaptiv cruisekontroll og parkeringsassistent er bare noen eksempler på utstyr GLB leveres med.

Mercedes sitt nye multimediesystem, MBUX (Mercedes-Benz User Experience), er også på plass. Det innebærer blant annet at du kan snakke til bilen. Svarene du får blir servert ved bruk av kunstig intelligens. For eksempel kan du si «I´m hungry», så vil bilen automatisk foreslå spisesteder den tror du vil like i nærheten.

Her ser vi at slektskapet til B-Klasse kommer tydelig frem.
Her ser vi at slektskapet til B-Klasse kommer tydelig frem.

Dette er helt nye Mercedes A-Klasse sedan

Potensiell storselger

Det er mye som taler for at GLB kan bli en viktig modell her hjemme. Kompakt-SUV, med god plass og mulighet for sju seter, er helt klart en viktig faktor. Men i annerledes-landet Norge, vil naturligvis drivlinjen være avgjørende for om dette kommer til å bli en suksess eller ikke.

Hvorvidt nye GLB leveres som ladbar hybrid, vil den norske importøren hverken bekrefte eller avkrefte. Inntil videre har Mercedes presentert fire ulike motoralternativer, enten bensin eller diesel.

Dette er henholdsvis GLB 200d (150 hk), 220d (190 hk), 200 (163 hk) og 250 4Matic (224 hk).

Hva prisene blir, er ikke kjent. GLB kommer til Norge allerede mot slutten av året, får Broom bekreftet.

Se flere bilde av nye GLB her:

Video: Her tester vi et skikkelig SUV-råskinn fra Mercedes. Se testen:

Vi kjører nye Mercedes-AMG GT R PRO på Formel 1-bane