Det er ikke mange milene siden nye BMW 8-serie Coupé og BMW 8-Serie Cabriolet fikk asfalt under hjulene. Nå kommer toppmodellene i familien – med bokstaven M i navnet.

– Helt siden lanseringen av den nye generasjonen 8-serie har det vært en dårlig bevart hemmelighet at toppmodellen M8 også ville komme. Når vi samtidig også lanserer Competition-modellene, blir dette en rå luksuskvartett med gentlemansracere, sier Marius Tegneby, kommunikajonsdirektør i BMW Group Norge.

Heftig motorisering

Under panseret sitter en turtallsvillig 4,4 liters TwinPower V8-bensinmotor. I BMW M8-modellene yter den 600 hk/750 Nm, mens den i M8 Competition-modellene yter hele 625 hk/750 Nm.

Raskest på sprinten fra 0-100 km/t er BMW M8 Coupé Competition, som gjør jobben på 3,2 sekunder.

De andre modellene følger hakk i hæl. Toppfarten er satt til 250 km/t, men kan oppjusteres til 305 km/t med tilvalget «M Driver's package».

Slik ble BMWs luksusbil avslørt før tiden

BMW M8 blir tilgjengelig som coupe og cabriolet – og begge disse er også tilgjengelig i en ekstra sprek Competition-utgave.
BMW M8 blir tilgjengelig som coupe og cabriolet – og begge disse er også tilgjengelig i en ekstra sprek Competition-utgave.

4x4 – og bakhjulsdrift

Kreftene finner veien til asfalten gjennom en 8-trinns Steptronic automatgirkasse og M xDrive firehjulsdrift. Det nye firehjulsdriftsystemet til BMW, som først ble lansert i den nye generasjonen M5, gjør det mulig å fordele kreftene mellom akslene på en helt ny måte.

Til alle motorsport-puristers glede er det også mulig å sende alle kreftene til bakhjulene.

I de nye BMW M8-modellene kan sjåføren for første gang også stille inn oppsettet for bremsene mellom de ulike kjøreprogrammene.

"Bestefaren" til denne bilen er det ikke lenger lett å få tak i

Interiøret er i tråd med det vi kjenner fra 8-serie – men noen detaljer avslører at dette er topputgaven.
Interiøret er i tråd med det vi kjenner fra 8-serie – men noen detaljer avslører at dette er topputgaven.

Ren, rå øreglede

Eksosanlegget spiller selvsagt en viktig rolle for BMWs modeller med bokstaven M i navnet. Lyden strømmer ut fra de fire eksosrørene som alle har en diameter på 100 mm.

For de roligere kjøreturene kan eksoslyden enkelt dempes gjennom en egen bryter i midtkonsollen.

For de virkelige audiofile autofile, finnes det BMW kaller M Sport eksossystemet. Det gir et enda fyldigere lydbilde - og er forøvrig standard på M8 Competition-modellene.

BMW 850: Er dette en potensiell tapsbombe?

Spisset design

Som for alle BMWs M-modeller, er designet på de nye M8-modellene spisset. Spesielt synes det på de større luftinntakene og detaljene i støtfangeren fremme og diffusoren i støtfangeren bak.

Competition-modellene skiller seg ytterligere ut med optikk i sort høyglans. Om ønskelig leveres alle modellene med en rekke karbondetaljer på eksteriøret. Nye lakkfarger står også på menyen.

Interiøret har også fått sine helt særegne detaljer. Et eget M-ratt med røde girskiftehendler, ny girspak og eksklusive M-sportsseter med M-setebelter er noe av hva som kan nevnes.

Som for sine søsken i den nye 8-serie-generasjonen er mulighetene for skreddersøm i skinn og farger fra BMW Exclusive selvsagt også en mulighet.

Her avslører BMW det nye flaggskipet

Mer i vente

De fire nye modellene får sin verdenspremiere i sommer og lanseres i september. Prisene er enda ikke klare, men norske forhandlere åpner for bestilling i løpet av kort tid.

Litt lenger frem i tid får BMW M8 Coupé og M8 Cabriolet selskap av firedørsversjonen BMW M8 Gran Coupé.

Her kan du lese mer om 8-serie med fire dører

Klar for å nyte sommeren i denne bilen? Dessverre er den først klar til høsten.
Klar for å nyte sommeren i denne bilen? Dessverre er den først klar til høsten.

Her kan du se BMW M8 Coupe i aksjon på bane: