Seat starter sin elektriske offensiv med Mii electric, som akkurat nå har verdenspremiere i Norge og Oslo. Broom er selvfølgelig til stede for å ta nykommeren i nærmere øyesyn.

Redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er på plass - og får også høre om Seats planer for Norge.

Den første helelektriske modellen legger nemlig grunnlaget for fremtidige modeller i Seat-porteføljen.

– Flere elektrifiserte biler kommer til å slå følge med Mii electric i nær fremtid. For eksempel den helelektriske Seat el-Born, ladbare hybridutgaver av Tarraco og Leon, og høyytelsesversjoner med ladar hybriddrivlinje av Cupra Formentor og Cupra Leon.

Seat Mii electric er en liten og urban elbil.
Seat Mii electric er en liten og urban elbil.

Kutter ut fossil-varianten

I Europa vokste markedet for elektriske biler med 46 prosent i årets fire første måneder. Seat, for øvrig det raskest voksende bilmerket i Europa, vil være med på trenden

Seat Mii electric er starten på denne reisen, og blir samtidig en elektrisk bil i en overkommelig prisklasse.

– Prisene er ikke kjente ennå, men Seat lover å prise den svært gunstig. Det er grunn til å tro at dette blir en av de billigste elbilene i Norge, tror Vegard.

Ungt og urbant

Mii electric blir naturligvis ganske lik sine søster-modeller VW e-Up og Skoda Citigo, men noen som detaljer skiller dem. Særlig i interiøret.

– Der er Seat litt mer vågale og hinter mot de unge og urbane. Mitt inntrykk er at det urbane er ganske viktig for Seat – de legger mye vekt på nettopp det, forteller Vegard videre.

Innvendig består endringene av et nytt dashbord med SEAT IML-folie, ambientbelysning, oppvarmede seter og sportsratt. I tillegg blir Mii electric utstyrt med «Lane Assist» som standard.

Takket være Mii electrics kompakte størrelse, er bilen lett å håndtere under bykjøring og parkering.

Mii electric er bygget mest for urbane strøk og tilhørende områder. Her overtar bilen arven etter Mii med forbrenningsmotor, som går ut av produksjon i juli 2019.

Denne Seaten er en prøvekanin for hele Europa

Slik ser Seats nye elbil ut innvendig.
Slik ser Seats nye elbil ut innvendig.

Under panseret

Den elektriske motoren får en effekt på 83 hk (61 kW), og dreiemomentet på 212 Nm er tilgjengelig umiddelbart. Det betyr at femdørsbilen når 50 km/t på 3,9 sekunder.

Bilens litium-ion batteri på 36,8 kWh gir inntil 260 km rekkevidde på én lading, målt etter WLTP-testsyklusen.

– Rekkevidden er kanskje ikke direkte imponerende, men igjen, med fokus på det urbane bylivet så tror jeg det holder godt for målgruppen, avslutter Vegard før han skal ut i Oslo-trafikken for å teste bilen i praksis.

Tilkoblet

Mii electric er den første modellen med «Seat Connect», som gir fjerntilgang til kjøretøyet. Kunder kan gå gjennom kjøredata, finne parkeringsposisjonen, sjekke bilens status (inkludert dører og lys), og har muligheten til å styre klimaanlegget utenfra – alt via en app.

Selv om Mii electric er Seats første masseproduserte elbil, er den faktisk ikke det aller første kapittelet i Seats elektriske historie.

Allerede i 1992 produserte Seat en helelektrisk Toledo, som var følgebil for maratonløperne under OL i Barcelona. Bilen hadde en rekkevidde på 64 km fra en batteripakke på 500 kg, som kunne lades med en 2 kW-AC lader.

Produksjonen av Seat Mii electric starter i Bratislava (Slovakia) i fjerde kvartal 2019. Bilene vil etter alt å dømme kunne leveres tidlig i 2020.

Les også: Nei – ikke alle kjøper elbil ...

Video: Dette er en annen spennende elbil fra Seat