Discovery Sport har vært bestselgeren hos Land Rover de siste årene. Dette er en familie-SUV med mulighet for syv seter, med svært gode terrengegenskaper og et design som skiller den fra de fleste av konkurrentene.

Discovery Sport har markert seg som en av de tøffeste bilene i en klasse som inneholder svært mange konkurrenter. Blant de argeste er biler som Volvo XC60, Mercedes GLC, Audi Q5 og nok også konsernets egen Range Rover Evoque.

Det ruller i dag rundt 500 eksemplarer av Discovery Sport på norske veier. Og det er grunn til å tro at det skal bli flere når bilen snart kommer i ny utgave.

Ladbar hybrid

Utenpå er det snakk om typiske facelift-endringer, det vil si en del nye detaljer. Men under skallet har det skjedd svært mye. Bilen bytter plattform, over til den samme som konsernbror Range Rover Evoque er bygget på. Det lover bra for både kjøreegenskaper og komfort.

Og i tillegg får bilen nyheter som blir svært interessant for det norske markedet. En mild hybrid lanseres snart, til neste år kommer den også som ladbar hybrid.

Her er det sannsynligvis snakk om samme løsning som skal komme på Evoque: En helt ny drivlinje, som kombinerer en 1,5-liters bensinmotor på 200 hestekrefter, med en elmotor.

Hadde du denne, var du kongen i gata

Discovery Sport konkurrerer i en svært tøff bilklasse, men skiller seg ut på både design og terrengegenskaper.
Discovery Sport konkurrerer i en svært tøff bilklasse, men skiller seg ut på både design og terrengegenskaper.

Nytt infotainmentsystem

Bensinmotoren sørger for drift på forakselen, elmotoren gjør det samme på bakakselen. Noe offisielt tall for elektrisk rekkevidde har vi ikke fått, men på Evoque-premieren i London før jul i fjor, ble det antydet 51 kilometer.

Ut over dette får Discovery Sport teknologiske nyskapinger som Touch Pro infotainment og Land Rovers Clear Sight Ground View-system. Her får føreren en virtuell 180-graders utsikt til hele området under fronten av bilen. Smart i ulendt terreng, også i bykjøring og ved parkering.

I likhet med Evoque har Discovery Sport fått Touch Pro infotainment-system slik at bilens funksjoner nå betjenes via berøringsskjermer. Du har blant annet tilgang til Apple Car Play, trådløs lading og 4G Wi-Fi hotspot.

Her fikk vi kjøre nye Evoque, lenge før tiden

Nytt interiør er på plass, og det trengs. Det dette området har Discovery Sport føltes gammeldags de siste årene.
Nytt interiør er på plass, og det trengs. Det dette området har Discovery Sport føltes gammeldags de siste årene.

Flere motoralternativer

Bedre materialer og nye seter med opptil 24 forskjellige kombinasjonsmuligheter er på plass innvendig.

Utover mildhybrid og ladbar hybrid, kan kundene kan velge blant tre bensin- og fire dieselvarianter.

Dieselmotoren med manuell girkasse (forhjulsdrift) og 150 hk har et CO2-utslipp på 140 g/km og et drivstofforbruk på 0,59 liter/mil. I den andre enden av ytelsesskalaen er den firehjulsdrevne modellen med bensinmotor, automatgir og 250 hk, med dreiemoment på 400 Nm. Denne gjør 0–100 km/t på 7,1 sekunder.

Brukt Discovery: Nå får du denne til hyggelig pris

2.500 kilo tilhengervekt er det som gjelder her, bilen tåler tunge lass.
2.500 kilo tilhengervekt er det som gjelder her, bilen tåler tunge lass.

Kommer etter sommerferien

Terrengegenskaper er naturligvis viktig for en Land Rover. Takket være en bakkeklarering på 21,2 cm og tilkjørings-, avkjørings- og rampevinkler på henholdsvis 25, 30 og 20 grader, takler Discovery Sport krevende terrengkjøring og forserer stigninger på opptil 45 grader. Maksimal tilhengervekt er fortsatt 2.500 kilo.

Alle modeller er standard utstyrt med et ryggekamera i kombinasjon med en lang rekke avanserte førerassistentsystemer. Herunder Adaptive Cruise Control med styreassistent, som ut fra veibanens merking sørger for at bilen kjører midt i filen, og opprettholder sikker avstand til bilen foran. Dessuten har den nødbrems og trøtthetsvarsling.

Land Rover Discovery Sport lanseres i Norge etter sommerferien. Norske priser for bilen er ennå ikke klare.

Her kommer nabolagets mest snobbete SUV

Se video: Går det å kjøre SUV opp nesten 1.000 trappetrinn?