Vi skal ikke så mange år tilbake i tid før Audi A4 var noe av en norsk folkebil. Stasjonsvognsutgaven var særlig populær hos par eller familier med ikke så veldig mange unger, god økonomi og gjerne "aktiv livsstil". Sykkelstativ på taket var ikke sjelden obligatorisk tilbehør her.

Men så bremset det opp. A4 fikk merke at SUV-ene tok en stadig større del av markedet. Og de siste årene har A4 også havnet i skyggen av biler med elektrisk drivlinje.

Mange av de tidligere kundene har for eksempel valgt VW Passat GTE i stedet – eller de har kompromisset på plassbehovet og valgt A3 e-tron.

Oppgradering etter fire år

Ikke rent få Audi-kunder har nok også utsatt bilkjøpet, til elektriske e-tron som nå er i landet.

Dagens A4 har heller ikke nyhetens interesse lenger. Men etter fire år er det nå klart for en oppgradering av modellen.

Utvendig oppdateres den (forsiktig, svært forsiktig) i samsvar med Audis nye designspråk, og det store MMI-touchpanelet skal gi en betjening som kundene vil kjenne fra sine smarttelefoner.

A4 Allroad: Her imponerer den nye Norges-favoritten

A4 Allroad solgte godt i Norge, særlig i starten. Dette er utgaven med ekstra bakkeklaring og en god dose offroad-styling.
A4 Allroad solgte godt i Norge, særlig i starten. Dette er utgaven med ekstra bakkeklaring og en god dose offroad-styling.

LED-hovedlys er standard

Den såkalte Singelframe-grillen blir nå bredere og flatere, mens de horisontale linjene skal understreke bredden foran og bak. Sideprofilen er definert av distinkte muskler over støtfangerne, og den lavere skulderlinjen mellom dem.

De sterke konturene over hjulhusene skal gjøre quattro-genene godt synlige utvendig. LED-hovedlys blir nå standard på A4.

Navigasjonssystemet er mer allsidig og brukervennlig. «Audi connect» og «Audi connect plus» inneholder en hel rekke onlinetjenester, for eksempel «Car-to-X».

Slik skal biler og lastebiler "snakke sammen"

Legge til funksjoner etter kjøp

Det innhenter data fra hele flåten av Audi-kjøretøy, for å gi deg oppdatert informasjon om dynamiske trafikkskilt, farlige trafikksituasjoner, parkeringstjenester – og sanntidsinformasjon fra trafikklys i storbyer, slik at du kan tilpasse farten til «grønn bølge». Også den adaptive cruisekontrollen kan bruke denne informasjonen.

Nye «on demand»-funksjoner blir introdusert med nye A4. De gjør det mulig for kundene å legge til funksjoner i MMI-systemet, etter at bilen er kjøpt. Du kan velge å prøve ut funksjonene en periode, abonnere på dem en gitt tid – eller kjøpe dem permanent.

Systemet kan utvides med ytterligere hardware-moduler, som for eksempel «Audi Phone box» og «Bang & Olufsen 3D Premium Sound System».

Interessert i Audi? Her finner du mye godt stoff

S4 ser sintere ut enn de andre A4-søsknene – og skinnet bedrar ikke!
S4 ser sintere ut enn de andre A4-søsknene – og skinnet bedrar ikke!

Automatgir standard på de fleste

A4 vil lanseres i Europa med seks motoralternativer, med ytelser fra 150 til 347 hk. Like etterpå lanseres ytterligere to turbodieselmotorer: 30 TDI (100 36 hk og 35 TDI med 163 hk.

Tre av motorvariantene vil ha et mildhybridsystem (MHEV), basert på 12 volt. Det reduserer drivstofforbruket, og øker komforten. Ytterligere to varianter vil følge kort tid etter.

Automatgir blir standard på de fleste utgavene. Bare 35 TFSI og 40 TDI vil kunne leveres med manuelt gir, og da i kombinasjon med forhjulsdrift.

A4 Allroad

Begge S-modellene i A4-familen – Audi S4 TDI og S4 TDI Avant – blir nå utstyrt med V6 dieselmotorer. Det kombinerer heftig dreiemoment med myk gange og lang rekkevidde. Effekten er 347 hk og maksimalt dreiemoment hele 700 Nm. Dermed akselererer S4 TDI sedan til 100 km/h på 4,8 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Med quattro firehjulsdrift og 35 mm økt bakkeklaring, er Audi A4 allroad quattro et naturlig valg for mange norske kjøpere. Allroad får større hjul enn A4 Avant (12 mm), og økt sporvidde foran og bak. Den blir tilgjengelig med tre motorvarianter – en bensinmotor og to dieselmotorer.

BMW eller Audi – hva skal jeg velge?

Se video: Denne Audien har mange ventet på – lenge!