Opel har hatt litt å stri med de siste årene. De trodde de hadde trukket gull-loddet med sin elektriske Ampera-e. Interessen var mildt sagt overveldende – og kundene satte seg på reservasjonslistene uten å nøle. I hopetall!

Problemet var bare at man ikke fikk biler. Med over to års ventetid, ble det som først var et luksusproblem, plutselig et høyst reelt problem.

Nå er endelig ventelistene kortere, men luften har gått ut av ballongen.

Da trengs det en ny ballong! Og den kan det hende de får nå. For SUVen Grandland X Hybrid4 blir en skikkelig grom familiebil.

Med 300 hestekrefter, firehjulsdrift og ladbar drivlinje, blir det den nye toppmodellen blant SUV-ene fra Opel.

Offisielt forbruk er kun på 0,22 liter per mil og den har et CO2-utslipp på 49 gram.

To elmotorer

Grandland X Hybrid4 er utstyrt med en 200-hesters 1,6-liters bensinturbo og to elmotorer på 80 kW (109 hestekrefter) hver. På forakselen er motoren koblet samme med en åttetrinns girkasse.

Den andre elmotoren er sammen med inverter og differensial integrert i bakakselen, og sørger for at kreftene fordeles til de hjulene som har best grep.

En elektrisk rekkevidde på 50 kilometer, målt etter den nye og strengere WLTP-metoden, vil bidra til at kundene kan kjøre en stor andel av sine turer helt utslippsfritt.

Toppmodellen kan levere med svart panser og svart tak – som skiller den fra resten av Grandland X-modellene.
Toppmodellen kan levere med svart panser og svart tak – som skiller den fra resten av Grandland X-modellene.

Denne drømme-Opelen var bare "helt feil"

Fulladet på under to timer

Føreren kan velge mellom fire kjøreprogram: Elektrisk, Hybrid, AWD eller Sport. I Hybrid vil bilen selv finne den mest effektive utnyttelsen av drivlinjen, mens det elektriske kjøreprogrammet vil være optimalt for kjøring i byer og tettbygde strøk. AWD-innstillingen gir maksimum grep under vanskelige kjøreforhold.

I tillegg til lading fra vanlig stikkontakt, vil Grandland X Hybrid4 også støtte hurtiglading. Med en vegglader hjemme på 7,4 kW, tar det rundt en time og 50 minutter å fullade batteriet.

Denne Opelen skal trekke nye kunder

Firehjulsdrift vil nok også være viktig for mange kjøpere av Opel Grandland X.
Firehjulsdrift vil nok også være viktig for mange kjøpere av Opel Grandland X.

Kjøre med én pedal

For ytterligere å optimalisere forbruket, gir Opel Grandland Hybrid4 føreren mulighet til å øke nivået for regenerering. I praksis vil momentet i elmotoren sørge for å bremse bilen så mye i køkjøring, at den i praksis kan kjøres med en pedal.

Når Grandland X Hybrid4 er på plass, er den først ut i en lanseringsperiode på 20 måneder der den får følge av en ytterligere fire helelektriske biler: Nye Opel Corsa, Zafira Life, varebilen Vivaro og en etterfølger av dagens Mokka X.

Èn ting vil gjøre at mange nordmenn venter med å kjøpe denne

Tilgjengelig på bruktmarkedet

Grandland X har vært på markedet i Norge siden 2018. Da med diesel- eller bensinmotor på 130 hk.

På bruktmarkedet starter prisene på rundt 350.000 kroner, mens de dyreste ligger på rundt 420.000 kroner.

Hva den nye modellen vil koste, har vi ikke fått informasjon om enda. Men ladbare hybrider med lavt utslipp kommer svært gunstig ut av det norske avgiftssystemet, noe som vil føre til at den blir gunstig priset.

Grandland X Hybrid4 blir lansert i Norge mot slutten av året.

Interiøret er i stor grad identisk med de andre Grandland X-utgavene. Men hybriden har fått en litt annerledes girspak.
Interiøret er i stor grad identisk med de andre Grandland X-utgavene. Men hybriden har fått en litt annerledes girspak.

Opel er først i klassen med super-lys

I videoen under kan du se noen smarte løsninger som bidro til at interessen for elektriske Opel Ampera-e var skyhøy den bilen ble lansert: