Tesla har hatt en voldsomt vekst i det norske markedet de siste årene. Det toppet seg da den nye "folke-Teslaen" Model 3 kom til landet tidligere i år. Den er så langt i år Norges mest solgte bil.

Men alt er ikke bare fryd og gammen hos Tesla. Forbrukerrådet er blant de som merker det godt. Hittil i år har det kommet inn over 40 saker til mekling hos dem, bare om Tesla. Flere har tatt kontakt om dårlig lakk på Model 3.

Tesla endte på fjerdeplass i henvendelsesstatistikken til Forbrukerrådet i 2018, kun slått av gigantene Elkjøp, Power og Telenor.

Halvparten gjaldt Tesla

– Vi meklet i totalt 171 tvistesaker om nye biler i 2018, og flertallet av dem gjaldt elbiler. Salget av elbiler er riktignok høyt, men ikke på langt nær så høyt i forhold til fossile biler at det forklarer den andelen, forteller juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Thomas Iversen i Forbrukerrådet forteller om mange klager rundt Tesla.
Thomas Iversen i Forbrukerrådet forteller om mange klager rundt Tesla.

Av elbilsaker som måtte til mekling, gjaldt rundt halvparten – nærmere bestemt 86 stykker – Tesla. Til sammenlikning solgte Nissan over 4.000 flere elbiler enn Tesla i fjor, men hadde bare 28 saker til mekling hos Forbrukerrådet i hele 2018.

Forbrukerrådet slår fast at Tesla har blitt verstingen av elbilprodusentene når det kommer til feil og mangler. I tillegg skiller Renault seg ut, med den elektriske modellen Zoe.

Kanskje er dette verdens beste bil

Fort i svingene

— Tesla har i forhold til andre bilmerker tre og en halv gang flere tvistesaker per bil på veien. Sammenliknet med Toyota som ligger vesentlig lavere i pris, har Tesla over seks ganger flere tvistesaker per bil. Regner vi bare med elbilbestanden ser ikke Renault sin Zoe helt bra ut heller, sier Iversen.

Feil med lakken til en ny bil tilhører sjeldenhetene. Forbrukerrådet mener det kan skyldes hvordan Tesla produserer bilene sine.

– For å få ut mange nok elbiler til å mette etterspørselen går Tesla sin egen vei når det kommer til produksjon av bilene. Med høy effektivitet, kan det gå for fort i svingene noen ganger. Vi forventer at Tesla tar kvalitetssikringen på alvor, særlig når de selger biler i premiumsegmentet, sier Iversen.

Tesla har levert ut et stort antall av sin Model 3 så langt i år. Her er biler linet opp på utleveringssenteret til Tesla ved Norges Varemesse på Lillestrøm.
Tesla har levert ut et stort antall av sin Model 3 så langt i år. Her er biler linet opp på utleveringssenteret til Tesla ved Norges Varemesse på Lillestrøm. Foto: Scanpix

Barnesykdommer

Allerede i dag står Tesla-kjøpere ifølge Forbrukerrådet i kø både for reparasjoner og service, hovedsakelig fordi Tesla har hatt lav kapasitet på egne serviceverksteder. De tradisjonelle verkstedene kjenner ikke bilen godt nok, og det fører til ytterligere muligheter for klager.

– Barnesykdommene i elbilmarkedet vil bli med inn i bruktbilmarkedet. Lakkfeil vet vi hvordan vi kan fikse, men vi vet for eksempel ikke hvordan ny teknologi vil tåle alder. Det er viktig å tilrettelegge markedet, slik at både kjøper og selger kan handle med brukte elbiler på en trygg og effektiv måte, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Tesla bygde biler i telt

Fire av fem stjerner

Tesla lever av fornøyde kunder. Vi har gjort svært mange grep det siste året for å forbedre kundeopplevelsen som vi ikke har begynt å se resultatene av før nå, og som dermed ikke gjenspeiles i kommentarene fra Forbrukerrådet, sier Even Sandvold Roland som PR- og kommunikasjonssjef for Tesla i Norge.

– Vi vil også minne om at Norsk Kundebarometer nylig ga Tesla 4/5 stjerner, hvilket plasserer oss innenfor kategorien svært fornøyde kunder. Vi er ikke fornøyde med plasseringen vår sammenlignet med andre bilforhandlere, og vi legger betydelige ressurser i å øke kundetilfredsheten vår til et enda høyere nivå. Samtidig må vi få lov til å nyansere bildet som ofte tegnes: De aller fleste Tesla-kunder er faktisk fornøyde, mener Sandvold Roland.

Even Sandvold Roland er PR- og kommunikasjonssjef hos Tesla i Norge
Even Sandvold Roland er PR- og kommunikasjonssjef hos Tesla i Norge

Mange nye ansatte

– Vi vil også påpeke at Tesla i følge statistikk fra OFV sto for over 31 prosent av alle bilregistreringer i hele Norge i mars, og 73 prosent av elbilregistreringene. De aller fleste kundene har vært svært fornøyde, og den relative kundetilfredsheten har vært på nivå med andre intense leveringsperioder. Samtidig har vi allerede beklaget at enkelte kunder ikke ble godt nok fulgt opp i denne perioden, og synes ikke det er overraskende at et så stort volum dessverre også har ført til en økning i antall klager.

– Hva med kapasiteten på verkstedene deres?

– Det er ikke riktig å hevde at Tesla har «lav kapasitet» på verkstedene våre i dag. Vi ansatte mer enn 360 nye kollegaer på det norske serviceteamet i 2018, hvilket er en dobling av avdelingens størrelse. Utvalgte servicesentere opererer nå med to skift, hvilket gir lengre åpningstid for kundene våre, og lar oss betjene flere biler hver eneste dag. I tillegg jobber vi aktivt med eiendom til nye servicesentere, og har blant annet åpne et nytt senter i Moss denne våren. Nye servicesentere i Porsgrunn, Sarpsborg og Åsane er også på vei. Vi har økt servicekapasiteten vår betydelig siden starten av 2018, og vi kommer til å fortsette dette arbeidet fremover for å kunne tilby en enda bedre kundeopplevelse, avslutter Sandvold Roland.

Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

Se video: Her er Tesla Model 3 i Norge