Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny . Hva tenker du om å kjøpe en ett til to år gammel dieselbil? Er dette som å kjøpe katta i sekken?

Vi har sett på en 2017/2018 A4 Allroad og de fleste av disse har jo dieselmotor.

Benny svarer:

Heisann! Dette er et tema som stadig går igjen. Ikke helt uten grunn – for det virker jo som om "alle" kjøper elbil om dagen. Slik er det ikke.

Selv om salget av dieselbiler synker, så selges de fortsatt. Heldigvis. Dieselbiler vil fortsatt bli å se på veiene i mange år til. Og som veldig mange har fått med seg, de er ikke like ille for miljøet som mange skal ha det til, når det er snakk om nyere biler med såkalt Euro6-motor og AdBlue- teknologi.

Det finnes flere gode grunner til å fortsatt å velge diesel. Senest for bare ett par dager siden la jeg merke til at prisforskjellen mellom diesel og bensin var på hele to kroner literen. I dieselens favør.

Det har lenge vært varslet økning i dieselprisene, men enn så lenge har den latt vente på seg. Når man i tillegg vet at dieselbiler har et lavere forbruk enn en tilsvarende bensinbil – trekker jo heller ikke det ned. Kjører man mye, fort og langt, kan besparelsen på en diesel, kontra en bensinbil bli betydelig.

Mange, meg selv inklusive, liker også det gode bunndraget en moderne dieselmotor byr på.

Dessuten er det som du selv påpeker, noen merker og modeller hvor det er en klar overvekt av dieselbiler på bruktmarkedet. Audi var tidlig ute med moderne dieselmotorer på 90-tallet og det har fortsatt i mange år.

Derfor er dette så uvanlig på noen biler – og helt vanlig på andre

Noen ulemper også

Selv om man kan si mye bra om dieselmotorer, er bildet er selvfølgelig ikke helt unyansert. Lik det eller ei, men tallenes tale er klar. Populariteten er avtagende. Flere bilfprodusenter har sluttet å produsere dieselmotorer. Det kan gjøre dem mer tungsolgt på litt sikt. Kan skje særlig i noen av de større byene.

Også det at det rasles med sablene om kjøreforbud på enkelte dager har definitivt gjort sitt. Men vi snakker vel om én eneste dag i Oslo? Altså ikke det helt store... Men den psykologiske effekten her i alle fall vært stor.

At dieselbilene kan bli noe dyrere å bruke på sikt er også noe man må ta med i regnestykket.

På meg virker det som om diesel-diskusjonen deler folk inn i to leire. De som elsker dem – og de som hater dem.

Jeg mener at dieselbilene fortsatt har noe for seg og at de kan være smarte valg på brukbilmarkedet. Men at du naturligvis også må være klar over faren for økt verditap i årene som kommer.

Håper dette kan hjelpe deg litt på vei med bilvalget. Lykke til med nye bil!

Broom-Benny: – Nesten fysisk vondt å lese om dette bilkjøpet

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Vanlig Mercedes? Nei, denne er håndlaget!

Video: Se hva Audi har funnet på her!