Skal du ha en romslig familiebil, er stasjonsvogn fortsatt et godt valg for mange. BMW 5-serie Touring er stor og komfortabel.

Men du tenker kanskje at du vil ha noe annet enn naboen? Kanskje vil du at den skal gå som et pisket skinn, uten å være for mye "showoff", også. Da kan Alpinas nye D5 Biturbo være noe for deg.

I hendene til det anerkjente bilbygger-firmaet har den fått en skikkelig steroide-kur. Det synes ikke så godt på utsiden, men under skallet er det enorme muskler å ta av.

Så kraftig er den, at toppfarten gjør den fortjent til den høythengende tittelen "verdens raskeste stasjonsvogn".

Denne Alpina-modellen kaller vi heftig stasjonsvogn

Over 600 hk

BMW har riktignok M5 – med sine 600 hk og firehjulsdrift. Men den er ikke tilgjengelig som stasjonsvogn.

Skal du ha stort bagasjerom, er altså Alpina et alternativ. Den har dessuten enda høyere toppfart enn M5. 322 km/t stopper det på! Verdens raskeste, der altså.

Utgangspunktet er den velkjente 4,4-liters V8-motoren BMW har i stallen sin. Men Alpina har spritet den opp til 608 hk / 800 Nm. Noe av det som har skjedd under panseret: Nye og større turboer, nytt eksosanlegg og en ny ECU-enhet.

Sprintegenskapene er forresten heller ikke noe å rynke på nesa av: 0-100 km/t tar 3,4 sekunder.

BMWen var eid av sultanen av Brunei - nå kan den bli din

Utfordrer sportsbilene

Alpina vil selvsagt ikke holde prestasjonene sine hemmelige. Derfor har de laget en helt spesiell reklamefilm. Hva som skjer i den, kan du se i klippet over.

Ellers kan vi jo ta med at Mercedes og Audi i motsetning til BMW, lager stasjonsvognutgaver av sine respektive verstingmodeller: AMG E 63 S 4Matic og RS6 Performance.

Disse har begge over 600 hk: Audien kan vise til 605 og Mercedesen hele 612 hk. Begge har også firehjulsdrift.

Men toppfarten for begge er under 300 km/t, selv når du fjerner fartssperren på 250 km/t.

Dette er sjefsbil utenom det vanlige

Sjelden

Til å være verdens raskeste, er Alpina-utgaven av 5-serie ganske så diskret.

Men alle Alpina-fans ser raskt detaljene som avslører at denne har ekstra pulver under panseret: De mangeekede Alpina-felgene er på plass, sammen med nedtonet spoilerpakke og du kan også få den med Alpinas dekorstriper om du ønsker det.

Interiøret har blå eller grønne kontrastsømmer i skinnet, tredekor på listene og Alpina-logo på rattet. Til og med de digitale instrumentene har fått litt særpreg.

Her kan du lese mer om Alpina B5 Biturbo

Dette er Alpina

Tuningfirma basert i Buchole, i Bavaria-området, som spesialiserer seg på BMW

Opprettet: 1965

Produksjon: Færre enn 1.500 biler i året

Grunnlegger: Burkard Bovensiepen (f. 1936)

Anerkjent av TÜV som en egen bilprodusent siden 1983, fordi de jobber så tett med produksjonen av BMW med sine modeller

Nettside: alpina-automobile.de

BMWs direktørbil: Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?

I klippet under kan du se nye BMW M5 få strekke på bena. Her går det unna: