Det er ikke så ofte nye bilmerker etablerer seg i Norge. Men det skjer når Volvos nye søstermerke Polestar kommer til landet i år.

Dette er en historisk etablering på flere måter. Norge er nemlig det første landet i verden som åpner utstillingslokale for Polestar, det de selv kaller Polestar Space.

I fjor ble det kjent at Polestar skal etablere seg i Øvre Slottsgate i Oslo sentrum – midt blant en rekke eksklusive merkevarebutikker. Det siste er naturligvis ikke tilfeldig.

Flere showroom

Slik forklarer Polestar-sjef Thomas Ingenlath hvorfor Norge er første ute:

– Valget av sted faller naturlig da Norge er et av de mest utviklede markedene for elbiler. Butikken markerer starten på et globalt nettverk som kommer til å omfatte cirka 60 slike showrooms fram til midten av 2020.

Nå letter Polestar mer på sløret rundt sine Norges-planer. De bekrefter at det ikke blir med ett showroom, men at flere er gang.

Polestar 1: Her debuterer et nytt bilmerke

Polestar 1 er først ut fra Volvos søstermerke. Det er mest av alt et utstillingsvindu for det som skal komme.
Polestar 1 er først ut fra Volvos søstermerke. Det er mest av alt et utstillingsvindu for det som skal komme.

Gode tall i Norge

Polestar skal etablere seg i Stavanger, Bergen og Trondheim. Dette skjer i samarbeid med eksisterende aktører, nærmere bestemt Kverneland Bil, Frydenbø og Nardo Bil.

Polestar Space i Oslo kommer Polestar til å drifte selv.

– Med disse viktige partnerne og med gode tall for forhåndsbestillinger av Polestar 2 i Norge, kan vi nå ta Polestar til neste fase i dette viktige elbilmarkedet, sier Thomas Ingenlath.

Polestars strategi er å åpne Polestar Space i sentrum av viktige storbyer, hovedsakelig plassert i nærheten av det de kaller "andre innovative merkevarer".

Nå får du denne bilen fra 30.000 kroner

Litt crossover-faktor over designet, Polestar 2 er en ganske høyreist bil.
Litt crossover-faktor over designet, Polestar 2 er en ganske høyreist bil.

Service hos Volvo

Her er det ikke snakk om tradisjonelle bilbutikker. Polestar Space skal være et sted der kundene får en mer fysisk og interaktiv opplevelse med merkevaren. Selve kjøpsprosessen gjøres gjennom spesialtilpassede digitale løsninger.

– De tre sterke partnerne vi nå har i det norske markedet er begeistret over å være del av Polestars reise. De gir oss den solide basen vi trenger for å realisere Polestar sine planer, sier Ingenlath, i en pressemelding.

Et annet spørsmål rundt Polestar, har vært hvordan de skal løse service og verkstedtjenester. Det får vi svaret på nå. De skal utnytte Volvos anlegg i Norge for å tilby service og tjenester. Polestar lover selv problemfrie tilbud for henting og levering. Kundene deres skal ikke behøve å levere bilene selv til service.

Planlegger ny og elektrisk luksus-SUV

Minimalistisk interiør. Vi kjenner igjen elementer fra Volvo, men Polestar skal tydeligvis ha sitt eget uttrykk.
Minimalistisk interiør. Vi kjenner igjen elementer fra Volvo, men Polestar skal tydeligvis ha sitt eget uttrykk.

Ren elbil

Når det gjelder biler, starter Polestar med den ladbare hybriden 1. Den blir betegnet som en høyteknologisk, hybrid sportsbil. Den har blant annet klassens overlegent lengste elektriske rekkevidde, på hele 150 kilometer. Det skal ikke bygges mer enn 500 eksemplarer i året, prislappen er på 155.000 Euro. Med andre ord: Dette blir ingen volummodell!

Det kan derimot Polestar 2 som kommer i 2020 bli. Dette er en ren elbil med offisiell rekkevidde på 500 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden. Med det plasserer den seg helt i toppen av denne klassen.

Sporty kjøreegenskaper

Batteripakken er på 78 kWh. Bilen har to elmoterer og firehjustrekk. 408 hestekrefter skal gi 0-100 km/t på under 5 sekunder.

Polestar skal ha fokus på sporty kjøreegenskaper, du kan blant annet få bilen med Performance-pakke: Öhlins-dempere, brembo-bremser og 20-tommers felger.

Bilen ser ut som en sedan, men er femdørs kombi. Polestar sier så langt ikke noe om bagasjeromsvolum.

Her blir en annen kinesisk bil avslørt i Norge

Se video: Volvo har fått flere søstermerker – her debuterer ett av dem