Én ting kan nok gjøre norske kunder litt skeptiske

Brooms bilekekspert er også overrasket.

Volkswagens nye elbil ID.3 ble presentert for første gang i går. Overraskende nok kommer bilen med bakhjulstrekk, det er nok ikke optimalt for alle norske kunder. Foto: Scanpix.
Volkswagens nye elbil ID.3 ble presentert for første gang i går. Overraskende nok kommer bilen med bakhjulstrekk, det er nok ikke optimalt for alle norske kunder. Foto: Scanpix.

Denne uken har Volkswagen presentert sin nye elbil ID.3 for pressen, i Tyskland.

Brooms bilekspert Benny Christensen var til stede på den store presentasjonen i Berlin. Samtidig som det skjedde, åpnet Volkswagen også opp for bestillinger av bilen.

Her hjemme førte det til at serverne i bestillingssystemet ramlet ned, så stor var pågangen. I forkant var det kjent av den norske importøren hadde over 18.000 interessenter på listen. Mange av dem var tydeligvis klar for å bestille med en gang.

VW har selv anslått at de kan komme til å levere ut 10.000 eksemplarer av ID.3 her hjemme neste år, og at den dermed har gode muligheter til å bli Norges mest solgte bil.

– Litt overasket selv

I etterkant av presentasjonen har det naturligvis dukket opp mange spørsmål rundt bilen. Og én ting en god del norske kunder stusser på, er at ID.3 faktisk kommer med bakhjulstrekk. I vinterlandet Norge er det kanskje ikke optimalt..?

– Jeg skjønner at det blir tema, og jeg er litt overrasket selv over at VW går for denne løsningen. Det er helt sikkert gode grunner for at det har blitt slik, både av praktisk og økonomisk art. Og i store markeder som USA og Kina har det kanskje ikke stor betydning heller. Vi skal jo huske at denne bilen ikke akkurat er utviklet for Norge, selv om vi nok er et viktig marked i alle fall i starten, sier Benny.

Denne kan sørge for en elbil-revolusjon

Fotografene tar de første bildene av ID.3 – i Berlin. Foto: Scanpix.
Fotografene tar de første bildene av ID.3 – i Berlin. Foto: Scanpix.

Ikke med 4x4

– For dette vil gå ut over fremkommeligheten på vinteren?

– Jeg vil ikke være kategorisk her. Bilen får jo også mange kilo over bakakselen, ettersom motoren er plassert bak. Men generelt får man noe redusert fremkommelighet med bakhjulstrekk, kontra drift på forhjulene. I Berlin gikk også Volkswagen langt i å antyde at denne ikke kommer med 4x4. Det forbeholder de til andre modeller, sier Benny. Den første utgaven av ID.3 kommer forresten med felgstørrelse fra 18-20 tommer og dekkbredde på 215 millimeter. Det er naturligvis positivt for kjøreegenskapene.

Han legger til:

– Dagens BMW i3 er jo et eksempel på en kompakt elbil med bakhjulstrekk. Jeg kjenner til endel eiere der som ikke er veldig imponert over vinteregenskapene. Men som sagt: Det blir vanskelig å være konkret om en bil man ikke har kjørt ennå. Vektfordeling og elektroniske hjelpemidler spiller naturligvis inn her. Men for norske forhold kan jeg vel i alle fall si at dette ikke er helt optimalt, mener Benny.

Her var VW ID. i Norge lenge før tiden

Starter med spesialmodell

I Berlin fikk vi for øvrig vite at den norske importøren starter med en spesialmodell, kalt ID.3 1ST. Produksjonen av denne begynner i november , utleveringer starter i midten av 2020.

Spesialmodellen leveres med en estimert rekkevidde på inntil 420 kilometer, målt etter den nye WLTP-testsyklusen.

Lenger rekkevidde kommer etter hvert. VW opplyser at ID.3-familiens modeller kan på et senere tidspunkt konfigureres med ulike batteristørrelser for en rekkevidde fra 330 km til 550 km, etter WLTP-syklusen.

Endelig: Nå kommer hippiebussen tilbake!

VW åpnet for bestilling av ID.3 i går, da i en spesialversjon som heter 1ST. Foto: Scanpix.
VW åpnet for bestilling av ID.3 i går, da i en spesialversjon som heter 1ST. Foto: Scanpix.

Startpris

Bilen har tre ulike utstyrsversjoner. Alle er det VW selv betegner som "riktig utstyrte" modeller. ID.3 Plus får i tillegg IQ Light (oppgraderte LED-lys), samt to-farget eksteriør og andre interiørdetaljer. For ID.3 Max følger panorama soltak og head-up display.

Bilen er på størrelse med dagens Golf, det vil si rundt 4,25 meter lang. Den elektriske drivlinjen gir fordeler i forhold til plassen, som innvendig skal være på nivå med dagens Passat.

Startprisen for ID.3 1ST blir i underkant av 40.000 Euro i Tyskland. Med dagens kurs tilsvarer det like under 400.000 kroner. I dag har ikke elbilene moms i det norske markedet, det vil naturligvis kunne påvirke endelig pris.

LES MER: Åpnet salget, da krasjet serverne

Se video: En av de siste testene av ID.3