Volkswagen her hjemme fikk problemer da de åpnet for bestilling av nye ID.3.
Volkswagen her hjemme fikk problemer da de åpnet for bestilling av nye ID.3.

Åpnet salg av ny elbil – da krasjet serverne

VWs nye ID.3 er akkurat offisiell i Berlin.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Brooms bilekspert Benny Christensen er akkurat nå i Berlin, på premieren til Volkswagens nye elbil.

ID.3 heter den, og er første bil ut i en stor satsing. Dette har Volkswagen bygget opp til lenge, også hjemme i Norge.

En helt ny bestillingsløsning for ID.3 ble åpnet i formiddag. Her kan norske kunder bestille bilen og betale et depositum på 10.000 kroner. Men det har ikke gått helt på skinner.

– Nei, Volkswagen har fått tekniske problemer og måtte rett og slett ta ned siden. Som de sier her nede: De er glade for at responsen er så god, men samtidig er dette naturligvis en frustrerende situasjon for dem, sier Benny.

Jobbet dag og natt

– Det er altså veldig mange som vil bestille bilen med én gang?

VWs kommunikasjonssjef Anita Svanes er til stede ved ID.3-premieren i Berlin.
VWs kommunikasjonssjef Anita Svanes er til stede ved ID.3-premieren i Berlin.

– Ja, og akkurat det kommer ikke som noen overraskelse. Volkswagen hadde over 18.000 kunder på interesselisten, før de åpnet for bestilling. Svært mange nordmenn har ventet lenge på denne bilen. Og for å unngå ventetid er det naturligvis smart å være tidlig ute med bestillingen, sier Benny.

– Det jeg har fått høre, er at de i forkant testet ut systemet nøye. IT-folkene skal ha jobbet dag og natt den siste tiden mot lanseringen. Men det har tydeligvis ikke vært nok. Det er uklart hva som konkret har gått galt, men det kan nok være slik at systemet grunnet stor pågang har gått tregt. Så har mange blitt utålmodig og oppdatert siden, eller gått inn og ut. Dermed øker presset, og til slutt stoppet det altså helt opp, sier Benny.

Denne kan sørge for en elbil-revolusjon

Denne mailen har gått ut til tusenvis av potensielle ID.3-kunder i dag.
Denne mailen har gått ut til tusenvis av potensielle ID.3-kunder i dag.

420 kilometer rekkevidde

Den norske importøren starter med en spesialmodell, kalt ID.3 1ST. Produksjonen av denne begynner i november 2019, utleveringer starter i midten av 2020.

Spesialmodellen leveres med et batteri med 58 kWh nettokapasitet (62kWh brutto) og med en estimert rekkevidde på inntil 420 kilometer, målt etter den nye WLTP-testsyklusen.

VW opplyser at ID.3-familiens modeller kan på et senere tidspunkt konfigureres med ulike batteristørrelser for en rekkevidde fra 330 km til 550 km, etter WLTP-syklusen.

Her er et annet merke som også fikk problemer med serverne

ID.3 er på størrelse med dagens Golf, men innvendig plass skal være betydelig større. Elmotoren er montert bak og bilen har bakhjulsdrift.
ID.3 er på størrelse med dagens Golf, men innvendig plass skal være betydelig større. Elmotoren er montert bak og bilen har bakhjulsdrift.

10.000 biler neste år?

– Vet vi noe konkret om hvor mange som har forsøkt å reservere ID.3 i dag?

– Nei, det har ikke lykkes meg å få ut noen tall her. Men VW har tidligere gått ut med at de forventer et salg i Norge på opp mot 10.000 eksemplarer til neste år. Mange av disse kundene er nok innstilt på å være så tidlig ute som mulig. Det viser nok det som har skjedd med bestillingsløsningen i dag til fulle, avslutter Benny.

Her kan du lese mer fra lanseringen av ID.3:

Se video: Her er ID.3 ute på test