Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden

Fantastisk bil – men ikke for alle

BMW 320d xDrive er et tøft skue. Med adaptivt M sport-understell, blir den også svært sporty å kjøre. Kanskje litt i overkant, for noen.
BMW 320d xDrive er et tøft skue. Med adaptivt M sport-understell, blir den også svært sporty å kjøre. Kanskje litt i overkant, for noen.
Test: Du bør tenke deg om før du kjøper.

BMW 3-serie har et rykte å ta vare på. Den skal være sportslig å kjøre – men likevel praktisk nok til å fungere som en familiebil.

Det er ingen enkel kombinasjon å levere. Mange har prøvd, og få har virkelig lykkes.

3-serie er en av dem som har vært nærmest i å kunne si at den har klart det.

I fjor kom det en helt ny generasjon av den tyske bilprodusentens bestselger. Med en ny modell – kommer også ny og større forventninger.

Samtidig blir utfordringen større, rent fysisk, fordi 3-serie ikke lenger er en liten bil. Den er 4,7 meter lang og både bredere og lengre enn forgjengeren.

Nye 3-serie blir ladbar også som stasjonsvogn

Sporty oppsett

Selv om den er blitt større, er vekten redusert. Karosseriet er også stivet opp 50 prosent, i forhold til forgjengeren.

Vi har fått låne en spesielt godt utstyrt modell – som også har det adaptive M Sport-understellet. Dette er blant annet 10 mm lavere enn standard.

Bilen er også utrustet med 19" felger, som også skal bidra til mer sporty kjøreegenskaper.

Kort sagt: Dette er så langt 3-serie kommer å bli en sportsbil – uten å gå for en M-modell. Så er spørsmålet: Leverer den varene? Bli med på test og finn ut:

Det blir litt mye krom på grillen, etter vår smak. Men designet forøvrig sitter veldig bra. Ikke minst med den farge- og felgkombinasjonen det er på testbilen.
Det blir litt mye krom på grillen, etter vår smak. Men designet forøvrig sitter veldig bra. Ikke minst med den farge- og felgkombinasjonen det er på testbilen.

Hva er dette?

Testbilen er utstyrt med en 2-liters dieselmotor på 190 hk. Med søkke og snøre av utstyr, ender prisen på 772.800 kroner. Det er mye penger.

For noen år siden, ville dette vært bestselgeren. Den gangen diesel regjerte. Så overlater vi til andre å diskutere hvor mye mindre miljøvennlig denne er, enn en elbil, om man ser på hele livsløpet. 2-literen er i alle fall svært så effektiv, takket være adblue-tilsetningen.

I Norge snakkar man imidlertid mye mer om den ladbare hybriden. Den er på vei, og blir garantert volummodellen. Ikke så rart, når den byr på mye mer krefter og lavere pris.

For orden skyld: Startprisen for en 320d xDrive er 475.900 kroner. Så du kan altså slippe unna med en pris godt under bilen vi omtaler her.

Avslørt: Her er BMWs nye direktørbil

BMW holder fast på iDrive-systemet sitt. Men det blir bare bedre og bedre, med både menyhjul, berøringsskjermer og gestikulering. Vi er strålende fornøyd med at ikke alle går over til bare berøringssenstive skjermer – og head up displayet er førsteklasses. De digitale instrumentene er imidlertid ikke de mest oversiktlige eller lettleste.
BMW holder fast på iDrive-systemet sitt. Men det blir bare bedre og bedre, med både menyhjul, berøringsskjermer og gestikulering. Vi er strålende fornøyd med at ikke alle går over til bare berøringssenstive skjermer – og head up displayet er førsteklasses. De digitale instrumentene er imidlertid ikke de mest oversiktlige eller lettleste.

Hvordan er den å kjøre?

Dette er på mange måter det viktigste punktet når man skal teste en 3-serie. Her må den levere. Vår erfaring er delt. Det adaptive M Sport-understellet er nydelig til det det er laget mest for: Nemlig sportslig kjøring. Jeg kan ikke huske sist jeg kjørte en sedan med så mye grep i svingene. Styrefølelsen er også imponerende. Det er passe vektet og gir god tilbakemelding på hva som skjer under hjulene.

I kjent stil er også balansen utmerket. Det innbyr til økt selvtillit når du kjører.

Og når du er ferdig, kan du bare trykke på Comfort-modus, og så duver du rundt helt avslappet. Eller ikke. For vi merker at en del komfort er ofret for å gi de svært potente kjøreegenskapene. Dette tror vi rett og slett blir for hardt for mange.

På gode veier fungerer det fint, men du vil fort merke at det "slår" litt mer enn ønskelig der dekket ikke er perfekt. I Norge er det ganske ofte.

Øyvind sikret seg BMW-scoop: Han så rart på meg

Det er rikelig med plass i baksetet. 3-serie er blitt en fullverdig familiebil. To voksne kan sitte her uten problemer.
Det er rikelig med plass i baksetet. 3-serie er blitt en fullverdig familiebil. To voksne kan sitte her uten problemer.

Finest utenpå eller inni?

Interiøret er lekkert! BMW sverger, takk og lov, til menyhjul i infotainmentsystemet sitt. Men de lar deg også bruke håndbevegelser til å blant annet å svare telefonen, skifte sanger, skru opp og ned volum. Og de som på død og liv vil risikere liv og helse med å bruke touch-metoden, får faktisk lov til det også. Det kan vi ikke se for oss at noen gjør ...

Infotainmentskjermen er i breddeformat – og fungerer fint. Langt ifra den største på markedet. Men gjør nytten.

De digitale instrumentene er vi ikke like glade i. Det er rotete og uvant. På den uken vi hadde testbilen, ble vi ikke helt fortrolig med dem. Kanskje blir det bedre med ytterligere tilvenning? Vi har uansett mer sansen for den forrige generasjonen med digitale BMW-instrumenter.

Ingen lager head up display som BMW.
Ingen lager head up display som BMW.

Ellers er det smakfullt belyst slik man er blitt vant med på nye biler – og sportssetene er både pene å se på, og svært gode å sitte i.

Eksteriøret krever litt tilvenning. Men testbilen, med M-pakke, lekker blå lakk og sorte felger, er uten tvil et blikkfang. Det er ikke ofte vi opplever at ungdommene i gata stopper og viser tommel opp for en "vanlig" familiebil.

M-pakken "gjør" bilen, og vi synes den blir litt naken uten denne. I tillegg har vi ikke helt sansen for grillen, som ser litt plastic fantastic ut. Mindre krom, takk!

Totalt sett en tøff bil, som ikke forsøker å legge skjul på at den skal være sportslig.

Vi liker best interiøret. Og ta deg råd til head up display! Her er BMW i en klasse for seg. Smart, trafikksikkert og med imponerende detaljfokus.

Helge ble nesten påkjørt da han knipset BMWs superbil

Bagasjerommet er på solide 480 liter. Lett å utnytte – men selvsagt med de begrensninger man får med innlastningsluka i en sedan.
Bagasjerommet er på solide 480 liter. Lett å utnytte – men selvsagt med de begrensninger man får med innlastningsluka i en sedan.

Hvordan er plassen?

Nå oppleves virkelig 3-serie som en fullverdig familiebil. Det er et romslig bagasjerom epå 480 liter, som tar unna det meste. Blir det for lite, må du vente på stasjonsvogna. Eller du kan bruke henger! 320d xDrive kan trekke 1,6 tonn.

Baksetene er forøvrig delt opp – og kan legges ned i 40-20-40-konfigurasjon.

Der det har skjedd mye, er plassen innvendig i coupeen. Både baksetet og forsetene er blitt mer romslig. I baksetet føles det omtrent som å sitte i forrige generasjon 5-serie. Her vil de fleste finne seg til rette.

Takhøyden er helt OK. Kun de over 190 cm vil nok merke at de kan subbe oppi taket i baksetene. Den midterste plassen er som vanlig ikke egnet for voksne over lenger tid.

Det er smarte oppbevaringsplasser spredt rundt om i bilen – og skikkelige koppholdere. Under stereoanlegget er det en trådløs lader til mobilen.

Slik blir BMWs gigantiske luksus-SUV

Tidligere betydde et enderør på hver side av det var en motor med høy effekt. Nå har man valgt å gjøre dette tilgjengelig også på 320d.
Tidligere betydde et enderør på hver side av det var en motor med høy effekt. Nå har man valgt å gjøre dette tilgjengelig også på 320d.

Går den bra?

Denne motoren på 190 hk fungerer godt til denne bilen. Høyt dreiemoment gir umiddelbar respons når du bruker høyrefoten. 0-100 km/t går unna på svært respektable 6,9 sekunder. Det å klare sprintøvelsen på 6-tallet i en "vanlig" 320d sier litt om utviklingen.

Forbruket er oppgitt 0,57 l/mil – noe det står respekt av. Vi snakker tross alt om en stor bil med gode ytelser, her. I praksis ender du noe over, men ikke så langt som man kanskje skulle tro.

Dieselmotoren har et veldig behagelig arbeidsområde rundt 2.000-5.000 omdreininger i minuttet – og gjøre forbikjøringer til en lek.

Men vi må tilstå at "knatringen" på tomgang ikke er helt etter vår smak. Her hadde vi nok satt mer pris på en rekkesekser.

En av de viktigste trendene på bilmarkedet akkurat nå

Konklusjon:

BMW 3-serie med adaptivt M Sport-understell leverer så avgjort varene på sporty kjøreegenskaper. Men vi anbefaler alle som vurderer 3-serie å teste den både med og uten dette understellet, før man bestemmer seg.

Det er nok en del som vil synes dette blir for hardt og stumpete.

Totalinntrykket er imidlertid veldig bra. Opplevd kvalitet er blant de aller beste i klassen, du får luksusfølelse i rikt monn – og plassen i for- og baksetet er meget bra.

Liker du å kjøre aktivt, tror vi også du vil slite med å finne noe som overgår denne. Men hvis du er mer opptatt av komfort, så styr unna det adaptive M sport-understellet.

BMW 320d xDrive

Motor: 2-liter diesel, 4 syl. Effekt: 190 hk / 400 Nm 0-100 km/t: 6,9 sekunder Toppfart: 233 km/t. Forbruk: 0,57 l/mil L - H - B: 470 x 182 x 142 cm. Pris fra: 475.900 kroner Pris testbil: 772.800 kroner

BMW smeller til – 12 nye elbiler på vei!

BMW 3-serie kan være tilnærmet en sportsbil. Men spørsmålet er om du tenker at det holder med det vanlige understellet, som byr på mer komfort.
BMW 3-serie kan være tilnærmet en sportsbil. Men spørsmålet er om du tenker at det holder med det vanlige understellet, som byr på mer komfort.

BMW-en satte råkjørings-rekord på norske veier

Se video av BMW 3-serie under

Lik Broom på Facebook