De mest fornøyde kundene i Norge kjører Volvo. Det viser resultatene av Norsk Kundebarometer 2019.

Volvo går til topps, uansett bransje. Og det gjør de for andre år på rad.

6.078 forbrukere har deltatt i årets undersøkelse, respondentene ga 15.805 bedriftsvurderinger.

Vi må tre år tilbake i tid for å finne en vinner utenfor bilbransjen. I fjor gikk Volvo til topps, og de gjentar det altså i år.

– At vi klarer dette to år på rad er utrolig sterkt. Dette hadde ikke vært mulig uten et forhandlernettverk som tror på vår strategi og gir alt de har for at Volvo-kunden får en best mulig opplevelse, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway AS.

Bestemte seg for å bli best

Volvo er ikke det eneste bilmerket som har jobbet hardt og målrettet for å få mer fornøyde kunder de siste årene. Flere andre gjør det også sterkt i undersøkelsen. På plassene bak Volvo følger for øvrig Toyota og Flytoget.

– Dette er viktig, både for kunder, forhandlere og importører. Bil er en stor investering. Det brukes store summer på markedsføring. Da er det utrolig viktig å holde på eksisterende kunder og sørge for at de er fornøyd, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Vi tok en avgjørelse i 2011 om å bli best i bilbransjen på kundetilfredshet i løpet av fem år. Det klarte vi sammen med våre forhandlere. At vi nå er best uansett bransje kommer som et resultat av den kulturen vi har skapt i norsk Volvo-handel. Å gi gode kundeopplevelser sitter i ryggmargen til våre ansatte, sier Volvo-sjef Herland, i en pressemelding.

Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

Det koster mye å hente nye kunder til et bilmerke. Derfor er det også ekstremt viktig for bilbransjen å ha fornøyde kunder: Foto: Scanpix.
Det koster mye å hente nye kunder til et bilmerke. Derfor er det også ekstremt viktig for bilbransjen å ha fornøyde kunder: Foto: Scanpix.

Personlig oppfølging

Pål Silseth som er leder for Norsk Kundebarometer mener Volvo får igjen for å ha jobbet systematisk med kundetilfredshet over tid.

Øystein Herland er sjef for Volvo i Norge.
Øystein Herland er sjef for Volvo i Norge.

– Volvo har i en årrekke satt kundetilfredshet høyt på agendaen og har jobbet målrettet for å finne ut hvordan de best kan tilfredsstille sine kunders behov. De siste 10 årene har kundetilfredsheten jevnt og trutt forbedret seg og Volvo har nå stabilisert seg i toppen av Norsk Kundebarometer. Systematisk og målrettet jobbing med kunden i sentrum, hvor hele organisasjonen må dra lasset i samme retning, betaler seg nå i form av landets mest fornøyde kunder, sier Silseth.

Herland tror på sin side at Volvos fokus på personlig oppfølging har bidratt til å gi selskapet topplasseringen.

– Vi har utviklet konsepter, spesielt i verkstedene våre, som gir kundene en personlig oppfølging og service vi er alene om i bransjen. Jeg tror den personlige oppfølgingen bidrar til å heve Volvo-opplevelsen for våre kunder, sier Herland.

Ute etter bruktbil? Her får du oversikten

Kompakt-SUVen XC40 kommer snart i ladbar utgave. Det ligger an til å bli en ny storselger i Norge.
Kompakt-SUVen XC40 kommer snart i ladbar utgave. Det ligger an til å bli en ny storselger i Norge.

Dyre biler

Også på salgsssiden går det bra for Volvo i Norge. Så langt i er de Norges femte mest solgte bilmerke, med en markedsandel på 7 prosent. Dette er en spesielt sterk prestasjon når vi vet at Volvo ennå ikke har lansert sin første elbil.

Familie-SUVen XC60 er bestselgeren hos Volvo. Den er så langt i år nummer 11 på oversikten over Norges mest solgte biler. Stasjonsvognen V90 holder 20. plassen. Volvo har også en potensiell storselger i den ladbare utgaven av kompakte XC40 som kommer senere i år. Så langt har XC40 kun vært å få med bensin- eller dieselmotor. Mange kunder sitter nok her på gjerdet, og venter på den ladbare utgaven. I 2020 kommer også XC40 som ren elbil.

De mest fornøyde bileierne – etter tre år

Video: Se hva Volvo har funnet på i taket her