Den kompakte SUV-en Evoque har vært en svært viktig bil for Range Rover de siste årene. Første generasjon Evoque debuterte tilbake i 2010. Den startet en skikkelig opptur for Range Rover, både internasjonalt og her i Norge.

Evoque vakte stor oppsikt med sitt lekre og sporty design. Plutselig appellerte Range Rover til kjøpere som aldri tidligere hadde vurdert merket.

Prismessig la den seg også en god del under det vi til da var vant til fra Range Rover.

Det ruller over 2.000 eksemplarer av Evoque på norske veier, det gjør den til Range Rovers klart mest suksessrike modell noensinne.

Sitter på gjerdet

Tidligere i år kom andre generasjon. Den har blitt ny fra innerst til ytterst, selv om designet er tro mot originalen. Teknologisk sett har bilen tatt mange steg oppover, det samme har interiøret gjort.

Interiøret er mange skritt opp, sammenlignet med første Evoque.
Interiøret er mange skritt opp, sammenlignet med første Evoque.

Så langt er nye Evoque tilgjengelig med bensin- og dieselmotorer og såkalt mildhybrid.

I det norske markedet sitter nok mange på gjerdet og venter på den ladbare hybriden, som kommer litt senere.

Det har også vært spekulasjoner rundt en elbil-utgave. Jaguar Land Rove-konsernet har allerede helelektriske Jaguar I-Pace i sitt modellutvalg. Dermed er mye av den nødvendige teknologien allerede på plass.

Men nå kommer bekreftelsen på at Evoque ikke blir elbil, fra Jaguar Land Rovers Storbritannia-sjef Rawdon Glover.

Hadde du denne, var du kongen i gata

Evoque har vært en stor suksess for Range Rover og skaffet merket mange nye kunder.
Evoque har vært en stor suksess for Range Rover og skaffet merket mange nye kunder.

Elektrisk i 2025?

Til britiske Autocar sier han at det nok ville vært marked for en elektrisk SUV i liten/medium-størrelse, men at det ikke vil komme før neste generasjon Evoque, da er vi rundt 2025.

Hovedårsaken skal være at dagens Evoque er bygget på en plattform som ikke enkelt lar seg tilpasse til helelektrisk drivlinje. Dermed ville en elbil-versjon bety nyutvikling og betydelige kostnader.

Range Rover satser dermed på at de potensielle kundene heller vil velge ladbar hybrid. Her er det snakk om en helt ny drivlinje, som kombinerer en 1,5-liters bensinmotor på 200 hestekrefter, med en elmotor.

LES MER: Her fikk vi kjøre Evoque, lenge før tiden

Range Rover rapporterer om godt salg av de ladbare utgavene av Range Rover og Range Rover Sport (bildet).
Range Rover rapporterer om godt salg av de ladbare utgavene av Range Rover og Range Rover Sport (bildet).

Toppselger i Norge

Bensinmotoren sørger for drift på forakselen, elmotoren gjør det samme på bakakselen. Noe offisielt tall for elektrisk rekkevidde har vi ikke fått, men på Evoque-premieren i London før jul ble det antydet 51 kilometer.

Det har også vært litt frem-og-tilbake rundt når den ladbare hybriden kommer. Nå skriver Autocar at lansering her blir tidlig i 2020. Det er antatt at den ladbare versjonen vil stå for en tredjedel av salget i hjemmemarkedet. Her i Norge vil nok den ladbare andelen bli betydelig høyere.

Hos Range Rover har man nå ladbare utgaver av både toppmodellen Range Rover og Range Rover Sport. Det er ventet at en helelektrisk utgave av Range Rover vil komme på markedet innen fem år.

LES MER: Her er 7 ting du bør vite om nye Evoque

Se video: Her debuterer Nye Evoque i London