I gatene og på veiene rundt Oslo vil du de neste par ukene kunne se Mercedes sin helt nye elbil EQC. Mercedes har nemlig valgt å legge verdens-anseringen av elbilen som veldig mange nordmenn er interessert i, hit til Norge.

400 motorjournalister fra absolutt hele verden vil ta turen til den norske miljøhovedstaden for å bli bedre kjent med nykommeren, som vi har hørt mye om de siste månedene.

Som alltid er interessen stor hos oss nordmenn når det er snakk om elbiler. Nye Mercedes EQC er ikke noe unntak. Over 2.300 nordmenn har betalt depositum for å stå på venteliste. Ytterligere interesse vi garantert oppstå når bilen kommer rent fysisk.

Vi i Broom har som noen av de første kjørt bilen. Men enn så lenge har vi ikke lov å gi deg noen kjøreinntrykk av nykommeren. På grunn av en sperrefrist som er satt fra fabrikken. Vi kan love deg en utfyldig test av bilen så snart sperrefristen oppheves.

Men vi har først samlet et knippe fakta som kan være nyttige å vite for alle de som er nysgjerrige på bilen – eller som allerede har bestilt den.

EQC er den første bilen i en helt ny elektrisk bilserie fra Mercedes.
EQC er den første bilen i en helt ny elektrisk bilserie fra Mercedes.

1. Hva koster den?

Mercedes EQC har startpris på 607.000 kroner. Det betyr at Mercedes ligger noe under de to nærmeste konkurrentene, som vi tror vil være Jaguar I-Pace og Audi e-tron.

Jaguaren er den rimeligste av de to. Den har startpris på 639.950 kroner, mens Audi e-tron starter på 641.580 kroner. Nettopp "startpris" er et viktig ord her. De aller, aller fleste som kjøper e-tron eller I-Pace ender på minst 750.000 kroner, men like ofte på 850.000 kroner.

På premiumbiler som dette kan du legge til svært mye ekstrautstyr. Alt er nok ikke like nødvendig, men endel av det må du ha hvis bilen skal være kurant å selge igjen om noen år.

Med EQC leverer Mercedes en ikke bare godt, men svært godt, utstyrt bil til 720.000 kroner. Den er med det ca. 100.000 kroner billigere enn en Audi e-tron, med sammenlignbart utstyr.

Petter møte Mercedes sin el-SUV på gata

Slik ser en Mercedes EQC ut under skallet.
Slik ser en Mercedes EQC ut under skallet.

2. Hvor langt går den?

Rekkevidde er noe elbil-kjøpere og eiere er opptatt av. Ikke uten grunn. Rekkeviddeangsten er ikke like sterk som den en gang var men hvor langt bilen faktisk går, er fortsatt viktig.

Mercedes EQC har et 80 kWh batteri og oppgitt strømforbruk på mellom 2,3 – 2,5 kWt/mil. Det gir en rekkevidde på 374 – 417 km. under gode forhold.

Selvfølgelig noe kortere ved kaldt vær, kaldt batteri mye last etc. Da kan rekkevidden krype ned mot 25 mil eller kortere.

Her var vi på avdukingen av EQC – i Stockholm

En elektrisk familie-SUV er noe mange nordmenn som kan tenke seg.
En elektrisk familie-SUV er noe mange nordmenn som kan tenke seg.

3. Når kan man få den?

Bilen lanseres som nevnt i Oslo i disse dager. De første bilene, som vil være utstillings- og demobiler hos forhandlere, skal være på plass i månedsskiftet august - september. Da kan kundene få se og prøvekjøre den.

De aller første kundebilene håper man å få levert i løpet av oktober i år. Det blir snakk om rundt 200 biler inneværende år, mens man i løpet av 2020 regner med å være ajour med alle forhåndsbestillinger.

De viktigste markedene er USA, Kina – som får egen fabrikk, Norge (!), Storbritannia og Tyskland.

Norge først i verden med å åpne for bestilling av Mercedes EQC

Interiøret i EQC er i typisk Mercedes-utførelse og plassen om bord er god.
Interiøret i EQC er i typisk Mercedes-utførelse og plassen om bord er god.

4. Hvordan er plassen?

Nye Mercedes EQC er en fullverdig familiebil, med en lengde på 4,7 meter og bredde på 1,89 meter. Tross "C" i modellnavnet er den større enn fossilbror GLC.

Plassen i forsetene er god alle veier. Plassen i baksetet er godkjent, her er det både hodeplass og beinplass nok til voksne. Bagasjerommet har et litt høyt gulv, men skal ta unna rundt 500 liter bagasje.

EQC kan trekke tilhenger på inntil 1.800 kilo og den kan ha både takstativ og skiboks. Det gjør denne til en fullverdig familiebil.

Tesla bremser etter rekordmåned– men fortsatt Norges mest solgte

De første kundene får sin EQC i løpet av høsten i år.
De første kundene får sin EQC i løpet av høsten i år.

5. Går den bra?

Mercedes EQC har to motorer – én på hver aksel. Det gjør at bilen har firehjulsdrift og dermed bør takle rufsete norsk føre og vinterveier bra.

Effekten er på 408 hestekrefter, eller 300 kW om du foretrekker det. Dreiemomentet er på hele 760 Nm. Det er nok til å sende den 2,5 tonn tunge bilen fra 0 -100 km/t. på bare 5,1 sekunder.

Toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/t og det bør holde med god margin for de fleste av oss.

Les mer om lanseringen som på går akkurat nå.

Video: Se mer av Mercedes EQC her: