Det ligger an til arbeidsbil med morofaktor når Ford straks lanserer Ranger Raptor i det norske markedet.

Dette er en spesialutgave av pickup-suksessen Ranger. De første eksemplarene kommer til landet om noen uker. Ford melder at interessen har vært enorm, både i Norge og i Europa for øvrig.

– De første 13 eierne får sin Ranger Raptor i juni. Vi produserer på høygir for at kundene skal få den tøffeste og råeste versjonen av Europas mest solgte pickup raskest mulig, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Johnny Løvli.

213 hestekrefter

Performance-modellen leverer ekstrem ytelse, samtidig som den takler de tøffeste utfordringer. I disse dager får biljournalister fra hele Europa for første gang prøve bilen i utfordrende ørkenlandskap, i Marokko.

Under panseret er det en biturbo-versjon av Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor som leverer 213 HK og et dreiemoment på hele 500 Nm. Kreftene fordeles gjennom Fords nye 10-trinns automatgirkasse.

Chassiet er utviklet av Ford Performance, og er laget av høyfast, lavlegert stål, for å tåle juling i ulendt terreng.

Brukt pickup: Hvilken bør jeg velge?

Ranger Raptor er spesialutviklet for å skulle tåle mye juling.
Ranger Raptor er spesialutviklet for å skulle tåle mye juling.

Beskyttelsesplate

De spesialutviklede Raptor-dekkene BF Goodrich 285/70 R17 måler hele 838 millimeter i diameter. De er også designet for å tåle ekstra mye og for å komme seg frem i de mest ekstreme miljøer og situasjoner. Her har du supert grep om du kjører på vått underlag, i gjørme, sand eller på snøen.

Beskyttelsesplaten, som på en ordinær Ranger er 1,4 mm, er forsterket og er på Raptor-utgaven blitt hele 2,3 mm, med høyfast stål.

Innvendig er de forsterkede setene spesialdesignet for kjøring i høy fart i tøft terreng – og har ekstra god og fast polstring for best mulig sittestilling.

Topp 10: Bilene som har økt mest i verdi

Dette interiøret kunne nok mange tenke seg. Fords nye versting-pickup i det norske markedet er ikke langt unna.
Dette interiøret kunne nok mange tenke seg. Fords nye versting-pickup i det norske markedet er ikke langt unna.

Aggressiv grill

En rekke førerassistanse- og sikkerhetsteknologier gjør også kjøreturen både tryggere og mer komfortabel. Disse inkluderer blant annet en veltestabilisatorfunksjon, tilhengerstabilisator, bakkestartassistent og nedoverbakkeassistent.

Ranger Raptor kommer også med adaptiv lastekontroll som justerer den elektroniske stabilitetskontrollen i henhold til bilens totale vekt med last.

Den aggressive, nye grillen er inspirert av verdens første serieproduserte Performance-kjøretøy bygd for kjøring i terrenget – Ford F-150 Raptor. Frontstøtfangeren, som er rammemontert, kommer også med nye LED-tåkelys.

Denne får vi bare kjøpe i Norge

Bilen er fullspekket av førerstøttesystemer. Her har det virkelig skjedd mye med pickupene de siste årene.
Bilen er fullspekket av førerstøttesystemer. Her har det virkelig skjedd mye med pickupene de siste årene.

Toseters varebil

Forskjermene i kompositt er designet for å beskytte bilen mot skader ved offroad-kjøring. De tillater også overdimensjonerte dekk og lange vandringer for bilens støtdempere. Stigbrettene, som er utformet spesielt for å forhindre steinsprutskader på karosseriet, har også dreneringspunkter som leder bort sprut fra sand, gjørme eller snø.

Nye Raptor kommer i fem farger: Ford Performance Blue, Colorado Red, Shadow Black, Frozen White og Conquer Grey.

Prisen for en fullspekket utgave starter på 676 000 kroner. Da snakker vi naturligvis varebilversjon, med to seter. Skulle du ønske deg Ranger Raptor som femseter, blir prislappen vesentlig høyere.

LES MER: Dette baksetet koster deg faktisk 400.000 kroner

Se video: Denne pickupen er noe helt for seg selv