DS har klart å gi DS7 Crossback et stilig og særegent design – både utvendig og innvendig. Nå kommer den endelig som ladbar hybrid på det norske markedet. Prisen starter på 570.000 kroner.
DS har klart å gi DS7 Crossback et stilig og særegent design – både utvendig og innvendig. Nå kommer den endelig som ladbar hybrid på det norske markedet. Prisen starter på 570.000 kroner.

Denne kan gi dem en ny start i Norge

Endelig ladbar – nå er prisen klar.

DS er premiummerket til den franske PSA-gruppen som i tillegg står bak Peugeot, Citroën og Opel. I starten var de et rent undermerke av Citroën, men de siste årene har DS stått på egne bein og blitt rendyrket som et eget merke.

I Norge har salget så langt vært marginalt, hovedsakelig fordi bilene ikke har passet det norske avgiftssystemet spesielt godt.

Det blir det en brå slutt på nå – når DS lanserer sin SUV DS 7 Crossback som ladbar hybrid.

Og her er noen tall som kan gi norske kjøpere vann i munnen: 300 hk, dreiemoment på 450 Nm, elektriske rekkevidde på 50 km (målt etter den nye og strengere WLTP-metoden) – og en pris på 570.000 kroner for en bil som er svært godt utstyrt.

Snart blir den langt mer aktuell for norske kjøpere

Full pakke

DS 7 Crossback E-Tense 4x4 kommer til Norge med kun høyeste utstyrsnivå, Grand Chic. Det betyr at behovet for tilvalg blir minimalt.

Standardutstyret innbefatter blant annet navigasjon, skinninteriør med el-seter, full LED hovedlys, demperne justerer seg etter forholdene ved hjelp av kamera, 19-tommers felger, siste generasjon safety brake, adaptiv cruise control med selvkjøring nivå 2 og ladekabler, en til lading i vanlig kontakt og en type 2 for lading fra ladeboks.

Det er ingen tvil om at DS sikter mot premiumsegmentet. Til Norge kommer kun biler med høyeste utstyrsnivå.
Det er ingen tvil om at DS sikter mot premiumsegmentet. Til Norge kommer kun biler med høyeste utstyrsnivå.

Denne skal bli starten på en storoffensiv

Hengerfeste

Om det skulle være noe norske kjøpere nok vil be om i tillegg til det som kommer som standard, må det være hengerfeste. Det er imidlertid fullt mulig å få – uten at vi har fått opplyst hvor mye den kan trekke.

Bagasjerommet er for øvrig det samme som på den konvensjonelle varianten: 555 liter. Her har man altså klart å få med batteriene, uten å måtte ofre bagasjeplass.

Innvendig er det for øvrig et særpreget interiør, som har en god porsjon premiumfaktor. En høy og bred midtkonsoll dominerer, sammen med en diger multimediaskjerm og digitale instrumenter.

DS har store forventninger til nykommeren på det norske markedet.
DS har store forventninger til nykommeren på det norske markedet.

Av med Citroën-logoene, DS ble eget merke

Tre motorer

E-Tense vil være DS sin plattform for alle ladbare biler, både helelektriske, og ladbare hybrider.

I DS7 yter bensinmotoren 200 hestekrefter. Den har følge av en elektrisk motor foran med 110 hestekrefter – og en tilsvarende elektrisk motor bak. Til sammen utgjør dette en såkalt systemeffekt på 300 hestekrefter.

En ny 8-trinns automatgirkasse, bidrar til at DS 7 Crossback klarer 0-100 km/t på 6,5 sekunder. Oppgitt forbruk er 0,22 liter per mil, tilsvarende 49 gram CO2/km.

Her er et nytt bilmerke på plass i Norge

Spare rekkevidde

Et eget kjøreprogram gjør det mulig å "spare" elektrisk rekkevidde. Du kan for eksempel stille inn at du vil bruke opptil hele den elektriske rekkevidden senere. For eksempel når du kommer til et sted med mye småkjøring. På den måten kan man sikre elektrisk rekkevidde der det gir mest gevinst.

Den elektriske rekkevidden er altså 50 kilometer målt etter WLTP. Batteriet har en kapasitet på 13,2 kWt.

Drift på alle fire hjul er alltid tilgjengelig, uansett batteristatus.Og skal du lade batteriet via standard kontakt, tar det 8 timer – mens det er unnagjort på halvannen time med veggboks (6,6 kW, 32A).

De første bilene ankommer det norske markedet i løpet av fjerde kvartal.

Du kan gjøre et kupp på sjelden bruktbil

Vi har allerede fått se nærmere på DS 7 Crossback – se video under: