Ford Focus kom i helt ny utgave i fjor og er en svært viktig bil for merket her hjemme. Mens flere tidligere storselgere fra Ford nå trekker på årene, har Focus nyhetens interesse.

Salget er opp hele 148 prosent så langt i år, sammenlignet med fjoråret. Focus er også den eneste av Fords personbiler som nå er inne på listen over de 20 mest solgte bilene her til lands.

I et marked der veldig mye handler om elektriske drivlinjer, har Ford havnet litt i bakleksa. Men Focus-salget viser at det er mulig også å selge biler med "bare" bensin eller dieselmotor, tross alt.

Tidligere har vi testet Focus stasjonsvogn i den litt sporty ST-utgaven. Nå har vi også kjørt versjonen som heter Active.

Hva er nytt:

Active betyr en liten dose offroadstyling, og at bakkeklaringen har økt med tre centimeter. 4x4 får du ikke, her er det forhjulstrekk som teller. Under panseret finner vi en 1,5-liters, tresylindret bensinmotor på 150 hestekrefter. Den jobber i kompaniskap med en åttetrinns automatgirkasse.

Dette er småbil for de som vil snobbe oppover

Active kaller Ford det når Focus har fått litt offroadstyling. Oppskriften er velkjent og har fungert bra for mange merker.
Active kaller Ford det når Focus har fått litt offroadstyling. Oppskriften er velkjent og har fungert bra for mange merker.

Hva er styrker og svakheter?

En rekke bilmerker har hatt suksess med litt opptøffede stasjonsvogner som dette. Stylingen og den økte bakkeklaringen hinter mot offroadbruk og klisjeen "aktiv livsstil". Det bidrar også til å skille dem litt ut fra alle de "vanlige" stasjonsvognene. Slik sett er nok dette et smart grep fra Ford.

For øvrig ga de Focus et skikkelig løft da den ble ny i fjor. Ford kaller den selv den mest avanserte bilen de noen gang har introdusert i Europa. Dette handler om siste nytt av sikkerhetsutstyr, i tillegg til at mye komfort- og luksusutstyr også er tilgjengelig.

Den godt utstyrte testbilen har blant annet head up display, parkeringsassistent og oppvarmet frontrute/ratt. Den har også et imponerende bra ryggekamera. Som vanlig hos Ford, blakker du deg ikke selv om du går for mye utstyr.

Plass er naturligvis et svært viktig moment når du velger stasjonsvogn i denne klassen. Her har Focus vokst betydelig. Bagasjerommet svelger nå unna 608 liter. Dermed er den en av de største i klassen. Dette er også en god del mer enn i storebror Mondeo.

Focus er lettkjørt og komfortabel, samtidig som styringen gir god tilbakemelding.

Svakheter? Det er ikke noe spesielt å sette fingeren på her. Men noen særlig spennende bil er ikke Focus stasjonsvogn. Den mangler også den litt tunge komforten vi finner hos storebror Mondeo. Støydempingen og interiør sladrer om at Ford har brukt sparekniven her og der. Selve dashborddesignet er helt på det jevne.

Dette er en liten plassmester

Focus er svært viktig for Ford-salget i Norge.
Focus er svært viktig for Ford-salget i Norge.

Hva koster den?

Testbilen starter på 372.000 kroner. Med fem utstyrspakker og en god bunke ekstrautstyr i tillegg, ender vi på 465.800 kroner. Da har du veldig mye utstyr på plass, men prisen nærmer seg altså en halv million kroner.

Isolert sett er det mye bil for pengene, men denne klassen er tøff. Hvis mye utstyr ikke er viktig for deg, kan du få biler en klasse over til rundt samme pris som denne testbilen.

Hvem er konkurrentene?

Vi kommer naturligvis ikke unna VW Golf. Den er fortsatt målestokken i klassen og for mange kjøpere et opplagt valg. Det er også mange andre bra biler å velge mellom her: Opel Astra har aldri vært bedre, selv om den går under radaren hos mange.

Andre? Peugeot 308, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3, Renault Megane, Volvo V40, denne lista er virkelig lang. Skal du prøve alle før kjøp, har du mye bilkjøring foran deg!

Ikke det mest påkostede interiøret i Focus, testbilen har mye utstyr innabords.
Ikke det mest påkostede interiøret i Focus, testbilen har mye utstyr innabords.

Vil naboen bli imponert?

Focus stasjonsvogn er et typisk fornuftsvalg. Den kjøpes av de som trenger stasjonsvogn, men ikke har lyst (eller mulighet) til å bruke altfor mye penger på nybilen. Småbarnsfamilier er den naturlige målgruppen.

Active-versjonen skiller seg litt fra mengden, men har fortsatt et godt stykke igjen til å bli en bil folk snur seg etter.

Comeback i Norge, salgsrekord i Europa

Skal du få frem "offroad-pynten" litt ekstra, velger du en kontrastfarge som dette. Da skiller bilen seg også mer ut fra de øvrige Focusene på veien.
Skal du få frem "offroad-pynten" litt ekstra, velger du en kontrastfarge som dette. Da skiller bilen seg også mer ut fra de øvrige Focusene på veien.

Broom mener:

Stasjonsvogn i denne klassen handler i stor grad om to ting: Mest mulig plass til bagasje – og lavest mulig pris. Med et slikt utgangspunkt er det vel heller ikke rart at dette er en klasse som appellerer til fornuft, fremfor de store følelsene.

Det gjør heller ikke Focus Active. Den ekstra stylingpynten trekker opp, det samme gjør den omfattende utstyrslisten. Men dette er og blir et fornuftskjøp. Du får mye plass, gode kjøreegenskaper og muligheten til veldig mye fint utstyr – til gunstig pris.

Bagasjerom på hele 608 liter gjør den til en fullverdig familiebil. Baksetet er også rommelig, her sitter to voksne godt med rikelig plass både til beina og i høyden.

Støydempingen kunne vært bedre, det merkes spesielt ved motorveikjøring. Interiøret er også litt enkelt, her er du ikke i tvil om at du sitter i en ganske rimelig bil.

Derfor kan Focus være et smart bruktkjøp

Bagasjerommet svelger unna hele 608 liter, det er bedre enn mange konkurrenter en klasse over.
Bagasjerommet svelger unna hele 608 liter, det er bedre enn mange konkurrenter en klasse over.

Dette mener eierne:

Vi har hele 80 anmeldelser av Ford Focus inne i Brooms bruktbilguide. Her kan du lese hva alle de eierne mener om bilen sin.

Klikk her hvis du eier en Focus og vil dele dine erfaringer med den.

Visste du at:

– Focus har solgt 16 millioner eksemplarer siden den kom på markedet for 20 år siden. Den har også vært Europas mest solgte bil i flere år.

– De høyreiste crossoverne har tatt mye salg fra Golf/Focus-klassen de siste årene. Ford svarer på det med Active-utgaven av Focus. I tillegg er en ny crossover basert på Fiesta på vei.

– Focus er den første bilen fra Ford i Europa med Head up display. Lysteknologi "ser" veien foran bilen, og lyser opp de viktigste områdene.

Se så glad Roy er i Forden sin!

Bagasjerommet er en god del større enn på storebror Mondeo. Dermed er det nok også grunn til å tro at Focus stjeler en god del salg fra denne.
Bagasjerommet er en god del større enn på storebror Mondeo. Dermed er det nok også grunn til å tro at Focus stjeler en god del salg fra denne.

LES MER: Dette skal bli et eget bilmerke

FORD FOCUS ACTIVE

Modell: 1,5 EcoBoost automat Motor: 1,5-liter bensin Effekt: 150 hk 0-100 km/t: 8,3 sekunder Toppfart: 210 km/t Forbruk: 0,59 liter/mil Lengde/bredde/høyde: 4,66 - 1,82 - 1,48 meter Vekt: 1.370 kilo Bagasjerom: 608/1.620 liter Pris: 372.000 kroner Pris testbil: 465.800 kroner

Se video av nye Ford Focus under: