Bilsalget i Norge gjennomgår store endringer. Vi skal ikke mange år tilbake i tid før dieselandelen på nybiler her til lands var på over 75 prosent. Bensinmotorer ble sett på som litt ukurante i alt annet enn småbiler – det var diesel som gjaldt.

Så kom bølgen av elbiler, hybrider og ladbare hybrider. Det ble økt fokus rundt forurensning og utslipp fra dieselbilene – og salget begynte å falle.

Resultatet er at nybilsalget i Norge ser totalt annerledes ut enn bare for noen år tilbake.

Et veldig godt eksempel på det er familiebilen Volkswagen Passat. Den har vært en storselger i Norge i flere tiår. Passat har nærmest vært definisjonen på fornuftig familiebil, med god plass og mange valgmuligheter på både motor og utstyr.

91 prosent valgte dieselmotor

Lenge var det bensin- og dieselmotor som gjaldt. Senhøsten 2015 kom så Passat i en ladbar hybrid-utgave. Og da ble salget snudd helt på hodet.

I 2015 valgte hele 91 prosent av Passat-kundene å kjøpe bilen med dieselmotor. 6 prosent kjøpte bensin, mens den ladbare GTE-utgaven sto for 3 prosent.

I 2016 var det fullt salgsår for GTE. Da stakk den av med hele 53 prosent av salget, diesel falt til 41 prosent. Og fallet fortsatte året etter: Da var 25 prosent av de solgte Passatene med dieselmotor, hele 71,5 prosent valgte ladbar GTE.

Dette er både råskinn og fornuftig familiebil

Her er nye Passat GTE på kjapt Norges-besøk. Det er ventet at denne utgaven vil stå for minst 70 prosent av Passat-salget her hjemme.
Her er nye Passat GTE på kjapt Norges-besøk. Det er ventet at denne utgaven vil stå for minst 70 prosent av Passat-salget her hjemme.

Relativt sett høy dieselandel

Nå har Passat akkurat fått en facelift. Under en presentasjon hos den norske importøren i forrige uke ble den nye GTE-utgaven med lengre rekkevidde avduket. Og det er ingen tvil om at det er denne som blir storselgeren også i fortsettelsen:

– Vi regner med at den vil stå for rundt 70 prosent av salget. Bensinsalget estimerer vi til 5 prosent, der har vi bare to modeller tilgjengelig. Og så tror vi på en dieselandel rundt 25 prosent, forteller Jørgen Bjerkan som er produktsjef for Volkswagen hos importøren Harald A. Møller.

Selv om det er en kraftig nedgang, betyr det også at Passat relativt sett har en ganske høy dieselandel. Det forklarer Bjerkan slik:

Topp 10: Stasjonsvognene med størst bagasjerom

Produktsjef Jørgen Bjerkan og kommunikasjonssjef Anita Svanes hos den norske VW-importøren avduker det første eksemplaret av nye Passat GTE. Bilen kommer på markedet i september.
Produktsjef Jørgen Bjerkan og kommunikasjonssjef Anita Svanes hos den norske VW-importøren avduker det første eksemplaret av nye Passat GTE. Bilen kommer på markedet i september.

Starter på 415.000 kroner

– Det er fortsatt mange Passat-eiere som kjører langt, både jobb og privat, og som har god glede av en nøysom dieselmotor. Spesielt for flåtekundene våre, som det er mange av i Passat-porteføljen, er diesel foretrukket. I tillegg er det hovedsakelig diesel på våre Passat med 4MOTION, og her spiller Alltrack en viktig rolle, sier Bjerkan.

Nå den fornyede Passat-familien kommer til Norge i september, er det med startpris på 415.000 kroner, da snakker vi Businessline med 1,6-liters dieselmotor på 120 hestekrefter og DSG-automat. Det siste er for øvrig nå standard på alle modeller.

Lengre rekkevidde

Samme bil med 1,5-liters bensinmotor på 150 hestekrefter starter på 445.000 kroner. Vil du ha bensinmotor med mye mer krefter, kan du velge R-Line med 2-liters TSI-motor på 272 hk. Denne starter på 640.000 kroner.

"Offroad-utgaven" Alltrack kommer med ett motoralternativ: Det er 2-liters diesel på 190 hestekrefter.

Men det er altså GTE de fleste kommer til å velge. Her har det nå skjeddd ting med rekkevidden. Batteripakken har økt med 30 prosent og er nå på 13 kWh. Det gir en rekkevidde etter den nye og strengere WLTP-målemetoden på 55 kilometer.

Her kan du lese testen vår av Passat GTE

VW har gitt Passat en ganske forsiktig facelift. Den midtstilte PASSAT-bokstaveringen i hekken er ett av de nye elementene på bilen.
VW har gitt Passat en ganske forsiktig facelift. Den midtstilte PASSAT-bokstaveringen i hekken er ett av de nye elementene på bilen.

Gunstige avgifter

Hvis vi sammenligner med den "gamle" NEDC-målingen, vil det tilsvare rundt 75 kilometer, målt etter denne. 55 kilometer på strøm bør være relativt realistisk ved vanlig kjøring, på sommeren.

Ladbare hybrider kommer fortsatt svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet. Det gjenspeiler seg i prisen her. Passat GTE starter på 455.000 kroner. Da har den bensinmotor på 218 hestekrefter, automatgir og en solid utstyrspakke som standard.

Her er blant annet det VW kan levere av førerstøtte-systemer på plass, i tillegg til ny navigasjon og LED Matrix-lys, for å nevne noe. Med VWs We Connect er bilen alltid koblet opp mot internett, noe som åpner for en rekke nye løsninger.

Volkswagen stoppet GTE-produksjonen

Se video av nye VW Passat under: