En bobil som er 5,33 meter lang må da være Norges minstel? Bredden på 2,12 meter betyr at den er litt bredere enn bybobilene, og de centimeterne kommer nok godt med innvendig.

Vi snakker om Wingamm Micros. Italienske Wingamm er med førti års fartstid intet nytt bobilmerke, men nye i Norge. Og her kan importør Aktiv Caravan i Bergen skilte med det vi mener må være Norges minste bobil - og da mener vi en som avgiftsmessig er godkjent som "Campingbil" med 22 prosent engangsavgift.

LES OGSÅ: De viktigste bobil-nyhetene i 2019

Ingen billig bobil

Nylig fikk importøren også strålende nyheter. Micros ble nemlig godkjent for fire personer. Som vi har skrevet om tidligere - Skatteetaten har innskjerpet Statens vegvesens godkjenningsrutiner hva liggeplasser i bobiler og bybobiler angår.

Men Micros, som har senkeseng for to og to liggeplasser som bygges ved hjelp av bord og stoler, oppfylte kravene.

Dette blir ingen billig bobil. For én million kroner kan man få en ganske stor og fin bobil, men hva Micros mangler av stor boflate tar den igjen på andre områder - ikke minst hva fremkommelighet angår.

SMÅTT ER GODT? Micros har alt. Foto: Wingamm
SMÅTT ER GODT? Micros har alt. Foto: Wingamm

Brukes på flere måter

Den er bygget på en VW Transporter T6, har en toliters motor som yter 150 hk, DSG-automatgir, firehjulstrekk, differensialsperre, cruisekontroll, antispinn og elektronisk stabilitetskontroll.

574 kilo nyttelast holder i massevis, særlig med tanke på modellens potensielle akilleshæl - begrenset lasteplass.

Micros kan utvilsomt være et interessant alternativ for den som vil ha en campingbil man til dels også kan bruke til hverdagstransport. Men det er ikke denne typen mikro-bobiler som selger i Norge.

Og det er heller ikke Micros importør Aktiv Caravan forventer skal bli sin mest solgte Wingamm-modell, langt der i fra!

Her reparerer de til lavpris

RELATIVT SMAL: Micros er 2,12 meter bred. Foto: Wingamm
RELATIVT SMAL: Micros er 2,12 meter bred. Foto: Wingamm

Stor senkeseng

Volumselgeren, mener de, blir Wingamms største modell, Oasi 690. Den er 6,92 meter lang 2,24 meter bred og 2,98 meter høy, og er en fullblods bobil bygget på Fiat Ducato, med 2,3-liters 150 hestekrefters motor som standard, koblet sammen med Fiats manuelle girkasse eller halvautomatiske girkasse med robotgiring (det er denne den norske importøren i utgangspunktet tar inn).

Oasi 690 kommer i versjonene G, GC og Twins. G og GC har tverrstilt dobbeltseng bak, mens Twins har langsgående enkeltsenger. Samtlige har i tillegg en stor senkeseng plassert i kjøreretning, men sittegruppa kan brukes selv når sengen er nedsenket.

Oasi-serien har for øvrig det importøren kaller et unikt system for gulvvarme, de luft fra Truma-varmeren varmer opp en perforert aluminiumsplate som ligger over hele gulvet.

Veiledende pris for Oasi 690 er 1 148 600 kroner, og for Fiats semiautomatiske girkasse må du betale 22 000 kroner ekstra.

VOLUMSELGEREN: Oasi 690 kan fås med langsgående senger og med tverrstilt dobbeltseng. Foto: Wingamm
VOLUMSELGEREN: Oasi 690 kan fås med langsgående senger og med tverrstilt dobbeltseng. Foto: Wingamm

Absolutt vanntette

Det kan sikkert virke som en høy pris for en syvmeter, men modellen er full av utstyr som ofte er "ekstra". I Norge er en pakke gitt navnet "Norway Edition", og den inneholder alt fra ryggekamera til solcellepanel. Nyttelasten er beregnet til å være 450 kilo.

Hva skiller så Wingamm fra andre bobilprodusenter?

Det er primært selve produksjonsmetoden, som er inspirert av plastbåt-industrien, med helstøpte selvbærende bodeler i glassfiber, noe som skal gjøre modellene absolutt vanntette (Wingamm gir en tetthetsgaranti på hele 15 år - markedets beste!), og uten skjøter/kuldebroer.

ROMSLIG: Badet i Oasi 690 har separat dusj/WC. Foto: Wingamm
ROMSLIG: Badet i Oasi 690 har separat dusj/WC. Foto: Wingamm

Dette gir dessuten Wingamms modeller et sæpregent utseende!

Abobil på Jæren tok inn noen få Wingamm for en del år tilbake, og daglig leder Tor Alvern mener produktene har en god generell kvalitet.

Slik kan dieselbussen bli elektrisk

Måtte omlakkere

– Men dessverre opplevde vi at lakk-kvaliteten ikke var på høyt nok nivå, med osmose og bobler i lakken, slik at vi måtte omlakkere flere ganger. Får de kontroll på lakkeringen er dette et godt produkt.

At osmose skal være et generelt potensielt problem, avvises av Wingamm.

– Dukker det opp blemmer på lakken har det skjedd en feil med lakkeringen. Dette hender veldig sjelden, og i de tilfellene det skjer må vi tørke bodelen i 40-50 grader i fem timer og lakkere på ny. Gjøres dette skikkelig vil problemet ikke oppstå igjen, forteller Lorena Wingamm.

Som isolasjonsmateriale brukes polyuretanskum i 25 millimeters tykkelse.

I tillegg til Micros og Oasis 690, har Wingamm også 5,4 meter lange Oasi 540 og 5,9 meter lange Brownie 5,8 GL.

Her er campingplassen som sier nei til store bobiler

BROWNIE: Enda en kort bobilmodell fra Wingamm. Foto: Wingamm
BROWNIE: Enda en kort bobilmodell fra Wingamm. Foto: Wingamm

Se video: Her snakker vi ekte bobil-luksus!