Ford Mondeo var i mange år en av Norges mest solgte stasjonsvogner. Men slik er det ikke lenger. De klassiske familie-stasjonsvognene har tapt mye salg de siste årene.

Først kom SUV-ene, så kom elbilene. Og for Mondeo har det vært et ekstra minus at stasjonsvognutgaven kun har vært å få med bensin- eller dieselmotor.

Kontrasten til den tidligere erkerivalen VW Passat er ekstra tydelig. Der har den ladbare GTE-utgaven klart å holde salget høyt.

I tillegg til dette begynner dagens Mondeo å bli en godt voksen bil. Er det da noe som tilsier et salgsmessig comeback?

Det skal vi finne ut av nå. Mondeo er nemlig akkurat på plass i Norge, med et par viktige nyheter.

Hva er nytt?

Den viktigste er at Mondeo stasjonsvogn nå har kommet i hybridutgave. Tidligere har bare sedanen vært å få i denne versjonen, med en batteripakke som har stjålet mye av bagasjeplassen.

En 2-liters bensinmotor jobber sammen med elmotoren som drives av et batteri på 1,4 kWh, totalt gir løsningen 187 hestekrefter. Vi snakker altså konvensjonell hybrid, denne er ikke ladbar.

I tillegg har Mondeo fått en forsiktig facelift. Det handler om små grep både utvendig og innvendig. Testbilen er toppmodellen Vignale som har svært mye utstyr innabords.

Går som et uvær – men pass på før du kjøper!

Ny kromlist er på plass på bakluken. I Vignale-utgave er Mondeo-merkene borte.
Ny kromlist er på plass på bakluken. I Vignale-utgave er Mondeo-merkene borte.

Hva er styrker og svakheter her?

Mondeo er en av klassens mest velkjørende biler. På komfort og støydemping er vi på premiumnivå. Styringen er ikke riktig så presis som på forrige generasjon, men fortsatt er dette en bil du kan ha det moro med på svingete veier.

Testbilen har veldig mye fint utstyr som toppes med varme/kjøling og massasje i forsetene. Med hybridløsningen angir Ford et snittforbruk på 0,49 liter/mil. På blandet kjøring ender vi på rundt 0,60 liter/mil, ikke galt for en stor stasjonsvogn.

Bagasjerommet er imidlertid ikke helt på nivå med det vi forventer av nettopp en stor stasjonsvogn. Her blir det litt for tydelig at hybridløsningen har kommet til i etterkant. Den spiser mye plass og gir en ganske merkelig bagasjeromsløsning. Gulvet er høyt, samtidig som det er noen ganske umotiverte smårom under selve gulvet. Resultatet er et bagasjerom på bare 403 liter. Du har naturligvis vanlig stasjonsvognfleksibilitet med muligheten til å pakke i høyden, men likevel: Dette kan bli snaut.

Lekre setetrekk er en del av Vignale-pakken.
Lekre setetrekk er en del av Vignale-pakken.

Tilfeldighetene skal ha det til at vi rett etter denne testen var på avdukingen av faceliftet Passat GTE her hjemme. Også den stasjonsvogn med hybridløsning. Og på Passat er bagasjeromsgulvet akkurat så lavt som det skal være. Her blir det ganske tydelig hvem som har fulgt med i timen, og ikke.

Selve hybridløsningen fungerer kjempefint på motorvei og rolig kjøring. Men det blir fort veldig masete og bråkete når du presser den. Det klarer ikke den gode støydempingen å kompensere for.

Interiøret holder generelt høyt nivå, med blant annet skinntrukket dashbord og lekre setetrekk. Men helt gjennomført er det ikke. Det er fortsatt litt mye svart hardplast her og der, dessuten litt rotete materialvalg. Vignale-setene kunne også hatt lengre sittepute og bedre sidestøtte.

Denne Mondeoen har 4x4 – og større bagasjerom

Med lengde på 4,86 meter er Mondeo en fullvoksen stasjonsvogn. Men bagasjerommet står ikke helt i stil med det.
Med lengde på 4,86 meter er Mondeo en fullvoksen stasjonsvogn. Men bagasjerommet står ikke helt i stil med det.

Hva koster den?

512.000 kroner for en bil med 187 hestekrefter, veldig mye utstyr og en dose luksusfaktor er slett ikke ille. Ford har også svært overkommelige priser på ekstrautstyr og pakker. Velger du Titanium-utgaven i stedet, synker prisen til 447.000 kroner.

Hovedproblemet for Mondeo er nok at Passat GTE straks kommer i facelift-utgave og startpris på 455.000 kroner. Da får du en hybrid som kan lades og som har rekkevidde på 55 kilometer, på strøm. Den har også større bagasjerom. For mange kjøpere blir nok valget da ganske enkelt.

Denne bilen er rett og slett for dyr

Hvem er konkurrentene:

Passat GTE er nevnt. Det fallende salget av familie-stasjonsvogner de siste årene har gjort at flere merker rett og slett har droppet biler i denne klassen. Dermed er det færre konkurrenter enn tidligere.

Av ladbare hybrider tar vi også med Kia Optima PHEV. Opel Insignia har blitt en ganske glemt bil i Norge, det samme har Mazda 6. De to siste har ingen form for hybridløsning.

Vil naboen bli imponert:

Det overrasker oss litt at Ford ikke har dratt på mer med denne faceliften. Du må omtrent eie en Mondeo stasjonsvogn selv for å se forskjellene.

I kjent Vignale-stil er Mondeo-merkene på bilen borte. Her står det bare Ford og Vignale. Men det er nok ikke mange som er i tvil om at dette er en Mondeo stasjonsvogn.

Med denne kan du virkelig lure naboen

Skinntrukket dashbord og flere lekre detaljer innvendig. Helt gjennomført er det imidlertid ikke.
Skinntrukket dashbord og flere lekre detaljer innvendig. Helt gjennomført er det imidlertid ikke.

Broom mener:

Går vi noen år tilbake i tid, handlet biltester i stor grad om å finne svakheter. Og de fantes. Det ble tatt innersvinger underveis i utviklingen. Det ble spart på områder som var ganske synlige. Og det var rett og slett større forskjeller mellom bilene.

Slik er det ikke lenger. De aller, aller fleste nye biler som selges i vår del av verden er så gjennom-utviklet at du skal lete veldig lenge etter noe å sette fingeren på.

Her er denne Mondeoen faktisk et lite unntak. For her har Ford tatt en snarvei som synes veldig godt med én gang du åpner bakluka. De aller, aller fleste kan sikkert leve fint med det, men trenger du stasjonsvogn med veldig mye plass, er ikke dette bilen.

Det som trekker opp er svært god komfort, fine kjøreegenskaper og mye utstyr. Kjører du pent, bør du også klare et snilt forbruk.

Hadde Ford lansert denne bilen som ladbar hybrid, med 4x4 og større bagasjerom, kunne vi snakket skikkelig comeback i Norge. Slik det er nå, er dette neppe nok til å få veldig mye mer fart på salget.

Denne høye kanten må til for å skjule hybridløsningen, ikke vanskelig å se at dette har kommet til etter at bilen ble utviklet.
Denne høye kanten må til for å skjule hybridløsningen, ikke vanskelig å se at dette har kommet til etter at bilen ble utviklet.

Hva mener eierne?

Hele 129 eiere har sagt sin mening om Mondeoen sin i Brooms bilguide. Klikk her for å lese hva de mener om bilen sin:

Visste du at:

– Ford Mondeo har vært med oss helt siden 1993, da etterfulgte den storselgeren Sierra.

– Etter et par generasjoner uten firehjulstrekk, kom dagens Mondeo med 4x4. Men det får du ikke i kombinasjon med hybridløsning.

– Fremtiden til Mondeo er uviss. Det er kjent at Ford ikke skal gi søstermodellen Fusion i USA noen etterfølger. I Europa satser Ford nå tungt på SUV og nyttekjøretøy.

Vignale-grillen gir særpreg i fronten, ut over det har Ford tatt en svært forsiktig facelift her.
Vignale-grillen gir særpreg i fronten, ut over det har Ford tatt en svært forsiktig facelift her.

Klikk her for å lese full test av Mondeo Vignale

FORD MONDEO HYBRID

Modell: 2,0 iVTC Vignale Motor: 2-liter bensin + elmotor Samlet effekt: 187 hk / 173 Nm Forbruk: 0,49 l/mil 0-100 km/t: 9,2 sek. Toppfart: 187 km/t Bagasjerom: 403 liter Lengde x Bredde x Høyde: 486 x 185 x 150 cm Pris fra: 512.000 kroner

Se video: Denne Forden er en av verdens dyreste biler