Tesla har startet året med å sette Norgesrekord i antall biler registrert i en måned.

I mars rullet 5.315 eksemplarer av deres Model 3 ut på norske veier. Det bidro til å gjøre Tesla til Norges mest solgte bilmerke i første kvartal.

Over 7.000 nye Teslaer har blitt registrert i 2019. Med det har de kjørt forbi tradisjonelle storselgere som Volkswagen og Toyota.

Men suksessen i Norge til tross: Økonomisk sett ble første kvartal 2019 alt annet enn hyggelig for den amerikanske elbil-produsenten.

Ikke hyggelig lesning

I fjor gikk Tesla-sjef Elon Musk ut og lovet at selskapet skulle klare overskudd i samtlige kvartaler i år.

I februar kom det imidlertid kontrabeskjed, om at selskapet ikke kom til å klare det likevel i første kvartal.

Nå er tallene klare, og de er ikke hyggelig lesning for Tesla. Selskapet gikk nemlig med et underskudd på 702 millioner dollar, eller drøye 6 milliarder kroner disse tre månedene.

LES MER: Nå selger de plassen sin i Tesla-køen

Tesla Model 3 har på kort tid blitt et svært vanlig syn på norske veier.
Tesla Model 3 har på kort tid blitt et svært vanlig syn på norske veier.

Må snu utviklingen

Dermed brøt også Tesla med tendensen fra to de foregående kvartalene, da de klarte å gå med overskudd. Totalt sett har Tesla bare hatt overskudd i fire kvartaler, siden de gikk på børs i 2010. De øvrige har endt med underskudd.

Tesla økte omsetningen sin kraftig, men endte likevel en god del lavere enn mange analytikere hadde forutsett. Problemet er at kostnadene økte betydelig, en utvikling Tesla er nødt til å snu.

Elon Musk varsler nå om at det går mot en mindre underskudd i andre kvartal – så at selskapet skal klare å snu til pluss i tredje og fjerde kvartal.

Model 3: Her er Broom på verdenspremieren

Flere ting å slite med

Tesla jobber nå steinhardt med å redusere kostnadene. I USA dropper de en rekke showrooms, og vil heller selge bilene direkte til kundene. Produksjonen må også strømlinjeformes i betydelig grad. Tesla har slitt tungt med å få opp volumet på produksjonen av "folkebilen" Model 3. Her har de ikke hatt annet valg enn å bruke mer penger enn planlagt. Men nå må de få bedre kontroll over dette.

Ifølge bransje-nettstedet Automotive News har Tesla flere ting å slite med. Hjemme i USA har de ikke lenger full uttelling for støtteordninger ved elbilkjøp. I tillegg skal interessen for Model 3 ha begynt å avta. Dessuten anfører de at Tesla nå har fått flere reelle konkurrenter, svært mange flere andre er på vei.

Tesla har hatt store produksjonsutfordringer, det betyr også økte kostnader. Foto: Scanpix.
Tesla har hatt store produksjonsutfordringer, det betyr også økte kostnader. Foto: Scanpix.

Ikke tatt forbrukerne med storm

– Det går i oppoverbakke for Tesla og det ser ikke ut til å være mye på horisonten som kan gi momentum til selskapets fremtid. Klokken tikker for elbil-støtteordningene, Model Y har heller ikke tatt forbrukerne med storm slik Model 3 gjorde for tre år siden, sier Jessica Caldwell som er sjefanalyktiker i analyseselskapet Edmunds.

Tesla ligger nå an til å ende på en produksjon på opp mot 400.000 biler i 2019. Men de utelukker heller ikke at det kan bli så mange som 500.000.

Elon Musk bekreftet: Tesla var to dager fra å gå konkurs

Se video: Her tester vi Model 3 på norske veier