Da Volkswagen kom med ladbar hybrid-utgave av stasjonsvognen Passat, ble den en umiddelbar suksess i Norge.

Null avgifter, kraftig bensinmotor, god plass og mye utstyr i kombinasjon med mulighet til å gjøre unna småkjøringen på strøm, var noe mange nordmenn falt for.

I forbindelse med innføringen av et helt nytt system for beregning av utslipp, har ladbare Passat GTE vært borte fra det norske markedet en tid. Det er lenge siden forhandlerne sluttet å ta opp bestillinger.

Men nå er det klart for comeback. Det skjer samtidig som hele Passat-familien kommer i oppgradert utgave. Modellen har fått en facelift, som inkluderer viktige nyheter for GTE-utgaven.

Økt rekkevidde

Volkswagen viste den første gang på den store bilutstillingen i Geneve i mars. Nå har det samme eksemplaret som ble utstilt der, akkurat vært på en kjapp Norges-visitt med avduking hos importøren i Oslo.

Vi snakker en håndlaget før-produksjons-modell. De første kundebilene skal gå i produksjon på sensommeren i år.

Rekkevidde er gjerne det første spørsmålet man stiller rundt biler som dette. Og her har det virkelig skjedd ting med Passat. Batteripakken har økt med 30 prosent og er nå på 13 kWh. Det gir en rekkevidde etter den nye og strengere WLTP-målemetoden på 55 kilometer.

Volkswagen stoppet GTE-produksjonen

De nye baklyktene har klare likhetstrekk med de vi finner hos SUV-storebror Touareg.
De nye baklyktene har klare likhetstrekk med de vi finner hos SUV-storebror Touareg.

Starter på 455.000 kroner

Hvis vi sammenligner med den "gamle" NEDC-målingen, vil det tilsvare rundt 75 kilometer, målt etter denne. 55 kilometer på strøm bør være relativt realistisk ved vanlig kjøring, på sommeren.

Ladbare hybrider kommer fortsatt svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet. Det gjenspeiler seg i prisen her. Passat GTE starter på 455.000 kroner. Da har den bensinmotor på 218 hestekrefter, automatgir og en solid utstyrspakke som standard.

Her er blant annet det VW kan levere av førerstøtte-systemer på plass, i tillegg til ny navigasjon og LED Matrix-lys, for å nevne noe. Med VWs We Connect er bilen alltid koblet opp mot internett, noe som åpner for en rekke nye løsninger.

Dette er både råskinn og fornuftig familiebil

Ikke mange konkurrenter

Erfaringsmessig velger mange kunder en såkalt Transport-pakke i tillegg, da får med med elektrisk innfellbart hengerfeste, fjernbetjent varmer samt nettingvegg og bagasjeromsnett. Denne pakken koster 18.000 kroner. Dermed er det fullt mulig å få "ferdig" bil med metallic lakk og vinterhjul i tillegg til dette, innenfor et budsjett på 500.000 kroner.

Størrelsen tatt i betraktning, betyr det at Passat GTE ikke har veldig mange reelle konkurrenter. Det VW imidlertid ikke kan tilby her er 4x4. Det forklares med at det rett og slett ikke ville vært plass, uten at det ville gått altfor mye ut over volumet i bagasjerommet.

Topp 10: Stasjonsvognene med størst bagasjerom

Ny og mye større Passat-logo i hekken, akkurat dette ser vi på mange nye biler nå.
Ny og mye større Passat-logo i hekken, akkurat dette ser vi på mange nye biler nå.

Lanseres i september

Volkswagen er kjent for å være ganske forsiktige med det visuelle når de kjører facelift på modellene sine. Det gjelder også nye Passat. Det handler om små detaljer, men i sum er det absolutt mulig å se at bilen er blitt ny.

Støtfanger og grill er endret, den har fått nye baklyks, og bak ser vi en detalj som mange bilprodusenter nå kommer med. Nemlig PASSAT bokstavert bredt over hekken.

Volkswagen starter forhåndssalget av bilen i mai. Så er det klart for lansering her hjemme i september.

Her kan du lese testen vår av Passat GTE

Se video av nye VW Passat under: