Ford Mustang har forlengst blitt et ikon. Den erke-amerikanske sportsbilen har også klart å fornye seg på en imponerende måte. Her handler det ikke om å hvile på laurbærene – men å følge med i tiden.

Det er dagens generasjon et godt eksempel på. Den har med seg flere klassiske designelementer, men er samtidig en moderne konstruksjon.

Mustang markerer nå sitt 55-års jubileum med å bli verdens mest solgte sportsbil for fjerde året på rad. Ifølge statistikken ble det solgt hele 113.066 nye Mustanger over hele verden i 2018.

Den ble også mest solgte sportsbil hjemme i USA i fjor, med 75 842 biler.

Over en halv million eksemplarer

Tallet er særlig imponerende tatt i betraktning at bilen har vært på markedet i noen år nå. Denne Mustang-generasjonen kom i 2015. For biler som dette er det svært vanlig at salget er høyt helt i starten, for så å dabbe kjapt av. Det har Mustang klart å unngå.

Til sammen har det nå blitt solgt mer enn 500.000 eksemplarer av siste Mustang-generasjon. Av disse har 45.000 blitt solgt i Europa. Norge er også representert her. 112 nye Mustang siden 2015 er et høyt tall til denne biltypen å være her hjemme.

Amerikansk muskelbil – nå stiger prisene

Over 100 eksemplarer er også nysolgt i Norge. Det er et høyt tall for en bil som dette.
Over 100 eksemplarer er også nysolgt i Norge. Det er et høyt tall for en bil som dette.

450 hestekrefter

– Ford Mustang har vært noe helt for seg selv siden den ble lansert 17. april for nøyaktig 55 år siden. Den representerer det beste av amerikansk design, frihetsfølelse og overbevisende prestasjoner. Ikonets personlighet appellerer til alle, uavhengig av hvem de er eller hvor de kommer fra. Alle liker verdens kuleste sportsbil, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Mustang fikk for øvrig en forsiktig facelift i fjor – både som cabriolet og fastback. Topputgaven har en 5-liters V8-er, som leverer 450 hk og et fyldig lydbilde. Slik vi forventer av amerikanske sportsbiler. Denne gjør 0-100 km/t på 4,3 sekunder.

Ny Mustang vist fram – fansen ikke fornøyd

10-trinns girkasse

Den nye 2.3-liters Ecoboost-motoren leverer 290 hk. Den har fått en overboost-funksjon for turboladeren som blir iverksatt ved kraftig akselerasjon. Dreiemomentet på denne er på 440 Nm. Begge motorene er koblet opp mot en 10-trinns girkasse.

Mustang har også fått Fords første 12-tommers digitale LCD-skjerm i dashbordet. På den kan du velge mellom bilens ulike kjøremodus. I tillegg til Normal, Sport, Bane og Snø-/regn-modus har den fått to nye kjøreoppsett: Drag mode og MyMode.

Slik ser det ut inne i Ford Mustang. Den amerikanske sportsbilen er en vinner i sitt segment – og er den mest solgte sportsbilen i verden for fjerde år på rad.
Slik ser det ut inne i Ford Mustang. Den amerikanske sportsbilen er en vinner i sitt segment – og er den mest solgte sportsbilen i verden for fjerde år på rad.

Fra i overkant av 400.000 kroner

Slik konkluderte vi da vi testet Mustang i fjor:

Dette er en bil breddfull av godfølelse. Den er morsom å kjøre og har fint kraftoverskudd, selv med firesylindret 2,3-liter. V8-er under panseret gjør den naturligvis enda grommere, men da må du legge på minst 350.000 kroner til. Da kan du jo for eksempel heller kjøpe en helt grei bruktbil, og la Mustangen stå i garasjen når det er regn og ruskevær.

I bruktmarkedet er det bra med biler å velge mellom. Prisene for den siste Mustang-generasjonen starter nå på i overkant av 400.000 kroner. De aller fleste bilene har vært entusiast-eid og det er sjelden at kilometerstanden er veldig høy.

Klikk her for brukt Mustang på Broommarked

Klikk her for brukt Mustang på Finn

Vi gjør oppmerksom på at Broomarked og Broom har samme eier.

Thomas trodde drømmebilen glapp, men nektet å gi seg

Se video: En av verdens dyreste biler – av en veldig god grunn