Toyota Camry har vært borte fra det norske markedet i hele 15 år. Før det gjorde den seg godt bemerket på salgsstatistikken i mange år.

Den solgte særlig godt i starten, på 80- og begynnelsen av 90-tallet.

Camry var en fornuftig og forholdsvis romslig familiebil, i samme segment som for eksempel Volvo 240/740, Opel Rekord, Peugeot 505 og Ford Granada/Scorpio som de nærmeste konkurrentene i starten.

Før den forsvant så stille og rolig at knapt noen merket det. Men nå gjør den altså comeback i Norge.

Første testkjøring

For å gi deg en liten forsmak på hva vi har i vente sto vår egen bileskpert Benny Christensen opp litt før småfuglene våknet i dag.

Så satte han seg på et fly til Kroatia for å være med på den aller første testkjøringen av nye Camry.

Vi gjør som vi ofte gjør i slike tilfeller. Vi tar en telefon med til Benny for å kunne gi deg et lite førsteinntrykk av bilen.

Stort bagasjerom

– Ring, ring ...

– Hallo, Benny her!

– Heisann, Benny! Er du på plass i nye Camry allerede? Jeg synes jeg hører litt motordur i bakgrunnen?

– Ja visst! Jeg har riktignok ikke kjørt så mye ennå, men de første milene er tilbakelagt her nede på godt sommerføre og i fint vær.

– Hva er førsteinntrykket av bilen så langt?

– Egentlig veldig godt. Vi kjører så klart hybridutgaven som kommer til Norge. Den finnes med andre fossile drivlinjer, men det er altså denne som er aktuell for oss nordboere. Det første som slår meg er at bilen er veldig komfortabel og romslig. Det handler blant annet om klasseledende beinplass i baksetet, med elektrisk justerbare seter som opereres via et kontrollpanel i armlenet. I dette panelet kan man også justere aircondition og lydsystemet. Bagasjerommet tar unna 524 liter. Det er mye til å være en sedan, slår Benny fast.

Her er en annen Toyota som gjør comeback

Comebacket starter i mai, da lanseres Camry igjen på det norske markedet.
Comebacket starter i mai, da lanseres Camry igjen på det norske markedet.

218 hestekrefter

– Ja, for dette har vokst seg til å bli en storbil?

– Ja, Camry er nesten fem meter lang. Dette har i mange år vært en bestselger i USA, der de jo som kjent har sans for store biler. Jeg har også tittet på den flere ganger, når jeg har vært der borte. Designet står ut fra mengden. Bilen ser ganske sporty ut. Kjøreegenskapene skuffer heller ikke, med blant annet presis og fin styring, sier Benny.

Hybrid-drivlinjen byr på 218 hestekrefter. Gjennomsnittsforbruket er oppgitt til lave 0,43 liter/mil. Men det er nok noe som krever svært kontrollert kjørestil.

Den norske importøren legger opp til aggressiv prising her. Innstegsmodellen 2,5 Hybrid Executive koster 429.800 kroner. Premium-utgaven kommer på 449.800 kroner og toppmodellen Platium er priset til 475.700 kroner.

Bilene har lurt oss i mange år – nå kommer nye regler

Toyota Camry byr på god plass og et pent og moderne interiør.
Toyota Camry byr på god plass og et pent og moderne interiør.

Har spart på noe

– Da kan vi trygt slå fast at dette er mye bil for pengene! Camry har heller ikke mange direkte konkurrenter. Det selges jo også svært få store og folkelige sedaner i dag, det markedet har premiummerkene tatt. Jeg vil si at Camry på mange måter plasserer seg litt mellom folkelig og premium, sier Benny.

Han legger til:

– Det er mange fine detaljer her, komfort og støydemping er med på å dra opp. Bare på grov asfalt høres det litt romling fra dekkene. Og så er det noen elementer som føles litt gammeldagse på en helt ny bil, som blant annet analoge instrumenter. Toyota har spart på noen ting, men ikke så mye at det går ut over helhetsinntrykket.

Til Norge kommer Toyota Camry kun som hybrid. I andre markeder finnes den med andre drivlinjer også.
Til Norge kommer Toyota Camry kun som hybrid. I andre markeder finnes den med andre drivlinjer også.

Taxi-bransjen

– Men hvem regner Toyota målgruppen i Norge er?

– Det har jeg tenkt å finne litt mer ut av senere i kveld, da har vi nemlig et pressemøte rundt slike ting. Jeg vil anta at taxi-næringen må være veldig aktuell her. Toyota er jo allerede Norges største taximerke og stor sedan er aldri feil for den bransjen. I tillegg vil jeg tippe de som ikke trenger SUV eller firehjulstrekk og som heller ikke føler behov for å ha en stasjonsvogn. Det bør være endel potensielle kunder der også. Men det skal jeg komme tilbake til litt senere. Nå må jeg neste kjøre litt mer bil, sier Benny.

– Skjønner. Da må du ha god tur videre, vi følger opp mer rundt nye Camry når du er tilbake i Norge igjen!

Dette er Toyotaen Nansen og Amundsen skulle hatt

Se video: Her er en annen Toyota som gjør comeback