Gisle Brensdal og Arve Brekkhus trygt plassert foran bilene de har leid i Las Vegas: McLaren 720S og Lamborghini Huracan - med henholdsvis 720 og 1.000 hk.
Gisle Brensdal og Arve Brekkhus trygt plassert foran bilene de har leid i Las Vegas: McLaren 720S og Lamborghini Huracan - med henholdsvis 720 og 1.000 hk.

Arve og Gisle dro til Las Vegas – og realiserte bildrømmen!

– Det er helt klart verdt pengene!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi er hos Royalty Exotic Cars like utenfor "stripa" i Las Vegas. Utenfor lokalene står superbilene linet opp på rekke og rad. Lamborghini, Ferrari, McLaren og mye annet snadder.

De er ikke til salgs. Her snakker vi utleie. En langt rimeligere måte å realisere drømmebilen på. Her kan du i alle fall få en smakebit av livet som millionær.

Arve Brekkhus og Gisle Brensdal har tatt turen over "dammen" – og nå står de fulle av forventning foran inngangsdøra.

Innenfor dørene blir vi møtt av enda flere eksotiske biler: To Lamborghini Murciélago, en Ferrari California og en gammel og helt spesiell Ford Mustang, blant annet.

Her er det mye å velge mellom, om du er bilentusiast.

Prisen avhenger av hvilken bil du velger – og hvor mye du punger ut i forsikring. Akkurat det siste kan være smart å ta med i regnestykket. Det finnes det mange eksempel på.

Ingen tvil om hva du kan få tak i her. Royalty Exotic Cars er en av de mer seriøse aktørene på utleie av biler i Las Vegas.
Ingen tvil om hva du kan få tak i her. Royalty Exotic Cars er en av de mer seriøse aktørene på utleie av biler i Las Vegas.

Wall of shame

Den ene veggen i lokalet har fått navnet "wall of shame". Her henger det bilder av noe som tilsynelatende var superbiler på et tidspunkt, men som nå er redusert til en skraphaug, vrak eller en haug med aske. Det skjærer i hjertet å se hvordan de flotte superbilene har blitt ødelagt.

Men kan bli nervøs av mindre. Og det er kanskje også hensikten med å henge opp disse bildene: Husk at dette kan gå helt galt, om du er uforsiktig.

Både Arve og Gisle signerer på en forsikring som inkluderer alt fra kosmetiske merker på fangere og felger – til større uhell.

At disse bilene blir kjørt hardt, er det ingen tvil om. Arve skulle egentlig hatt en Lamborghini Aventador Roadster, mens Gisle hadde bestilt en McLaren 650 Spider. Like før ankomst får begge to beskjed om at bilene de skulle hatt, er på verksted. Begge med ødelagte girkasser.

Til skrekk og advarsel. Noen ganger går det rett og slett helt galt. Wall of shame er ikke et sted du har lyst til å havne på ...
Til skrekk og advarsel. Noen ganger går det rett og slett helt galt. Wall of shame er ikke et sted du har lyst til å havne på ...

Udyret

Det var egentlig like greit, for nå er de nemlig oppgradert. Gisle får storebroren til bilen han egentlig skulle ha, nemlig McLaren 720S.

Arve får en blodtrimmet Lamborghini Huracan. Det er riktignok en mindre modell en Aventador. Men med tuning har denne bilen fått 1.000 hk – og en oppgitt 0-100 km/t-tid på 2,2 sekunder!

Arve og Gisle setter seg inn i forsikringsavtalen som følger bilene deres.
Arve og Gisle setter seg inn i forsikringsavtalen som følger bilene deres.

La oss sette det tallet i perspektiv. Det er altså raskere enn alt du får kjøpt av Teslaer – og det raskere enn selveste Bugatti Chiron og Ferrari LeFerrari bruker på samme øvelse.

Vi kan si det på en annen måte: Det finnes knapt en bil i verden som holder følge med denne ut av lyskrysset.

Nå skal Arve disponere den i fire timer!

Lamborghini Countach: Noen drømmer blir aldri rimelige

God erfaring

Dette er fjerde gang Arve leier bil i Las Vegas.

– Vi sjekket litt ulike sider på nettet – men disse er de mest profesjonelle så langt. De kan anbefales, og har mange fine biler.

– Er du ikke redd for at det skal skje noe?

– Man vil alltid være nervøs for at noe skal skje. Men utleier gikk over bilene med oss før utlevering. Det var en grundig gjennomgang – og det ga en trygghet for at man i alle fall ikke risikerte å få «ansvaret» for gamle feil og mangler. Det økte inntrykket av seriøsitet fra utleiers side. Jeg var faktisk mer nervøs før jeg kom, enn jeg er nå.

Skal du kjøpe en av disse bilene, slik de er satt opp her, er det godt over millionen for begge to. Leier du, slipper du naturligvis langt billigere unna. Lamborghinien kostet 1.450 dollar, mens McLaren kostet 1.050 dollar. Da har man bilen i fire timer. Begge deler er inkludert forsikringer.

Kjørte av veien i 312 km/t – så ble bilen lagt ut for salg

Finnes det en mer perfekt farge på en McLaren 720S? Vi synes ikke det ...
Finnes det en mer perfekt farge på en McLaren 720S? Vi synes ikke det ...

Skjønnheten

Om den helsvarte Huracanen er beistet (og det ER den virkelig!) – så er McLaren 720S skjønnheten. Særlig i en dyp oransje metallikk-lakk. Den virkelig oser eleganse der den ruller rundt.

Denne skjønnheten kan altså være særdeles brutal. Her skal du være ytterst forsiktig med å slå av ESP-en, for å si det sånn.

Mens Huracanen har firehjulsdrift, noe som er høyst nødvendig, har McLaren bakhjulsdrift. Her gjelder det å porsjonere kreftene, hvis en skal ha noen som helst sjanse for å unngå hjulspinn.

Les vår test av Lamborghini Huracan her

Bakfra ser Huracanen akkurat så sinna og ekstrem ut som den faktisk er. Den flekker rett og slett ræv til de som kjører bak ...
Bakfra ser Huracanen akkurat så sinna og ekstrem ut som den faktisk er. Den flekker rett og slett ræv til de som kjører bak ...

Brutalt lydbilde

Begge bilene har fått ettermontert nye eksosanlegg – som gir fra seg lyd som står i stil til utseendet.

Huracanen har sorte 20" felger med et tynt lag med gummi, og får et ekstra rampete utseende, takket være at bakfangeren er fjernet. Her ser du rett inn på eksosanlegget!

Ute på veien prøver Arve seg litt forsiktig fram. Men det drøyer ikke lenge før turtallet raser oppover, turboen hviner frydefullt og eksosanlegget brøler. Akselerasjonen er som et realt slag i magen. Den tar rett og slett pusten fra oss!

– Hina deg, roper den vanligvis så rolige og stille sogningen bak rattet. Kraftuttrykket fra Sogn sier alt om hvordan han opplever fartsøkningen.

– Dette er jo helt sinnssykt.

Bedre kan det heller ikke beskrives. Så overveldet blir vi av opplevelsen at vi helt glemmer hvor vi skal – og kjører feil i første kryss.

Her går de løs på superbilen med slegge

Flott utsikt! Fjellene i bakgrunnen er heller ikke verst ...
Flott utsikt! Fjellene i bakgrunnen er heller ikke verst ...

Damemagnet

I bilen bak oss sitter Gisle. Gliset hans går også helt rundt. Den oransje bilen skaper nesten kaos både i gangfeltet og i trafikken.

Folk stopper opp og peker, biler kommer over i feil kjørefelt mens både sjåfør og passasjerer sitter og viser tommel opp – og passasjerene i en turistbuss vinker frenetisk.

Er du single, har du i alle fall en uovervinnelig måte å få oppmerksomhet i denne bilen. Og Gisle er jo faktisk singel!

Tom Egelands Lamborghini: – Javisst, er det galskap!

Mustang-babe

En ung dame i en åpen Ford Mustang siger opp på siden av byens oransje midtpunkt i neste kryss – og blir stående rett ved siden av. Jeg og Arve venter spent på hva kompisen vår vil finne på nå.

Gisle er et eneste stort glis, samfulle fire timer, mens han disponerer McLaren 720S.
Gisle er et eneste stort glis, samfulle fire timer, mens han disponerer McLaren 720S.

De røde lysene i Vegas varer nemlig leeeenge. Han har tid til å presentere seg, bli godt kjent med henne og hilse på foreldrene, før lyset blir grønt. Med andre ord: Her er det bare å være frampå.

Gisle, på sin side, virker mer opptatt av bilen sin, enn en potensiell livsledsager i en Ford Mustang.

Mustang-baben kaster et par lange blikk. Men når lyset blir grønt, har Gisle fortsatt ikke fått med seg noe av det som skjer rett ved siden av seg. Er vel en grunn til at han er ledig på markedet, kanskje?

Aldri har de solgt flere superbiler i Norge

Selv i Las Vegas er dette biler som får folk til å snu seg.
Selv i Las Vegas er dette biler som får folk til å snu seg.

Lydorgie

Ute på de rette motorveiene mot Red Rock Mountain, blir det rykk og napp kjøring. Bremse, akselerere. Repeat. Like moro hver gang.

Men under akselerasjon, er det ingen tvil om hvilken av bilene som biter best fra seg. Lamborghinien er HINSIDES alt!

Bilen til Gisle sliter med å plante kreftene i bakken.

Det eneste som er like herlig som å kjenne bilene skyte fart, er å høre lyden. Stereoanleggene fikk være i fred, for å si det sånn. I stedet er det vinduene ned hver gang sjansen for god akustikk byr seg – og det er ganske ofte!

Når vi kommer lenger ut fra byen og forlater motorveien, begynner McLaren å våkne skikkelig til liv. Svingete veier er den som skapt for. Fortsatt er det vanskelig å utnytte alle kreftene effektivt. Men det merkes at denne bilen har racinggener.

Den som hadde vært på en skikkelig racerbane!

Opel tatt i fotoboks – ble målt til 696 km/t

Her er noen av de andre bilene du kan låne. Merk den klassiske Mustangen bakerst – som er tunet til det ekstreme.
Her er noen av de andre bilene du kan låne. Merk den klassiske Mustangen bakerst – som er tunet til det ekstreme.

– Glemmer tid og sted

Det er ikke bare bilene som går fort. Det gjør tiden også – når du kjører rundt i fantastiske omgivelser og slike biler. Plutselig går guttas tilmålte tid med bilene mot slutten.

– Synes dere det er verdt det?

– Ja, dette er helt klart verdt pengene. Du får en bilopplevelse du aldri glemmer. Jeg angrer ikke på bilen i det hele tatt – men hadde nok valgt Aventadoren om jeg hadde fått velge fritt. Det får bli den neste gang, sier Arve.

Gisle er enig.

– Anbefales, helt klart. Det koster litt, men som tidligere påpekt, hvor ofte har man en slik mulighet? I det jeg trykket på startknappen og hørte motoren – ble alle bekymringer dyttet bort umiddelbart. I fire timer har jeg ikke gjort annet enn å glede meg og ha det moro, sier Gisle.

Las Vegas har med andre ord veldig mye å by på – også for de som er skikkelig interessert i biler.

– Bruker heller penger på å kjøre drømmebilen, enn å satse det på Casino. Leier du en slik bil, er du sikret å vinne, gliser Arve.

Det er en moral vi kan stå inne for!

PS: Her finner du nettsiden til Royalty Exotic Cars: Hvilken ville du valgt?

Superbiler i Norge: Dette opplever du neppe igjen

– Bra det ikke er klistremerker som avslører av det er leiebil, humrer gutta, og lever greit med at de fleste tror at det er de som eier superbilene.
– Bra det ikke er klistremerker som avslører av det er leiebil, humrer gutta, og lever greit med at de fleste tror at det er de som eier superbilene.

VIDEO: I klippet under kan du se bilene på veien – og ikke minst høre dem (NB: Veien var bare åpen i én retning, derfor kunne man ligge to i bredden)

Leide superbil - fikk bot på 380.000 kroner