Da Mitsubishi lanserte sin Outlander PHEV var den verdens første ladbare SUV. Og bilen ble umiddelbart en stor suksess her hjemme.

Det skyldes i hovedsak to ting: At ladbare hybrider kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet og dermed relativt sett blir billigere enn biler med bensin- eller dieselmotor.

Dessuten at man kan gjøre unna veldig mye småkjøring på strøm. Dermed blir også driftskostnadene på denne kjøringen lav.

I tillegg elsker vi nordmenn SUVer med firehjulstrekk. Her i Norge var den i flere år uten reelle konkurrenter. Det ga også rekordsalg. Til sammen er det snakk om imponerende 20.000 biler på norske skilter.

– Truffet planken

Det betyr at hver tiende produserte bil har havnet i lille Norge! Mitsubishi går nå ut med salgstallene på verdensbasis på ladbare Outlander, som viser at den har rundet 200.000 solgte enheter.

Vegard Werner er produktsjef hos den norske importøren. Der har de hatt god grunn til å glede seg over Outlander-salget i mange år. Dette sier han om årsaken til suksessen:

– Som de fleste vet gjennomgår verdens bilindustri en betydelig endring. Tradisjonelle bensin- og dieselbiler fases mer og mer ut, til fordel for elektrifiserte bilmodeller. Norge må vel kunne sies å være et foregangsland og har kommet kravene til lavere utslipp i møte. Outlander PHEV er en bil som treffer markedet vårt veldig godt, det er en romslig SUV, den har firehjulsdrift og gir mye utstyr for pengene. Som produkt har Mitsubishi med Outlander PHEV «truffet planken», sier Werner.

Denne bilen har mer enn doblet salget i Norge

En av ti produserte Outlander PHEV har havnet i Norge, det er en ganske unikt tall.
En av ti produserte Outlander PHEV har havnet i Norge, det er en ganske unikt tall.

Norges tredje mest solgte

Etter hvert har det kommet til mange ladbare konkurrenter. Men ingen av dem er egentlig direkte sammenlignbare med Outlander.

Enten er de mindre, og ikke helt av familiebil-størrelse. Eller de er større og betydelig dyrere – og dermed ikke aktuelle for de store kjøpegruppene. Dermed har Outlander klart å opprettholde salget sitt på en ganske unik måte.

Så langt i år er den Norges tredje mest solgte bil. Det skulle egentlig ikke vært mulig for en modell som er langt fra å ha nyhetens interesse lenger.

– Jeg er sjokkert over forbruket

Interiøret har blitt oppgradert underveis, men du er ikke i tvil om at du sitter i en ganske rimelig bil her.
Interiøret har blitt oppgradert underveis, men du er ikke i tvil om at du sitter i en ganske rimelig bil her.

Når kommer oppfølgeren?

– Hvem er det som kjøper ladbar Outlander i Norge?

– Det er vanskelig å svare på helt konkret på det, fordi Outlander tilfredsstiller behovene til så mange. Men typisk er nok familien med to barn som trenger plassen som kreves – og som ønsker å kjøre økonomisk i hverdagen. Hverdagslig kjøring på 3-4 mil gjøres unna billig på strøm, mens du har muligheten til å kjøre 3-5 timer til hytta og komme trygt, sikkert og komfortabelt frem, sier Werner.

– Når kan vi vente oss en oppfølger? Bilen begynner jo tross alt å trekke på årene...

– Mitsubishi viste tidligere i år en spennende konseptbil på bilutstillingen i Genève. Siste halvdel av 2020 kan det skje noe, men vi har per i dag ikke noe konkret fra Mitsubishi på produksjonsstart eller spesifikasjoner, sier Werner.

Les vår vintertest av Outlander her

Mitsubishi Outlander har vært en stor suksess helt fra den kom til Norge for første gang. Denne modellen er fra før faceliften.
Mitsubishi Outlander har vært en stor suksess helt fra den kom til Norge for første gang. Denne modellen er fra før faceliften.

45 kilometer på strøm

Den ladbare Outlanderen selges nå i mer enn 50 land verden rundt. Ved årsskiftet var den verdens mest solgte ladbare hybridbil. Den er også Europas mest solgte ladbare hybridbil.

Underveis i livsløpet har den fått flere oppdateringer. I fjor ble drivlinjen betydelig oppgradert. Rekkevidden på strøm er nå offisielt på 45 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden.

Gjennomsnittsforbruket er oppgitt til 0,20 liter/mil. Som alltid på ladbare hybrider betinger det mye småkjøring og hyppig lading hvis du skal klare det i praksis.

PS: I bruktmarkedet er det nå mye å velge mellom. Den ladbare Outlanderen starter her på rundt 200.000 kroner. Da kan du få mye bruktbil for pengene!

Klikk her for brukt Outlander PHEV på Broommarked:

Klikk her for brukt Outlander PHEV på Finn:

Vi gjør oppmerksom på at Broom og Broommarked har samme eier.

Se video av Mitsubishi Outlander under: