Første sniktitt – denne har vi ventet lenge på

Rett inn i en bilklasse som vokser fort.

Ny og kompakt crossover på vei fra Ford. Dette er det vi har fått se av nye Puma så langt.
Ny og kompakt crossover på vei fra Ford. Dette er det vi har fått se av nye Puma så langt.

Ford har ikke helt vært med på SUV-festen i det norske bilmarkedet de siste årene. Lenge hadde de bare én modell: Nemlig Kuga, som salgsmessig har slitt litt med å hevde seg mot de beste konkurrentene.

Mens mange merker også kom med mer kompakte SUV-er og crossovere, satt Ford lenge på gjerdet. For å fylle dette hullet lanserte de så modellen EcoSport som egentlig er beregnet for markeder med lavere kjøpekraft enn i vår del av verden.

Den har ikke akkurat satt fyr på utstillingslokalene rundt om hos de norske forhandlerne, derfor er det nok mange som nå gleder seg til at Ford skal lansere en helt ny crossover.

Lanseres mot slutten av året

Den fikk vi første glimt av under et stort pressearrangement i Amsterdam forleden. Stort mer enn et glimt var det heller ikke. Bilen ble kjørt over en scene under intens lyssetting. Og vipps, så var den borte igjen.

Men det varer ikke veldig lenge til vi får se mer. Puma, som modellen heter, skal være klar til lansering mot slutten av året. Og her later det til at vi får en bil som er langt bedre tilpasset det europeiske markedet enn det EcoSport har vært.

Vi har ikke fått veldig mange detaljer om bilen ennå, men Ford lover lekkert design, klasseledende bagasjeplass og fleksibilitet. Og ikke minst: Hybrid-løsning.

Nå kommer storebror Kuga som ladbar hybrid

Slik presenterte Ford sin kommende Kuga under et stort arrangement i Amsterdam nylig.
Slik presenterte Ford sin kommende Kuga under et stort arrangement i Amsterdam nylig.

Kutter forbruket

Bilen har kompakte crossover-proporsjoner med høy førerposisjon. Den har også klasseledende bagasjerom på hele 456 liter. Bagasjerommet inkluderer et dypt og fleksibelt oppbevaringsrom hvor eksempelvis to golfbager får plass på høykant.

Fords EcoBoost hybrid-drivlinje leverer opptil 155 hestekrefter. En integrert startmotor/generator gjenvinner og lagrer energi som vanligvis går tapt under bremsing og retardasjon og lader det 48-volts luftavkjølte batteriet.

Mildhybrid-systemet bruker lagret energi til å gi bilen ekstra dreiemoment, som både bidrar til redusert drivstofforbruk og samtidig økt totalt dreiemoment.

Mildhybrid: Dette er det egentlig

Storebror Kuga kommer snart som ladbar hybrid. Det kan bli en svært interessant bil for det norske markedet.
Storebror Kuga kommer snart som ladbar hybrid. Det kan bli en svært interessant bil for det norske markedet.

Hver femte Ford er en SUV

Puma skal være basert på Fords småbil Fiesta. Den har allerede offroad-utgaven Fiesta Active. I tillegg har Ford Active-utgave av nykommeren Focus. Videre i SUV-utvalget følger så EcoSport, Kuga og Edge. Om ikke veldig lenge kommer også en helt ny toppmodell til Norge. Da er det klart for lansering av det som er USAs mest solgte SUV. En helt ny Explorer kommer som ladbar hybrid og kan bli en svært interessant modell, i alle fall hvis Ford klarer å prise den konkurransedyktig nok.

Nye Puma skal for øvrig produseres ved Fords fabrikk i Craiova i Romania. Det er investert mer enn 1,5 milliarder Euro her siden 2008. SUV-er står i dag for hver femte solgte Ford i Europa. I fjor økte Fords SUV-salg med hele 19 prosent. ​

PS: Puma-navnet er ikke nytt hos Ford. De brukte det også på en liten, tredørs coupe, fra 1997-2002. Også den var basert på Fiesta, det ble solgt noen eksemplarer i Norge den gangen. Nå er det neppe mange igjen denne bilen på norske veier.

Ingen tvil: Her kan du se hvor glad Roy er i bilen sin!

Fords digre SUV Explorer kommer nå til Norge. Ny og ladbar hybrid-drivlinje skal gjøre prisen konkurransedyktig også i Europa.
Fords digre SUV Explorer kommer nå til Norge. Ny og ladbar hybrid-drivlinje skal gjøre prisen konkurransedyktig også i Europa.

Se video: Klarer du å se sjåføren her?