Kjøpevanene forandrer seg – også for biler. De siste tiårene har særlig én trend vært tydelig: Nemlig at vi kjøper stadig flere SUV-er.

De har tatt salg fra både stasjonsvogner, sedaner og flerbruksbiler. Særlig de to siste har merket en kraftig nedgang i salget. Og det får også konsekvenser for utvalget.

Mens alle bilprodusenter med respekt for seg selv hadde minst én – og ofte to-tre – flerbruksbiler i modellutvalget sitt, er det nå langt færre å velge mellom. En rekke flerbruksbiler har bare blitt faset ut når det har vært tid for modellskifte.

Dårlig timing

Og færre skal det bli. Det er nå kjent at Ford skal kutte tre av sine flerbruksbiler. Dette gjelder B-Max, C-Max og Grand C-Max. Produksjonen av disse stanser i juni og de blir ikke erstattet.

Dermed bygger Ford ned en satsing som ikke har vært spesielt vellykket. I etterpåklokskapens lys er det lett å se at de ikke var heldig med timingen sin her.

Ford satset tungt på flerbruksbiler i det totalmarkedet for disse begynte å falle. Dermed satt de plutselig med en rekke modeller som ble vanskelige å selge.

Her testet vi Ford Fusion, lenge før tiden

Renault Scenic var først ut i en bølge av mindre flerbruksbiler i Europa. Salget gikk strålende i starten, så bremset det opp.
Renault Scenic var først ut i en bølge av mindre flerbruksbiler i Europa. Salget gikk strålende i starten, så bremset det opp.

Lite må ha-faktor

Men det har ikke vært noe å si på utvalget. Det startet med lille B-Max, fortsatte med de to utgaven av C-Max – og så med S-Max og Galaxy på toppen. Av disse er det bare S-Max som har solgt særlig bra de siste årene.

En av utfordringene med særlig de mindre flerbruksbilene er at de er krevende å designe. Det viktigste premisset her er mest mulig plass. Da dikterer det nødvendigvis mye av designjobben. Og man ender opp med fornuftige og praktiske biler, som til gjengjeld ofte er temmelig blottet for må ha-faktor. Dermed er det nok også lett for kundene å velge noe annet.

Du kan faktisk kjøpe en Volvo som er laget i Kina

Røde regnskapstall

Hos Ford er det som nå skjer et ledd i en større omstrukturering. Etter at Europa lenge var et lyspunkt for merket, har det gått adskillig tyngre de siste årene.

Salget har falt, samtidig som regnskapstallene har blitt røde. I fjor varslet ledelsen i USA at det ligger an til en tøff omstilling. Det betyr både kraftige kutt i arbeidsstokken og at flere bilmodeller vil forsvinne.

Nei, det er neppe veldig mange som kjøper en Ford C-Max på grunn av utseendet.
Nei, det er neppe veldig mange som kjøper en Ford C-Max på grunn av utseendet.

Flere tusen må gå

Ford skal kvitte seg med flere tusen ansatte i Europa, de vil trekke seg ut av ulønnsomme markeder – og de vil avslutte produksjonen av modeller som ikke er profitable.

Nå skal Ford satse tungt på SUV-er og nyttekjøretøy, i tillegg til mindre modeller som Fiesta og Focus.

Til sammen har Ford i dag 53.000 ansatte i Europa. Steven Armstrong som er visepresident i Ford fastslår at "flere tusen" av disse vil bli overflødig. Målsetningen skal være at tilstrekkelig mange slutter ved frivillige ordninger.

Mondeo fylte 25 år, her ser vi nærmere på alle generasjonene

Nye Ford Kuga kommer som ladbar hybrid neste år. Den blir viktig i det norske markedet.
Nye Ford Kuga kommer som ladbar hybrid neste år. Den blir viktig i det norske markedet.

Se video: Fords store SUV Edge blir ny