Før kunne alle gjøre det – nå risikerer du å ødelegge for mye penger
Dekkskift er ikke nødvendigvis så enkelt lenger.
– Det med hjulskift har jammen forandret seg. Både mye og fort. Tidligere av jo dette nærmest obligatorisk å gjøre selv når man hadde bil. Det er ikke så mange årene siden dette var regelen – og det var nærmest uhørt å få andre til å gjøre det.
Det sier Jan Roar Heggelund hos Asker Dekk.
Vi må gi Heggelund rett i det. For det er ikke så lenge siden de fleste holdt på med jekk, hjulvinne og hjulbolter selv. Nå er det ikke like vanlig.
– Nei, det er nesten motsatt. Har du en ny og avansert bil, bør du kanskje sette det bort også. I motsatt fall kan det bli dyrt, sier Heggelund.
Kan bli dyrt
– Men hva er det som kan gå så galt?
– Det er egentlig flere ting. På biler med luftfjæring kan man risikere å ødelegge luftbelger om man ikke setter bilen i "jekke-modus". Jeg tror alle som har skiftet luftbelger er enige om at det er en utgift de godt kunne ha klart seg uten. Vi snakker fort om flerfoldige titusenvis av kroner, forklarer den erfarne dekk-montøren.
– Ofte må systemet for luftfjæring restartes eller programmeres på nytt etter hjulskift også. Det samme gjelder for en del dekktrykks-sensorer. Det er en enkel sak for oss som kan det og har utstyr til det, men de færreste har dette hjemme, eller kan å bruke noe slikt.
Men det er enda mer som kan gå galt etter det vi forstår. Særlig om man har elbil.
Ødelagt batteri
– Huff, ja. Jeg har vært borti kunder som har vært så uheldige å jekke opp elbilen på feil sted. De har jekket rett i batterikassa og ødelagt batteriet. Jeg , får nesten vondt i magen av å snakke om det. På enTesla snakker vi da om ødeleggelser for mange hundretusen kroner, det er virkelig ille, sier Heggelund.
– Også det faktum at moderne biler blir tyngre og tyngre, kan skape utfordringer. Det gjelder ikke bare elbiler. Særlig om man ikke er nøye på at jekken er festet riktig, eller at bilen står støtt nok. Den kan gli ned av jekken. Hvert år kommer det folk innom her hvor det har skjedd. Ofte blir det bulker av slikt og det er også dyrt, sier Heggelund.
Man skulle jo tro at alt dette er musikk i ørene for en som eier og driver et eget dekkverksted og dekkhotell. Men slik er det ikke helt, forstår vi.
– Jeg er født og oppvokst i en tid der man var vant til å klare seg selv, der ikke alle ting var så avansert, vanskelig og potensielt dyrt. Så det er med litt blandede følelser jeg registrerer den utviklinen vi nå har hatt.
Kjøpte nye dekk – men de var 2,5 år gamle
Nye tjenester skal gjøre det enklere å selge bilen
Mange bør bruke de proffe
– Men mange har kanskje ikke så mye valg?
– Nei da – og jeg er glad i både kundene mine og butikken min, så ikke misforstå. Mange bør rett og slett bruke oss som er proffe på dette. For å unngå unødige utgifter avslutter Heggelund, før han må trå til igjen.
Under praten vår har telefonen ringt jevnt og trutt. Kunder har både kommet og gått. En har punktert. En annen har bestemt seg for å holde seg i lavlandet i påsken og vil ha på sommerhjulene nå.
Når alt dette er sagt: Det er naturligvis ikke slik at vi vil fraråde noen å skifte dekkene selv. Men enda mer enn tidligere bør du vite hva du gjør.
Men gjør du det, og tar deg den tiden du trenger, bør det fortsatt være en helt kurant sak for de fleste å gjøre jobben selv. Vi anbefaler en god jekk, gjerne en garasjejekk. Pass også på at du gjør jobben på et sted med fast og plant underlag. Arbeidshansker og kaffe på koppen i tillegg – da bør alt ligge an til en god og hyggelig jobbestund.
Les også: Derfor ga Volvo bort en av bil-verdenens viktigste oppfinnelser – helt gratis
Video: Er det OK med vinterdekk om sommeren?