Én liten detalj avslører testbilen på Oslo-besøk

Kristian fikk et scoop i parkeringshuset.

Dette bilmerket er ikke akkurat noe vanlig syn i Norge. Her står MG-en og lader i et parkeringshus i Oslo sentrum. Foto: Privat.
Dette bilmerket er ikke akkurat noe vanlig syn i Norge. Her står MG-en og lader i et parkeringshus i Oslo sentrum. Foto: Privat.

Det er høysesong for vintertesting av biler akkurat nå. En rekke bilprodusenter kjører tester langt nord i Norge, Sverige og Finland.

Mange testbiler blir transportert i lukkede biler, men en god del blir også kjørt opp og ned, som en del av testregimet. Og da blir det gode muligheter for å få tatt bilder av dem.

De siste årene har vi også sett at en spesiell biltype er ekstra hyppig å se på test i Norge: Nemlig elbilene. Det kan vi nok takke det godt utbygde ladenettverket vårt for.

Kristian Sundquist (28) fra Drøbak var på vei til et jobbarrangement i Oslo da han ramlet over en helt spesiell testbil i Anker parkeringshus i sentrum:

Avslørt av felgene

– Jeg stresset inn i parkeringshuset og der sto den og ladet. Av og til tror jeg folien har motsatt effekt, den gjør jo at man blir mer nysgjerrig enn noe annet!

Kristian Sundquist kom over testbilen i et parkeringshus i Oslo. Foto: Privat.
Kristian Sundquist kom over testbilen i et parkeringshus i Oslo. Foto: Privat.

– Jeg var dessverre litt sent ute, så fikk ikke sett så nøye som jeg gjerne ville gjort. Men det gikk helt greit å få tatt bilder. Den sto til lading i et hjørne i parkeringshuset og ladet via en vanlig schuko-kontakt. Så det var ingen ting som vitnet om at testsjåførene hadde det travelt med å komme seg avgårde her, forteller Kristian.

Men hva er det så som skjuler seg bak all kamuflasjen. Kristian trodde først det var en ny modell fra Volkswagen, men nei: En nærmere titt på felgene viser at dette er mer eksotisk.

Testfølget har nemlig glemt (eller bare droppet) å dekke til de små logoene på felgene. Og dermed får vi svaret: Dette er en helt ny modell fra MG!

Ingen tvil: Dette er en MG! Foto: Privat.
Ingen tvil: Dette er en MG! Foto: Privat.

Comeback etter konkursen

MG er et navn de fleste bilinteresserte forbinder med klassiske, engelske sportsbiler. Modeller som MG A og MG B har forlengst blitt klassikere og er biler som er elsket av entusiaster verden over.

Senere ble MG "degradert" til å være spesialversjoner av Rover-modeller. Og da Rover gikk konkurs i 2005 etter en lang og turbulent periode for selskapet, var det også foreløpig slutt for MG. Merket havnet til slutt i Kina.

Der er de eid av Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC). Kineserne har store ambisjoner for MG. Det inkluderer også Europa, der de håper at en kjent merkevare skal gi dem et fortrinn sammenlignet med øvrige kinesiske bilprodusenter.

– Derfor gikk Rover konkurs

Her står testbilen i et hjørne i parkeringshuset – og lader: Foto: Privat.
Her står testbilen i et hjørne i parkeringshuset – og lader: Foto: Privat.

Kommer den til Norge?

Bilen Kristian har tatt bilder av er MGs første elbil. Den er en crossover, bærer navnet eZS og ble først avduket i Kina, i fjor. Den er allerede i salg der, så bilen som nå har vært i Norge er sannsynligvis den europeiske versjonen. Det er ikke overraskende at MG gjør endel endringer her, for å tilpasse den vår del av verden.

Storbritannia og Irland er viktige markeder for MG allerede. Der skal eZs komme i salg allerede i høst. Så er det nok gode muligheter for at andre markeder kommer til.

Her er det også nærliggende å tenke Norge. MG har ingen offisiell importør i vårt land, men det vil ikke overraske oss om det jobbes med den saken.

MG-klassiker ble solgt for småpenger

Testbilen er registrert i Luxembourg, legg merke til bokstavkombinasjonen. Den er ikke tilfeldig! Foto: Privat.
Testbilen er registrert i Luxembourg, legg merke til bokstavkombinasjonen. Den er ikke tilfeldig! Foto: Privat.

En av de rimeligste elbilene

eZs skal ha en elektriske rekkevidde på rundt 300 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden. Den kan hurtiglades til 80 prosent på en halv time.

En viktig del av MGs strategi i Europa er svært konkurransedyktige priser. Det er derfor gode muligheter for at dette blir en av de rimeligste elbilene på markedet.

Det gjør den naturligvis ikke mindre interessant for det norske markedet.

MG har sendt ut denne teaseren i Storbritannia, elbilen deres kommer i høst!
MG har sendt ut denne teaseren i Storbritannia, elbilen deres kommer i høst!

Elektrisk drømmebil

Tilbake til Kristian: For ham er det litt ekstra interessant å komme over en elektrisk testbil:

– Ja. når det gjelder bilinteresse er jeg nok litt motsatt av veldig mange andre. Jeg synes elbiler er kjempespennende, teknologi og utvikling i forhold til dette er knallgøy. Jeg har aldri hatt behov for lyden av motor for å skjønne at noe er rått, sier Kristian som nå kjører e-Golf, etter å ha hatt en BMW i3 tidligere.

– Hva er drømmebilen?

– Per i dag er nok det Tesla Model X 100D, men det blir også veldig spennende med Porsche Taycan!

Denne Kina-bilen skulle egentlig vært i Norge for mange år siden

Se video: Her er en annen som står og lader i Norge