Volvo mener overvåking av føreren vil bli svært viktig for å unngå ulykker. Innføringen av kameraer i Volvos biler vil starte i løpet av noen år.
Volvo mener overvåking av føreren vil bli svært viktig for å unngå ulykker. Innføringen av kameraer i Volvos biler vil starte i løpet av noen år.

Derfor skal bilene deres få kamera som overvåker føreren

Volvo tar omfattende grep.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Innen bilbransjen jobber man intenst med å utvikle teknologi som skal få ned antall ulykker og dødsfall i trafikken,

De siste årene har vi fått en rekke nye hjelpemidler, som først og fremst skal forebygge ulykker.

Bilprodusenten Volvo lanserer i dag et nytt steg i ambisjonen om å eliminere dødsulykker i bilene sine, ved å ta tak i problemene med distraksjoner og kjøring i ruspåvirket tilstand.

I tillegg til kjøring i høy hastighet, som Volvo skal bekjempe ved å begrense toppfarten i bilene sine, er nettopp ruspåvirkning og distraksjoner to faktorer med stor påvirkning på trafikksikkerheten.

30 prosent av dødsulykker

Volvo har definert at dette er hovedutfordringene som står i veien for å kunne oppnå selskapets visjon om en fremtid uten alvorlig skadde eller dødsulykker i trafikken.

Tall fra amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) viser at medikament- og rusmiddelpåvirkede førere var involvert i nesten 30 prosent av alle dødsulykker i trafikken i USA i 2017.

Volvo vil installere kupékameraer og andre sensorer som overvåker føreren. Dette skal gjøre det mulig for bilen selv å gripe inn dersom en åpenbart påvirket eller distrahert fører ikke reagerer på advarselssignaler, og dermed risikerer å havne i en alvorlig trafikkulykke.

Hårete mål: – Ingen skal dø i våre biler

I fjor viste Volvo oss sin fremtidsbil kalt 360. Den bringer med seg forsmak på mange nye teknologier.
I fjor viste Volvo oss sin fremtidsbil kalt 360. Den bringer med seg forsmak på mange nye teknologier.

Unngå ulykker helt og holdent

Eksempler på en slik inngripen kan være å redusere bilens hastighet, varsle hjelpetjenesten Volvo On Call eller, som en siste utvei, aktivt bremse ned og parkere bilen trygt og sikkert.

– Når det gjelder sikkerhet er målet vårt å unngå ulykker helt og holdent, snarere enn bare å begrense sammenstøtet når ulykkesfaren er overhengende og uunngåelig. I dette tilfellet vil kameraene kunne registrere adferd som kan føre til alvorlig personskade eller død, sier Henrik Green, Senior Vice President for forskning og utvikling i Volvo Cars.

Dette omfatter blant annet total mangel på styremanøvrering i lang tid, bilførere som har øynene lukket eller vendt bort fra veien i lange perioder, ekstrem vingling på tvers av kjørefelt eller kraftig forsinkede reaksjonstider.

Så mye sikrere er det å kjøre ny bil

Ett eller flere kameraer som overvåker fører og hva hun eller han foretar seg er på vei inn i Volvos biler.
Ett eller flere kameraer som overvåker fører og hva hun eller han foretar seg er på vei inn i Volvos biler.

Tidlig i 2020-årene

Et slikt førerovervåkingssystem er et viktig element i å la bilen ta aktive beslutninger for å bidra til å unngå ulykker som kan resultere i alvorlige personskader eller dødsfall.

Innføringen av kameraer i alle Volvo-modeller vil innledes med neste generasjon av Volvo Cars’ skalerbare plattform, SPA 2, tidlig i 2020-årene.

Detaljer om det nøyaktige antallet kameraer og hvordan de vil være plassert i kupeen, vil følge på et senere tidspunkt.

Neste generasjon av den store SUV-en XC90 er blant bilene som skal bygges på Volvos kommende SPA 2-plattform.
Neste generasjon av den store SUV-en XC90 er blant bilene som skal bygges på Volvos kommende SPA 2-plattform.

Rett og forpliktelse

I en pressemelding sier Volvo at dagens kunngjøring bør ses i sammenheng med at selskapet begrenser toppfarten på alle sine biler til 180 km/t fra og med modellåret 2021. Dette gjøres for å sende et sterkt signal angående farene ved kjøring i høy hastighet.

Selskapet ønsker å innlede en diskusjon om hvorvidt bilprodusenter har rett, eller kanskje til og med en forpliktelse, til å installere teknologi i biler som endrer førernes kjøreadferd. Både toppfartbegrensningen og installasjonen av kupékameraer og sensorer illustrerer hvordan bilprodusenter, ved å fremme bedre føreradferd, kan ta et aktivt ansvar for målet å oppnå null dødsfall i trafikken.

LES MER: Med denne bilen har Volvo klart noe ganske utrolig

Se video: Ganske enkelt – men har reddet mange liv