Frykter én motorsyklist vil dø hver uke i sommer
Så farlig er det å kjøre på to hjul.
Å kjøre motorsykkel kan dessverre være risikosport. Motorsykler utgjør kun fem prosent av kjøretøyparken i Norge, men motorsyklister er involvert i 20 prosent av dødsulykkene på veiene.
I fjor omkom 15 motorsyklister i trafikken, ifølge forsikringsselsapet Tryg.
Ikke uventet topper menn ulykkesstatistikken. Dersom tallene for de fire siste årene holder seg på samme nivå gjennom 2019, vil det omkomme nær én motorsyklist i uken mellom mai og september.
Når våren nå nærmer seg, betyr det at veldig mange skal ta tohjulingen ut av garasjen, og legge ut på tur.
Bompenger spiller inn
Tall fra de siste årene viser at antall mopeder og motorsykler øker kraftig. Ved nyttår var det registrert nær 175.000 tunge motorsykler her i landet, en økning på nesten 30 prosent siden 2012. Vegdirektoratet anslår at det er vel 250.000 motorsyklister her til lands.
– Nå som det blir innført bompenger også for elbiler, tipper jeg antall mopeder og motorsykler vil øke sterkt. Med flere kjøretøy på veien og økte bompenger kommer trolig mange flere til å få øynene opp for at motorsykler og andre tohjulinger er effektive framkomstmidler som er billige i drift og i tillegg slipper å betale bompenger, sier Øyvind Setnes som MC-ekspert hos Tryg Forsikring.
Denne byen får 41 (!) nye bomstasjonser
Sjekke dødvinkelen
Han oppfordrer alle bilførere om å være ekstra oppmerksomme ute i trafikken:
– Mange bilister har gjennom vinteren glemt motorsyklistene, og når de da dukker opp i stort antall på våren, må man igjen tilpasse kjøremønsteret til disse. En motorsykkel kan ligge i blindsonen din og smette fort forbi. Å se ett lys i sladrespeilet er et sikkert vårtegn. Som bilist bør du derfor sjekke dødvinkelen to ganger før du skifter fil eller svinger. Og nå er det ekstra viktig å bruke blinklys, sier Setnes, i en pressemelding.
På to timer fikk 30 bilister bot for å ikke bruke blinklys
Bør være synlig
Det er ikke bare motorsykkelen som trenger litt overhaling ved sesongstart. Etter en lang vinter uten kjøring trenger de fleste motorsyklister en liten tilvenningsperiode.
– Ferdighetene må vedlikeholdes. Selv hardbarkede MC-veteraner tar gjerne en oppfriskningstur på et egnet sted der de kan øve opp de grunnleggende teknikkene på nytt før de dundrer ut på motorveien. Selv om det er kun hjelm som er påbudt, anbefaler jeg ryggskinne samt klær og sko som er tilpasset motorsykkelkjøring. I tillegg bør man sørge for å være synlig i trafikkbildet. Å kle seg i svart er gjerne kult, men man blir ikke særlig synlig. En motorsyklist er svært sårbar i trafikken, mange ulykker kunne vært unngått med større sikkerhetsmargin, sier Setnes.
Reagere hurtig
Tidlig i sesongen ligger det ofte grus og annet rask på veien. I tillegg er mange veistrekninger i dårlig forfatning etter vinteren. Det er derfor viktig å tilpasse farten etter forholdene. Våt og kald asfalt kan være glatt som is.
– Som motorsyklist bør du gi deg selv et handlingsrom. Ikke ligg unødig i dødvinkler, sørg for trygg avstand i tilfelle du må reagere hurtig og tenk på at ikke alle bilister ser deg. Det er kraftige maskiner man sitter på. Å ha tid til å reagere hurtig er avgjørende for sikker ferdsel på motorsykkel, sier Setnes.
Laget eget protestskilt – ble bortvist av politiet
Se video: Dette er gull verdt for å unngå ulykker