– Du burde vært her og sett den, vet du. Lakken er så dyp blå og fin at det går ikke an å forklare det over telefon. Og interiøret – det er helt som nytt det også.

Det sier Rolf Rotset fra Ålesund om Volvoen han skal selge.

Det er heller ikke hvilken som helst Volvo 49-åringen har lagt ut til salgs. Her snakker vi om en helt, helt spesiell bil.

Nærmere bestemt en Volvo S90 Executive III fra 1998. En ekte, klassisk Volvo med bakhjuldrift med andre ord.

Men det er klart at ordet Executive forplikter. For om S90 fra denne tiden er en sjelden bil, så er denne unik.

Blir glad av å se på den

– Kun fire stykker ble bygget av denne utgaven i 1998, etter det jeg har klart å grave fram, forteller den hyggelige selgeren.

– Jeg har alltid vært betatt av disse modellene og hadde brosjyren da den var ny. Den brosjyren var opprinnelig for vanlig Volvo S90 og V90, men med 4 sider for Royal-modellen. Gjett om den ble studert...

Fabrikkfoto av Volvo S90 Royale.
Fabrikkfoto av Volvo S90 Royale.

– Utrolig vakker synes jeg. Både den gang og nå. Og selvfølgelig totalt uoppnåelig for meg med en pris på 900.000 i 1998, forklarer Rolf videre.

Det er noe med måten han forklarer det på. Det er med en innlevelse som gjør at du skjønner at dette er mer enn interesse. Det er kjærlighet.

– Man blir så glad over å se denne vakre bilen. Det er akkurat som tiden har stått stille. Det lukter nesten nytt og alt ser meget pent ut. Her er det ikke mange bruksmerkene å spore. I passasjersetet tviler jeg på at det noen gang har sittet mennesker, legger han til.

– Akkurat denne bilen ble kjøpt ny av Statoil i Stavanger i februar 1998. De hadde den som representasjonsbil og ble nok kjørt av privatsjåfør, tror Rolf.

Som nå altså har lagt ut sin øyensten for salg. Responsen har ikke uteblitt.

– Nei, det har vært helt vilt. Det er tydeligvis flere enn meg som liker disse bilene, sier han.

Plutselig kom det skumle lyder – så et lysorgel av varsellamper...

Legg merke til den lange bakdøra. Bilen er over 5 meter lang. Faksimile fra finn.no
Legg merke til den lange bakdøra. Bilen er over 5 meter lang. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

Voldsom respons

– Annonsen hadde over 5.000 visninger på to dager og flerfoldige titalls personer har lagret annonsen. Men enn så lenge er ikke bilen solgt. Grunnen til at jeg selger er fordi jeg ikke får brukt den nok. Jeg er alltid opptatt med blant annet hus, familie, eget firma og bobil, forteller Roar.

Tydeligvis ikke helt uberørt over sin egen beslutning.

– Den har blitt altfor lite brukt. Den hadde hatt godt av å kjøres noe mer. Til utstillinger og treff, slik at flere fikk se den sjeldne Volvoen. Og han legger til:

– Jeg har gjort mitt beste for å ta godt vare på denne bilen. Den har fått en lakkrens og blitt polert opp igjen. Det har blitt tatt service og skinnsetene er jevnlig innsmurt med egnet middel. En av-fukter er alltid på plass i halvåret. Den lagres tildekket i garasje, er tilkoblet en vedlikeholds-lader så den er alltid klar for tur. Motorrommet ser som da bilen forlot fabrikken.

– Den selges kun til noen som vet å kunne ta godt vare på denne skatten av en bil videre. Det skal være kun 75 produserte Executive i 1998 og kun fire i samme konfigurasjon som denne. Min bil er antagelig det fineste eksemplaret som er igjen, med en kilometerstand på under 50.000 på 20 år.

Nå får du denne Volvoen fra 30.000 kroner

Dette ser jo unektelig innbydende ut. Faksimile fra finn.no
Dette ser jo unektelig innbydende ut. Faksimile fra finn.no

Motor-hjelp fra Porsche

Han innrømmer at det har vært vanskelig å prissette bilen. Det selges jo ikke flust av biler å sammenligne den med, for å si det forsiktig.

– Nei, jeg var litt i villrede. Jeg endte altså på 1/3 av nybilprisen, men jeg kan være åpen for fornuftige og seriøse bud ETTER at folk har sett bilen. Skambud på SMS og mail av folk som ikke har sett bilen, vil ikke en gang bli besvart, sier Roar helt til slutt.

S90 ble levert i Norge med motoren B6304. En 3-liters rekkesekser som Volvo fikk hjelp av selveste Porsche til å ta fram og å fintune. I prinsippet er det det samme modulære motorsystemet som senere ble levert i Volvos T6-utgaver av blant annet S80 og XC90, men da med dobbel turbo og 272 hk.

Volvo S90 hadde bakhjulsdrift med individuelt hjuloppheng bak med tverrstilt glassfiber-bladfjæring. Dette ga bakhjulsopphenget svært lav uavfjæret vekt, hvilket er bra for kjøreegenskapene.

Med en lengde på 487 cm og akselavstand på 277 cm var Volvo S90 den lengste modellen fra Volvo noensinne. Svingradiusen var imponerende nok på under 10 meter.

Send SMS med Volvo19 til 2205 og få bladet rett i postkassen.
Send SMS med Volvo19 til 2205 og få bladet rett i postkassen.

Denne Royal Executive er forlenget med ytterligere 15 centimeter og måler 502 cm og har 292 cm akselavstand. Den ekstra plassen kommer baksetepassasjerene til gode. Her er baksetet stoppet med skikkelige fjærer i sete og rygg, samt at den har forlenget sittepute. Det er vel all mulig grunn til å anta at komforten er god, også i baksetet, i denne uvanlige og lange Volvoen.

– Volvoen var så stygg at jeg bare MÅTTE kjøpe den

Vil du lese mer om klassisk Volvo?

Da bør du bestille vårt magasin VolvoKlassiker! Det byr på 100 sider om kun én ting: Nemlig klassisk Volvo. Fra starten i 1927, og helt opp til 2000-tallet. Reportasjer, intervjuer, bildeserier, småstoff og kuriosa.

Bestill via SMS

Du sender VOLVO19 til 2205. Det koster 99 kroner,+ 15 kroner i porto og belastes telefonregningen. Du får du det rett hjem i postkassen i løpet av noen dager.

Les også: På denne Volvoen er alt er nytt – bare ikke navnet

Video: Få med deg Volvo-historien her: