Mercedes lanserte Maybach som et eget luksusmerke tilbake i 2002. Ambisjonene var store: Dette skulle bli det ultimate luksusbilmerket med biler plassert godt over Mercedes sitt eget flaggskip, S-Klasse.

Det gikk imidlertid ikke helt etter planen. Salget tok aldri av, bilene ble stående, og i 2012 var det kroken på døra. Da hadde Daimler-konsernet (som eier Mercedes) tapt milliardbeløp.

Dermed trodde nok også mange at vi hadde sett det siste av Maybach-navnet, men den gang ei.

Dyreste bil i USA

Samtidig som det de siste årene har kommet en rekke nye luksusbiler på markedet, satses det nemlig på Maybach igjen. Nå er det akkurat kjent at de skal starte produksjon av et nytt luksus-flaggskip, ved Mercedes-fabrikken i Alabama, USA.

Det er snakk om en Maybach-utgave av tredje generasjon Mercedes GLS. Det handler altså om diger SUV. Og her skal man ikke spare på noe. Bilen skal bli den dyreste personbilen produsert i USA.

Designmessig kan vi vente oss mange elementer fra Maybachs konseptbil Vision Ultimate Luxury. Den ble vist som en slags "offroad-sedan". Med god fremkommelig og understell som kan dårlig veistandard, samtidig som hovedpersonen i baksetet skal ha det maksimalt komfortabelt.

Kanskje kommer din neste bil fra Kina?

Baksetet vil bli et godt sted å være!
Baksetet vil bli et godt sted å være!

Bølge av luksus-SUVer

Det gjenspeiler seg også i plassen. Konseptbilen er voldsomme 5,26 meter lang og godt over 2 meter bred.

Forrige Maybach-satsing handlet om sedaner. Nå er det SUV som appellerer mest til verdens rikeste, og det tar naturligvis Maybach konsekvensen av.

De siste årene har vi sett en bølge av SUV-er fra verdens mest eksklusive bilprodusenter. Merker som Maserati, Bentley, Lamborghini og Rolls-Royce har alle kommet med biler i denne klassen.

WOW – for en bil!

Er det en SUV? Eller er det en sedan? Svaret er ja takk, begge deler!
Er det en SUV? Eller er det en sedan? Svaret er ja takk, begge deler!

Gikk i fella

Det er ventet at salget av såkalte ultraluksus-SUVer skal øke fra 7.500 i fjor – til over 20.000 i 2023. Og den innbringende kaken er det mange som vil ha en del av. Rundt 75 prosent av bilene vil bli solgt i USA og Kina. Det er altså ingen tvil om hvilke markeder det da er smart å satse på.

Dermed gir det også god mening å produsere den nye Maybachen i USA. At den kan dele mye mekanisk med Mercedes GLS blir også viktig. Å utvikle biler som skal selges i såpass lave volumer, er svært kostnadskrevende. Derfor er gjenbruk biktig. Utfordringen blir å skille resultatene så godt fra hverandre at ingen føler de bare kjøper en litt ekstra påkostet Mercedes.

Den fella gikk Maybach i forrige gang. De vil nok gjøre sitt ytterste for at det ikke skjer igjen.

Slett ikke dårlige arbeidsforhold for sjåføren her.
Slett ikke dårlige arbeidsforhold for sjåføren her.

Kommer mot slutten av året

Hva med prisene? I USA blir det antydet at Maybach-SUVen skal koste rundt 200.000 dollar. Da er vi på rundt 1,7 millioner, men det er naturligvis før norske avgifter. Med disse på toppen, snakker vi nok fort om minst 3 millioner kroner, sannsynligvis også noe mer.

Bilen kommer etter planen på markedet mot slutten av 2019, og det starter med lansering i de to største markedene, USA og Kina.

PS: Det er bare solgt én Maybach ny i Norge, og den har etter hvert blitt litt av en gjenganger i bruktmarkedet. Klikk på linken under for å lese mer om den:

Det er én Maybach i Norge, den ble 250.000 kroner billigere

Se video: Her er en til som snart melder seg på