Tilbake i 2013 avløste Toyota Proace den nærmest legendariske varebilen Toyota Hiace. Selv om Proace har solgt jevnt og trutt, har den ikke vært i nærheten av å oppnå samme popularitet som bilen den erstattet.

I 2016 kom den i en ny generasjon Proace. Det hjalp en god del på salget. Nå kommer en annen nyhet som trolig vil øke interessen rundt bilen ytterligere. Nå blir den nemlig tilgjengelig med firehjulsdrift også.

Akkurat det er noe som mange kunder har etterspurt. Proace inngår i Toyotas "nyttebil-seksjon" sammen med SUV-en Landcruiser og pickupen HiLux og er svært viktig for Toyota i dette segmentet.

Proace er en "trilling" sammen med Citroën Jumper og Peugeot Expert og den bygges i Frankrike.

Bilene bygges hos Dangel i Frankrike og hele konverteringen veier bare 90 kilo.
Bilene bygges hos Dangel i Frankrike og hele konverteringen veier bare 90 kilo.

Tar seg godt fram

Det er også i Frankrike den konverteres til 4x4. Nærmere bestemt hos et selskap som heter Dangel. Vektøkningen på biler med firehjulsdrift er ikke mer enn 90 kilo. Det betyr at Proace opprettholder en høy nyttelast på 1400 kilo.

Systemet er enkelt i bruk. Man har en bryter på dashbordet med Eco og Auto AWD. Eco er tohjulstrekk, altså forhjulsdrift. Setter man den i Auto AWD overføres kreftene bakover ved minste antydning til hjulspinn og man tar seg greit fram. 4x4-utgaven har også 2 centimeter høyere bakkeklaring og beskyttelsesplate under motoren.

Vi har fått anledning til å kjøre bilen en kort tur på norske vinterveier allerede, og opplever framkommeligheten som veldig god.​

Vi man ha en enda tøffere utgave, kan den også leveres med ytterligere fire centimeter bakkeklaring og med differensialsperre bak.

Proace finnes i tre lengder: Kort, medium og lang. Det blir de to lengste som nå blir tilgjengelige som 4x4. Motoren er en 2-liter diesel og girkassen en 6-trinns manuell.

4x4-modellen inngår ikke i Toyota Europe sitt alminnelige sortiment. Men bilene produseres med Toyotas "velsignelse" og har full fabrikkgaranti som hvilken som helst annen Toyota-modell.

Dette er Toyotaen å ha når du skal du krysse en ørken

Mellom 200 og 400 biler kommer med dette emblemet på bakluka i år. Det betyr at Proace har trekk på alle fire.
Mellom 200 og 400 biler kommer med dette emblemet på bakluka i år. Det betyr at Proace har trekk på alle fire.

Skulle nok ønske seg enda flere

– Toyota Norge har bedt om å få så mange biler av produksjonen som overhodet mulig. For responsen så langt har vært veldig god.

Det sier Fred Banggren som er produktsjef for Proace hos den norske importøren.

– Prisøkingen for å få 4x4 på Proace er på 95.600 kroner, forteller Fred Banggren videre.

Dermed koster en Proace medium 469.900 kroner med 4x4, mens den lange koster 487.900 kroner.

Vi vet jo alle at 4x4-modeller er populære her hjemme. Det blir trolig snakk om mellom 200 og 400 biler inneværende år. Det vil dermed utgjøre mellom 10 og 20 prosent av Proace-salget.

Vi tipper den norske importøren gjerne skulle hatt enda flere biler tilgjengelige. For dette er en nyhet mange av kundene har ventet på.

Les også: Norsk Toyota-favoritt får en viktig nyhet

Video: Dette er en annen tøff Toyota-nyhet!