Toyota Prius kom på markedet første gang tilbake i 1997 og ble staten på noe stort. Noe veldig stort, til og med. Den kom nemlig med hybriddrivlinje. Og et veldig sært utseende.

Det er ikke til å komme fra at salget gikk litt tregt i starten, men etter hvert tok det seg kraftig opp. Bilen ble en stor suksess for Toyota. Flere modeller har med årene fulgt på med denne motoriseringen. Nå står modellene med hybrid drivlinje for over 95 prosent av Toyota-salget her i Norge på personbilene.

Men først var altså Prius. En bil som naturlig nok har blitt endret og oppgradert flere ganger underveis i løpet av alle disse årene.

Nå er det duket for en ny oppgradering. Denne gangen som en liten facelift av fjerde generasjon Prius, som kom i 2016.

Slik ser den nye Toyota Prius AWD-i ut. De visuelle endringene er små, men man får den nå med firehjulsdrift.
Slik ser den nye Toyota Prius AWD-i ut. De visuelle endringene er små, men man får den nå med firehjulsdrift.

Har lyttet til kundene

Om vi ser på de små endringene først, kan vi nevne: Nye lamper foran og bak og nye støtfangertrekk begge steder. Prius-designet har definitivt utfordret mange med sine litt spesielle linjer og mange vinkler. Nå har Toyota tonet det hele en smule ned, med et litt "snillere" design.

Den har også noen mindre oppgraderinger innvendig. Blant annet har de hvite detaljene i midtkonsollen, som vi likte godt, blitt erstattet med sorte. Disse endringene har Toyota gjort etter tilbakemeldinger fra sine kunder.

Videre er den bedre støyisolert, den har fått en oppgradert og raskere navigasjon, trådløs ladeplate for mobiltelefon og headup-display i frontruta i farger, som også inkluderer navigasjonen.

Men den får også en annen, veldig viktig nyhet. En nyhet vi er overbevist om at mange nordmenn vil sette stor pris på. For nå kommer Prius for aller første gang med firehjulsdrift. Ett enkelt, men smart og velfungerende system, som vi har fått anledning til å teste ut på skikkelige vinterveier.

Toyota Prius: Derfor er dette en av de beste bruktbilene

Gammel (den røde) mot den nye (blå) og tohjulsdrift mot firehjulsdrift. Legg også merke til de nye baklampene på den blå bilen.
Gammel (den røde) mot den nye (blå) og tohjulsdrift mot firehjulsdrift. Legg også merke til de nye baklampene på den blå bilen.

Elektrisk bakhjulsdrift

Eller; firehjulsdrift for aller første gang er faktisk ikke helt riktig. For det har den hatt på hjemmemarkedet i Japan i noen år allerede.

– Ja, det er riktig, sier Rune Brath, som er produktsjef for Prius hos Toyota i Norge.

– Vi var litt nysgjerrige på dette, men også litt skeptiske, for elmotoren som driver bakhjulene var på bare syv (!) hestekrefter. Men vi fikk en testbil opp til Norge og gjorde en del tester sammen med relevante konkurrenter som VW Golf 4Motion, Volvo V60 hybrid og Skoda Octavia 4x4, og selvfølgelig vår egen RAV4 og en vanlig Prius med forhjulsdrift, forteller Brath videre.

Rune Brath er produktsjef for Toyota Prius i Norge.
Rune Brath er produktsjef for Toyota Prius i Norge.

– Det som er genialt med elektrisk bakhjulsdrift, er at det er enkelt å få det til å fungere på den man måten man mener er optimal. Det er ofte snakk om software-oppgraderinger, forklarer Brath.

For å gjøre en lang historie kort: Etter testene i Norge hadde den norske importøren noen innspill. Dette ble imøtekommet – og vipps – så er Toyota Prius med firehjulsdrift tilgjengelig i Norge også. For første gang.

– Ikke fokusér på de syv hestekreftene, men ha fokus på momentet. For det er på hele 570 Nm, hvilket er veldig mye, på bakhjulene opp til 10 km/t. Så avtar det delvis opp til 70 km/t.

– Dette gjør at du kommer deg opp den siste kneika opp til hytta, ut av snøfonna om du har blitt "brøytet inne", og det gjør bakkestart når det er glatt enklere. Det gjør rett og slett kjøringen på vanskelig føre sikrere. Det gjør at du kommer ut av knipa, eller kanskje enda mer presist – at du ikke havner i knipa i det hele tatt, sier produktsjefen.

Eier du en Prius- eller en annen Toyota? Fortell oss om det her:

Vi fikk prøvd Prius AWD-i på skikkelig vinterføre og kan bare bekrefte at dette fungerer.
Vi fikk prøvd Prius AWD-i på skikkelig vinterføre og kan bare bekrefte at dette fungerer.

Billig

Etter over 20 år på markedet uten firehjulsdrift, så vi virkelig ikke dette komme. Men det er jo en gledelig nyhet som trolig vi gi en oppsving i salget.

Som nevnt vi fikk anledning til å teste Prius med både to- og firehjulsdrift og kan bekrefte at sistnevnte fungerer godt. Men det er ikke en bil du skal ta med ut i skogen for å kjøre over stokk og stein. Det er ingen offroader, men en onroad bil med firehjulsdrift.

Systemet er både lett og kompakt. Det har også minimal påvirkning på forbruket. Det er knapt målbar forskjell. Det gjør også sitt til at avgiftene blir lave og gjør Prius AWD-i, som den heter, svært prisgunstig.

– Med en startpris på 316.900 kroner for denne utgaven er vi billigst i dette segmentet om vi ser på "personbil med firehjulsdrift og automatgir", avslutter produktsjefen.

Toyota tror at mellom 70 og 80 prosent av Prius-salget i Norge vil være AWD-i utgaven. De første kundene vil få sine biler allerede før påskeferien.

Les også: Vår test av helt nye Toyota Corolla her:

Video: Her er en annen og heftig Toyota-nyhet. Nemlig nye Supra!