Det skjer en enorm utvikling rundt teknologien i moderne biler. En del er knyttet til sikkerhet og førerassistansesystemer – mens mer og mer knyttes til komfort og luksus.

Mercedes er i førersetet hva gjelder såkalt multimediasystem. Deres Mercedes-Benz User Experience (MBUX) er trolig det mest avanserte på markedet, akkurat nå. Her har bilen rett og slett kunstig intelligens. Jo bedre kjent den blir med deg og vanene dine, jo mer vil den tilpasse seg akkurat deg.

En artig gimmick i nye CLA Shooting Brake er et system som overvåker det som skjer inne i bilen. Hvis for eksempel bilen registrerer at sjåføren strekker seg over til passasjersiden, slås automatisk lyset på passasjersiden på.

BMW er imidlertid ikke langt bak. De har videreutviklet sitt gestikuleringssystem i sin nye toppmodell X7. En bil som av BMW har fått betegnelsen The President.

Det nye er at du nå også kan skifte sang/radiostasjon ved å peke med tommelen (se video) – i tillegg til å justere volumet og svare/legge på telefonen – uten å berøre noen av knappene i bilen.

Les mer om de nye reglene for mobilbruk i bil her

Vinke til takluka

Men det er mer avansert varianter på vei.

En nyhet som ligger i planene ikke alt for langt fram i tid, er et system som følger blikket. Det gjør at du bare ved å se på for eksempel takluka, og så vise med hånden at du vil åpne den, så vil den gjøre det. Samme teknikk vil for eksempel også kunne brukes til å åpne vinduene, eller justere klimaanlegget.

Det er riktignok ikke noe som vil revolusjonere bilverden. Men alle disse nyhetene er del av en rivende utvikling, som bidrar til å gjøre biler til svært komplekse "datamaskiner".

BMW har forøvrig valgt å beholde et system som gjør det mulig å styre infotainmentsystemet med menyhjul og hurtigknapper – ikke bare touchskjerm.

Denne skjermen bør du ha i bilen din

Griper inn

Flere bilprodusenter har allerede systemer som følger med på sjåføren, og passer på. Litt folkelig sagt, kan man med en viss dekning si at den spionerer på den som kjører bilen.

I BMW X7 er det en sensor inni instrumentpanelet, som følger med på og registrerer oppførselen til sjåføren. Og det skal du være glad for.

Takket være den avanserte teknologien kan den nemlig gripe inn, hvis bilen merker at du ikke følger godt nok med. Alt bidrar til bedre sikkerhet.

Dette blir også sett på som en del av veien videre til full ut selvkjørende biler (autonome biler).

Sjåfører som i praksis blir overflødige er imidlertid et stykke unna, fortsatt. Heldigvis, vil mange av oss si ...

Multimediasystem vs mobil: Det ene er ulovlig – det andre helt greit