Det er ikke så ofte vi ser et nytt bilmerke på en bilutstilling i Europa. Men i Geneve akkurat nå, er det premiere på Cupra og deres nye konseptbil, Formentor.

Det skjer etter at Cupra har blitt skilt ut fra moderselskapet Seat.

Seat har brukt Cupra-navnet på sine mer sporty modeller lenge, men nå tar de altså dette et godt stykke lengre. Seat-merkene er borte. Cupra skal stå på egne bein.

Vi har allerede sett Cupra-utgaver av eksisterende Seat-modeller. Men konseptbilen Formentor er den første, "frittstående" bilen fra Cupra.

Ladbar hybrid

Ikke helt overraskende har de gått for en crossover, som sammen med SUV er biltypen som vokser mest verden over.

Cupra legger vekt på å fremstå som sporty og ungdommelig, det gjenspeiler seg også godt i designet på denne bilen. Her er ambisjonen tydelig å skille seg fra de mer fornuftige modellene fra Seat.

Én ting ved Formentor gjør den særlig interessant for det norske markedet: Nemlig at den kommer som ladbar hybrid. Denne biltypen kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet.

Dette er en skikkelig undervurdert bil

Cupra skal markere seg som sporty og ungdommelig, det gjenspeiler seg i designet på Formentor.
Cupra skal markere seg som sporty og ungdommelig, det gjenspeiler seg i designet på Formentor.

Kommer til Norge?

På Cupra- standen i Geneve får vi opplyst at Formentor vil ha en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer, målt etter den nye og strengere WLTP-normen. Drivlinjen byr på til sammen 245 hestekrefter, det bør sørge for prestasjoner som står i forhold til designet. Lanseringen skal skje til neste år.

Foreløpig har vi ikke fått bekreftet om Cupra kommer til Norge, eventuelt når. men planen skal være at bare et mindretall av Seats forhandlere skal få selge Cupra-modellene. Og det skal skje fra egne, dedikerte Cupra-avdelinger.

Spørsmål til Benny: – Er det skummelt å kjøpe denne bilen?

Se video: Fem nordmenn har bestilt dette råskinnet