Å få opp ladestasjoner og gjøre det enkelt for eierne å fylle strøm på bilene sine, er en svært viktig del av elbiloffensiven vi nå er midt oppe i.

Her i Norge er vi langt fremme. Bilprodusentene møter mer krevende utfordringer når de skal forsøke å slå elbilene inn i de store europeiske markedene.

Her er det også mye skepsis – det minner om den velkomsten elbilene fikk i Norge i starten.

Audi har akkurat lansert sin aller første elbil, SUV-en e-tron. Ambisjonene for den er store, og nå går Audi ut med nyheten om at de tilbyr en ny ladetjeneste for sine kunder.

72.000 ladepunkter

Audi e-tron Charging Service gir tilgang til offentlig lading i 16 europeiske land. Tjenesten blir rullet ut i åtte ekstra markeder i Øst-Europa i løpet av året, opplyser Audi en pressemelding.

Audis ladekort gjør at kundene har tilgang til mer enn 72.000 ladepunkter drevet av 220 selskaper – i Norge inkluderer det en rekke tilbydere. På lengre reiser kan Audi-kunder lade bilene sine på IONITY-nettverksterminaler, mens ekstra hurtigladere, som drives av andre tilbydere, også er tilgjengelig.

Norsk elbil-favoritt skal gå lengre

Elbiler må lades – det er en utfordring alle produsentene blir tvunget til å ta på alvor.
Elbiler må lades – det er en utfordring alle produsentene blir tvunget til å ta på alvor.

Betaler fast pris

For å dekke individuelle ladebehov, tilbyr Audi ladetjenesten til to forskjellige priser. By-tariffen er primært rettet mot bykjøring, og har en avgift på 4,95 euro per måned.

For hver lading betaler kunder 7,05 euro for AC-lading (opptil 22 Kw) og 9,95 euro for DC-lading (opptil 50 Kw), uansett ladetid og hvor mye energi man trenger.

For de som stort sett kjører langt, anbefaler Audi den såkalte transit-tariffen. Denne koster 17,95 euro per måned (gratis første år for nye e-tron-kunder). Med transit-tariffen får kundene bedre betingelser på ladere med høy kapasitet og kort ladetid.

Denne bilen ofret VW på grunn av Dieselgate

Slipper å sjekke priser

Det siste er viktig. Audi e-tron er den første serieproduserte bilen som kan lades med opptil 150 kW ved hurtiglading, noe som gjør at bilen kan lades fra 0–80 prosent på bare 30 minutter.

Med standardiserte priser betyr det at du kan reise over det meste av Europa uten å hele tiden måtte sammenligne hva det koster å lade. Selv når du kjører i utlandet, trenger du bare én ladekontakt.

Audi e-tron er nå på vei ut til de første norske kundene, bilen er forhåndssolgt i flere tusen eksemplarer.
Audi e-tron er nå på vei ut til de første norske kundene, bilen er forhåndssolgt i flere tusen eksemplarer.

Flyttbare ladestasjoner

VW-konsernet som Audi er en del av, skal også begynne å produsere flyttbare ladestasjoner. Her snakker vi digre batteripakker som skal kunne lade inntil 15 elbiler samtidig.

Disse kan kjøpes eller leies av firmaer som trenger lading. De kan også utplasseres på for eksempel musikkfestivaler, fotballkamper og andre steder det mange mennesker er samlet, for kortere tid.

Når stasjonen er tom for strøm, kan den erstattes av en ny som er fulladet. Eller den kan kobles til strømnettet og slik sett lade seg selv opp. Her er det også et viktig poeng å kunne gjøre dette når belastningen på strømnettet generelt er lavere, typisk på nattestid.

Volkswagen skal utplassere den først mobile ladestasjonen i sin "hjemby" Wolfsburg senere i 2019, så skal de rulle ut dette til en rekke andre byer i løpet av 2020.

Bileksperten: – Folk blir forbannet når de ser bilen min

Se video: Her er Skodas første elbil – og den overrasker