Drøyt ti år har gått siden BMW lanserte en bil som virkelig vakte oppsikt. X6 heter den og er en coupeaktig utgave av SUV-suksessen X5. Her handler det mye om design, nærmere bestemt et design som har provosert veldig mange (og begeistret andre).

X6 er diger og i noens øyne også temmelig vulgær. Timingen var også litt spesiell. Da X6 kom, hadde miljøvernere verden over begynt å vende seg mot SUV-ene, som ble stemplet som miljøverstinger.

Med X6 fikk de et perfekt symbol på dette. En svær og utagerende bil, naturligvis med alt annet enn forsiktig motorisering.

Men dette til tross, salget gikk meget bra og bilen var en suksess fra dag én. Kanskje også fordi noen valgte X6 litt for å provosere...

Prisene varierer enormt

Som nybil var den altfor kostbar for de fleste av oss, men på drøyt ti år skjer det mye med bruktprisene. Det gjør at du nå kan bli X6-eier for godt under 300.000 kroner.

– Ja, nettopp 300.000 var en tid en litt "magisk" prisgrense her. Men nå har de begynt å ramle under dette. Det er nok ikke veldig lenge til vi ser X6-er fra rundt 250.000 kroner i bruktmarkedet, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

På biler som dette kan prisene variere enormt, etter blant annet utstyr, farge og øvrige spesifikasjoner. Kundene er kresne og vet hva de vil ha. Biler som blir oppfattet som ukurante blir dermed svært tungsolgte. Der er det kun én ting som gjelder: Lav pris.

– Denne kan skremme fanden på flatmark!

BMW-designerne gjorde ingen forsøk på å skjule størrelsen til bilen, X6 ruver skikkelig i trafikken.
BMW-designerne gjorde ingen forsøk på å skjule størrelsen til bilen, X6 ruver skikkelig i trafikken.

Høyt hevet over trafikken

De aller fleste som kjøpte ny X6 var nok også veldig bevisst på at de skulle ha en bil som også ville være kurant å selge videre. Derfor er også langt de fleste bilene godt og "riktig" utstyrt.

Størrelsen til tross er kjøreegenskapene som de skal være i en BMW: Sporty og presise. Og bak rattet føler du deg godt hevet over det meste av trafikken – samtidig som interiøret holder høy standard.

X6 er en ekte kjøremaskin. 3-liters dieselmotor på 211 hestekrefter gjør den ikke til noen rakett, men også denne motoriseringen gir greit overskudd. Det er ganske mye å velge mellom av biler med mer krefter enn dette.

BMW X5: Denne SUV-en har superkrefter

Interiøret har tålt tidens tann ganske bra, selv om antall knapper og brytere har blitt kraftig redusert opp gjennom årene.
Interiøret har tålt tidens tann ganske bra, selv om antall knapper og brytere har blitt kraftig redusert opp gjennom årene.

Tøff bruk?

Selv om bilen er svær utenpå, er ikke den innvendige plassen like imponerende. Her har designet fått lov til å trumfe ønsket om mest mulig plass. Men fire voksne har det svært bra i denne bilen og bagasjerommet tar unna hele 570 liter. Det er bra!

Noe du skal se opp for før kjøp? Ja, det er det i aller høyeste grad. De rimeligste bilene har gjerne gått langt. Da er det svært viktig at de har blitt godt fulgt opp underveis. En X6 med "hullete" servicehefte og uklar historikk er det all grunn til å være skeptisk til. Da risikerer du å dra på deg store problemer – og store kostnader.

Komplett servicehistorikk er egentlig et must her. Som på så mange andre bruktbiler har det mye å si hvordan de har blitt kjørt og fulgt opp. Er alt av slitedeler skifter? Ser bilen fin ut, eller bærer den preg av tøff bruk? Hvis det siste er tilfelle, skal du tenke deg godt om. Husk også at X6 er en kostbar bil å ha på verksted.

Her har prisraset vært brutalt

Designet stjeler nødvendigvis noe plass, men X6 har likevel et høyst godkjent bagasjerom. Dette duger fint som familiebil for de aller fleste.
Designet stjeler nødvendigvis noe plass, men X6 har likevel et høyst godkjent bagasjerom. Dette duger fint som familiebil for de aller fleste.

Mye bør sjekkes

På de aller første bilene fra 2008 -09 kunne det være problemer både med kjøling og turbo. Dette var det tilbakekallingskampanje fra BMW på. På noen biler fra 2009 kan også frontruten løsne i overkant. BMW hadde tilbakekalling. Sjekk at det eventuelt er utbedret.

Som på mange andre BMW-er er run-flat dekkene er både dyre og ikke veldig gode å kjøre på. Tunge biler sliter som kjent ekstra både på dekk, bremser og forstilling, så sjekk dette nøye. Noen eiere opplever også at bilene bruker en del olje. På noen biler har bremsecalipterene satt seg fast og blitt byttet. Sjekk alle elektriske funksjoner nøye og sørg for at siste software oppdatering ligger inne. Interiøret bør også være helt og pent.

Har du sjekket alt dette og føler deg trygg: Ja, da trenger det altså ikke koste en formue å skaffe deg en bil som virkelig skiller seg ut i nabolaget. På godt – og for noen helt sikkert også på vondt...

Klikk her for brukte X6 på Broommarked

Klikk her for brukte X6 på Finn

Vi gjør oppmerksom på at Broommarked og Broom har samme eier.

Se video: Her kommer en heftig SUV fra Mercedes