Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei som student kan jeg ikke bruke så veldig mye penger på bil, samtidig som jeg ikke tør å kjøpe noe som kan gå fort i stykker.

Jeg har sett på noen biler som er lettere kollisjonsskadet, altså ikke slik at de ikke er kjørbare, men at de har synlige skader som kanskje bør utbedres, men som ikke må.

Ofte er disse priset mye lavere enn biler uten skader, og slik skal det vel også være. Men er det noen slags regel for hvor stort avslaget bør være? Jeg synes dette er litt vanskelig og vil helst ikke gjøre noe som er "feil". På forhånd takk for svar! Mvh Kristoffer.

Benny svarer:

Hei Kristoffer, ikke dumt tenkt det der! For å si det litt enkelt: Hvis du lukker øynene, kan du spare veldig mye penger på å kjøpe en bil med noen skavanker. Men du må klare å leve med at den ikke ser strøken ut, mange sliter nok litt med det.

For ja: En bil som har karosseriskader skal være rimeligere enn en bil som ikke har det. Det er ikke så lett å angi noe bestemt nivå for selve avslaget, men som utgangspunkt bør du kunne bruke hva det vil koste å utbedre dette på et verksted. Og det blir fort dyrt!

Så spiller det naturligvis også inn hvor gammel bilen er. Er det en eldre bil med høy kilometerstand, er det fort ikke lønnsomt å reparere den. Regningen blir høyere enn det bilen er verdt, etter utbedringen.

I ditt prisleie kan vi jo ta utgangspunkt i en bil som er åtte-ti år gammel. Hvis kilometerstanden er kurant, bør det da være mye bil igjen. Og har den skader, har du helt klart gode kort på hånden når prisen skal forhandles.

Her spiller det naturligvis også sterkt inn hva slags skader vi snakker om. Jeg tar utgangspunkt i at vi snakker karosseriskader. For eksempel en real bulk i siden, eller foran/bak på bilen. Du må naturligvis sjekke at ikke vitale deler på bilen er skadet, slik at det kan gå ut over sikkerheten. Da får du fort problemer på neste EU-kontroll.

EU-kontroll: Hvis dette brevet kommer, har du dårlig tid

Det skal ikke store skader til før det koster mange tusenlapper å utbedre på et verksted.
Det skal ikke store skader til før det koster mange tusenlapper å utbedre på et verksted.

Spør og grav!

Når du har funnet en konkret bil, ville jeg sammenlignet med prisnivået på tilsvarende biler, uten skader. Så tilbake til hva det vil koste å reparere skaden. Du kan kanskje ikke regne med å få hele denne summen "i avslag", men det er i alle fall et godt utgangspunkt.

Husk også at det kanskje kan være rimeligere måter å reparere på. Enten du er litt nevenyttig selv, eller kjenner noen som kan hjelpe? Noen verksteder kan også være med på en spesialpris, hvis du for eksempel setter igjen bilen der og de kan ta jobben innimellom. Eller du kan få tak i brukte deler, og erstatte de ødelagte med.

En liten advarsel til slutt: Når noen selger en kollisjonsskadet bil, er det kanskje en grunn til at de selv ikke har tatt seg råd til å fikse den. Derfor bør du sjekke resten av bilen godt. Også hvordan skaden oppsto, hvor lenge det er siden osv osv. Spør og grav, det er alltid et godt utgangspunkt når du skal kjøpe bruktbil.

Lykke til med prosjektet, håper du finner noe som gir deg veldig mye bil for pengene!

Les også: Dette går først i stykker på bilen din

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Tre biler du kan ha det moro med i vinter

Se video: Nå skal bilen overvåke deg