Toyota Camry kom på markedet som en romslig og fornuftig familiebil helt tilbake i 1982. I mange år solgte den godt i Norge.

Men i 2004 forsvant den stille og forsiktig ut, og ble kanskje ikke savnet av så veldig mange. Store sedaner var ikke enkle å selge, med mindre de kom fra ett av de tyske premiummerkene.

Men nå er det snart klart for comeback. Camry nærmer seg lansering i det norske markedet igjen, og nå har importøren akkurat kunngjort priser som kommer til å gi den en svært god start.

Gunstige priser

De priser nemlig svært aggressivt her. Innstegsmodellen 2,5 Hybrid Executive koster 429.800 kroner. Premium-utgaven kommer på 449.800 kroner og toppmodellen Platium er priset til 475.700 kroner.

– Det er svært gunstig for en stor og motorsterk bil. Camry er nesten fem meter lang og kommer med en 2,5-liters hybridmotor på 218 hestekrefter. Den har ikke mange direkte konkurrenter, i alle fall ikke med disse prisene, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som om ikke veldig lenge skal prøvekjøre bilen for første gang.

Her er en annen Toyota som gjør comeback

Til Norge kommer Toyota Camry kun som hybrid. I andre markeder finnes den med andre drivlinjer også.
Til Norge kommer Toyota Camry kun som hybrid. I andre markeder finnes den med andre drivlinjer også.

Storselger i USA

– Det blir spennende. Det vil overraske meg om det ikke er et ganske godt marked for denne bilen i Norge. Blant annet regner jeg med at mange taxieiere nok snuser på den. Og med slike priser får de et ekstra godt argument til å bytte over til Camry, mener Benny.

Nye Camry er bygget på Toyota New Global Architecture (TNGA). Denne plattformen danner utgangspunkt for en rekke nye biler fra japanerne.

Camry har i årevis vært en storselger i blant annet USA. Nå oppgraderes drivlinje og understell for det europeiske markedet.

Bilene har lurt oss i mange år – nå kommer nye regler

Comebacket starter i mai, da lanseres Camry igjen på det norske markedet.
Comebacket starter i mai, da lanseres Camry igjen på det norske markedet.

Klasseledende beinplass

Det er grunn til å vente en komfortabel bil. Toyota lover svært god innvendig plass.

Det handler blant annet om klasseledende beinplass i baksetet, med elektrisk justerbare seter som opereres via et kontrollpanel i armlenet. I dette panelet kan man også justere aircondition og lydsystemet.

Alle varianter har Toyota Safety Sense som standard, et sett med aktive sikkerhetsteknologier som skal hjelpe til med å forhindre eller redusere effekten av sammenstøt på tvers av en rekke trafikksituasjoner.

Toyota Camry byr på god plass og et pent og moderne interiør.
Toyota Camry byr på god plass og et pent og moderne interiør.

Kommer i mai

Gjennomsnittsforbruket er oppgitt til lave 0,43 liter/mil. Det krever nok en svært kontrollert kjørestil. Bagasjerommet er for øvrig på 524 liter, velvoksent til å være i en sedan.

Den norske lanseringen skjer til våren, nærmere bestemt i mai. Men før det skal vi komme tilbake med test av Camry her på Broom.

Dette er Toyotaen Nansen og Amundsen skulle hatt

Se video: Nå gjør også Corolla comeback